معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی : کتابخانه ها ، مراکز دعوت به نور

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در سال 89 و دهمین جلسه پیاپی این انجمن با حضور دکترآژیده معاون سیاسی و امنیتی استانداری ، نوتاش مدیرکل امور اجتماعی استانداری ، داننده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ، سلیمی باهر مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دکتر رضایی از اعضای انجمن در کتابخانه مرکزی تبریز تشکیل شد.

 درم نثاری، مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: در ابتدای این جلسه ، دکتر آژیده معاونت سیاسی و امنیتی استانداری با اشاره به نقش سازنده توسعه کتابخانه ها در توسعه فرهنگ ، کتابخانه ها را به عنوان مراکز دعوت به نور یاد کرده و تصریح کرد : خوشبختانه با توجه جدی مسئولان به کتابخانه ها و پیگیری ها و همت ارزتده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و همکاران این اداره کل شاهد پیشرفت های چشمگیری در عرصه کتابخانه های عمومی این استان هستیم لیکن با این حال هنوز هم جای توسعه و افزایش امکانات سخت افزاری به ویژه در مناطق محروم وجود دارد.

دکتر آژیده استفاده از یاری خیرین را یکی از گام های مثمر ثمر در زمینه توسعه کتابخانه هادانسته و خاطرنشان کرد : مطمئنا اگر اهمیت کتابخانه ها به خیرین بیش از پیش تفهیم شود بی شک در این مورد نیز شاهد کمک های تمام نشدنی آنها خواهیم بود. استفاده از رسانه ها ، توجه به تشکیل منظم جلسات انجمن و ایجاد انگیزه در مسئولین و خیرین برای توجه بیشتر به مقوله کتابخانه ها نسبت به فضاسازی این کار فرهنگی نیز اهمیت ویژه ای دارد و کتابخانه ها به عنوان شاخص اصلی توسعه بایستی هر چه بیشتر مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

در ادامه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در تشریح دستور این جلسه از انجمن گفت : با بررسی آماری و مقایسه ای وضعیت کتابخانه های عمومی استان در سال 88 نسبت به سال 87 ، در خصوص منابع با 1524396 نسخه کتاب موجود در مجموعه کتابخانه ها شاهد 13.9% رشد در زمینه منابع هستیم که سرانه کتاب به ازای جمعیت استان در سال 88 ، 0.42% بوده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد 84% اعضای کتابخانه ها نیز افزود: کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در حال حاضر دارای 103150 نفر عضو می باشند که 48.2% این اعضا را برادران و مابقی را خواهران تشکیل داده اند و همچنین در خصوص مراجعین کتابخانه ها نیز شاهد 32 درصد رشد هستیم .

خدایی در زمینه میزان امانت کتاب در سال 88 و مقایسه آن با سال 87 نیز خاطر نشان کرد : میزان امانت کتاب در سال 88 برابر با 2166773 جلد بود که نسبت به یکسال گذشته دارای 49.8 % رشد می باشد.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان با اشاره به تخصیص 750 میلیون ریال اعتبار مازاد از طرف معاونت برنامه ریزی استانداری جهت تعمیر و تجهیز کتابخانه های استان تصریح کرد : اعتبار مصوب کتابخانه های عمومی استان در سال 88 برابر با 5160 میلیون ریال بود که خوشبختانه شاهد تخصیص و هزینه کرد صد در صدی این اعتبار بود که علاوه بر این اعتبار مبلغ 750 میلیون ریال نیز مازاد بر اعتبار مصوب تخصیص یافت تا روند تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی استان تسریع یابد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در زمینه  پروژه های دردست احداث کتابخانه در استان نیز گفت : کتابخانه عمومی احمدآباد از محل اعتبارات طرح توانمندسازی سکونت گاههای غیررسمی با زیربنای 630 مترمربع با 43 % پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.

همچنین کتابخانه عمومی چشم انداز تبریز که از محل اعتبارات طرح توانمندسازی سکونت گاههای غیررسمی در دست توسعه است که تا پایان اسفند سال 88، 48 % پیشرفت فیزیکی داشته و انشاالله در آینده ای نزدیک شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود.

خدایی با اشاره به مصوبات دور دوم سفر ریاست محترم به

 استاندر خصوص احداث کتابخانه عمومی موارد ذیل را ذکر نمود :

  1. کتابخانه عمومی کوزه کنان با اعتبار 2000 میلیون ریال در 3 طبقه با زیر بنای 1150 متر مربع که در حال حاضر 69% رشد فیزیکی دارد.
  2. کتابخانه عمومی شرفخانه با اعتبار 2000 میلیون ریال در 2 طبقه و هر طبقه با زیر بنای 410 مترمربع آماده تحویل می باشد.
  3. کتابخانه عمومی بناب جدید با هزینه کرد 2430 میلیون ریال در 1 طبقه و با زیر بنای 400 متر مربع که به زودی در سال جاری شاهد بهره برداری این کتابخانه خواهیم بود.
  4. کتابخانه عمومی سیه رود با هزینه کرد 2480 میلیون ریال در 1 طبقه و با زیر بنای 400 مترمربع که انشاءالله امسال به بهره برداری خواهد رسید.
  5. کتابخانه عمومی کُشکسرای با هزینه کرد 830 میلیون ریال شده ، در 2 طبقه با زیر بنای 240 مترمربع که تا پایان اسفند در حدود 35 % درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به بندی دیگر از دستور جلسه در ارتباط با وضعیت آماری طرح کتاب من گفت : در سال 88 در مجموع 13471 عنوان کتاب از طریق این سامانه سفارش داده شده بود که از این تعداد، 6601 عنوان کتاب (48 %) به کتابخانه های عمومی استان ارسال گردیده است.

خدایی در ادامه تصریح کرد : طبق بخشنامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبنی بر ادامه روند موفقیت آمیز این طرح بایستی نیمی از اعتبار تهیه کتاب ها از طریق استان تامین گردد که امیدواریم از طریق معاونت محترم برنامه ریزی در این رابطه اقدام لازم معمول گردد.

وی در ادامه در تشریح منبع درآمد کتابخانه های عمومی نیز گفت : با توجه به اینکه کتابخانه های عمومی بصورت غیردولتی و هیات امنایی اداره می شوند و منبع درآمد آنها طبق ماده 6 قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور و ماده 17 آیین نامه قانون مذکور از طریق پرداخت نیم درصد شهرداریها به حساب انجمن می باشد و نیز با توجه به اینکه کتابخانه های روستایی از کسب چنین درآمدی محروم می باشند لذا پیشنهاد می گردد این مورد در انجمن استان تصویب گردد تا کمک های مالی به این کتابخانه ها از محل درآمدهای دهیاری ها صورت پذیرد تا کمکی برای کتابخانه های عمومی روستایی در پرداخت هزینه های جاری و پرسنلی آنها باشد.

خدایی در پایان با اشاره به برنامه ریزی احداث یک کتابخانه روستایی برای روستاهای دارای 1500 نفر جمعیت و پوشش 8 روستای کمتر از این تعداد از طریق واحدهای سیار نیز گفت : در این خصوص طرح کتابخانه سیار تهیه و جهت تامین اعتبار به معاونت محترم برنامه ریزی استانداری ارسال شده است که دارای دو کاربرد شهري با توجه به ارائه خدمات به محله‌ها و مناطق دور از كتابخانه‌هاي عمومي و کاربرد روستايي و شهرهاي كوچك فاقد كتابخانه عمومي می باشد.

 نوتاش مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز با اشاره به یکی از مصوبات جلسه قبل در خصوص تهیه شناسنامه کتابخانه ها و مشخص شدن وضعیت کتابخانه های عمومی اعم از نهادی و کتابخانه های سایر ارگانها و سازمان ها نیز گفت : اگر این امر اتفاق بیافتد ما را در برنامه ریزی های کلان در خصوص مسائل کتابخانه ها کمک خواهد نمود.

وی در خصوص کمک دهیاری ها به کتابخانه های عمومی روستایی  تصریح کرد : پیشنهاد می شود این مورد از طریق معاونت محترم عمرانی به دهیاری ها ابلاغ گردد تا در حد امکان و توانایی های خود نسبت به این امر اهتمام ورزند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری در پایان بر لزوم همت بیش از پیش در حفاظت و برقراری مسائل امنیتی جهت محافظت از گنجینه های ارزشمند کتابخانه مرکزی تبریز تأکید کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در توضیح برخی موراد مطرج شده در جلسه نیز گفت : در رابطه با تهیه شناسنامه یا اطلس کتابخانه های عمومی استان گفت : در این مورد کمیته ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است و اقدامات لازم در دست اجراست. اما در رابطه با کتابخانه سایر ادارات و نهادها پیشنهاد می گردد در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی موضوع مطرح گردد و به دانشگاه ها، آموزش و پرورش و دیگر مراکزی که دارای کتابخانه می باشند ابلاغ گردد که در تهیه اطلس فرهنگی با ما همکاری نمایند.

در رابطه با سیستم حفاظتی و امنیتی کتابخانه مرکزی تبریز نیز پیشنهاد می گردد هیئتی بصورت کارشناسی از طرف شورای تامین استان از مجموعه کتابخانه مرکزی بازدید و در این مورد راهکارهای لازم اتخاذ گردد.

در خصوص انجمن ها نیز با تاکیداتی که از طرف آقای آژیده و آقای نوتاش به فرمانداران محترم شده بود تقویم جلسات در دو ماهه اول سال 89 به صورت جدی پیگیری شد و به شکر خدا در طی دو ماه نخست سال 89 در حدود 90 % جلسات انجمن تشکیل شد که امیدواریم این تاکید بر تشکیل منظم جلسات ادامه یابد تا شاهد رشد و بالندگی کتابخانه ها باشیم.

ساجدی ، رئیس گروه آموزش و پژوهش معاونت برنامه ریزی استانداری نیز با اشاره به  فعالیت های بسیار چشمگیر صورت گرفته در عرصه کتابخانه های عمومی استان در چند سال یادآور شد : برای مثال طرح مجموعه کتابخانه عمومی در شرفخانه که 15 سال به صورت نیمه تمام و راکد مانده بوده در عرض دو سال اخیر و با همت مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران ساعی آنها در چند روز آتی شاهد تحویل پروژه کتابخانه عمومی شرفخانه خواهیم بود و جای تشکر و قدردانی ویژه از آقای خدایی وجود دارد.

وی در ادامه تصریج کرد : لازم به ذکر است که از محل اعتبارات دور سوم سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان  احداث 11 باب کتابخانه استاندارد و احداث کتابخانه در روستاهای پرجمعیت هر شهرستان تصویب شده است که در این مورد نیز پیگیری های جدی از طرف اداره کل کتابخانه های عمومی استان با معاونین محترم استانداری ، فرمانداران و سایر مسئولین مرتبط با این بحث انجام شده و بسترهای لازم برای شروع پروژه ها تقریباً آماده شده است که در رابطه با اعتبار پروژه های فوق با توجه به تاکید جناب آقای دکتر بیگی استاندار محترم در جلسه قبلی انجمن سعی می گردد از محل اعتبارات 1000 میلیارد ریالی که برای پروژه های فرهنگی اختصاص یافته است اقدامات لازم معمول گردد.

ساجدی همچنین با اشـاره به کتابخانه مرکزی تبریز گفت : در مورد کتابخانه مرکزی نکته دیگری که وجود دارد و بارها در جلسات انجمن مطرح شده است مسئله تملک زمین جنب این کتابخانه است که علیرغم تاکید مسئولین برای الحاق آن به مجموعه کتابخانه مرکزی و احداث فاز دوم کتابخانه مرکزی استان از محل اعتبارات دور سوم سفر هنوز بی نتیجه مانده است لذا پیشنهاد می گردد که در هر جلسه به مصوبات جلسه قبلی توجه ویژه ای گردد.

داننده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این جلسه فراهم آوری امکانات سخت افزاری و توجه به بهره برداری آنها را مورد تأکید قرار داده و  از فعالیت های انجام یافته توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان در زمینه تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه ها تقدیر نمود.

همچنین دکتر رضایی عضو انجمن گفت : توجه به مسئله خیرین در امر کتابخانه از اهمیت خاصی برخوردار است و پیشنهاد می گردد که این امر از طریق رسانه ها به صورت جدی تبلیغ گردد و حتی به کارخانجات برای پرداختن به مسائل فرهنگی در کنار تولید محصولاتشان توجه کنند.

1. در خصوص سیستم حفاظتی و امنیتی کتابخانه مقرر شد جناب آقای حقیقی مدیرکل محترم امنیتی استانداری از بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی بازدید نمایند و نظرات کارشناسی در این مورد ارائه گردد.

2. مقرر شد از طریق ابلاغ معاونت محترم عمرانی استانداری به دهیاری ها بخشی از هزینه های کتابخانه های عمومی روستایی به دلیل عدم تمکین مالی آنها پرداخت گردد.

3. مقرر شد در جلسه بعدی یکی از دستور جلسات مسئله انجمن خیرین کتابخانه ساز مطرح شود و برای این منظور آیین نامه و اساسنامه آن از طریق نهاد کتابخانه های عمومی کشور درخواست گردد.

4. مقرر شد از طریق مکاتبه با آموزش و پرورش دانش آموزان ممتاز به صورت رایگان عضو کتابخانه های عمومی گردند.

5. جلسات انجمن بر اساس تقویم جلسات به صورت دو ماه یکبار و منظم تشکیل گردد.

6. نیازهای کتابخانه های عمومی استان از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری  و تسهیلات پرسنلی کما فی السابق از طریق اداره کل کتابخانه های عمومی استان به موقع تهیه و تامین گردد تا وقفه ای در ارائه خدمات به مراجعین محترم و مردم با فرهنگ استان ایجاد نگردد. 

در ادامه این جلسه ، اعضای انجمن از بخش گنجینه نسخ کتابخانه مرکزی تبریز بازدید نمودند.