طولاني‌ترين مقاله جلد 14 دانشنامه جهان اسلام

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، دانشنامه جهان اسلام، دايرةالمعارفي است كه در آن به آموزه‌هاي دين اسلام و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، از آغاز پيدايش اسلام تا زمان حاضر، پرداخته مي‌شود. مقالات اين دانشنامه كه به ترتيب الفبائي تنظيم شده است، حوزه وسيعي از علوم و معارف اسلامي را در بر مي‌گيرد.

دانشنامه جهان اسلام در حوزه‌هاي اسلام معاصر، تاريخ، تاريخ اجتماعي، تاريخ علم، جغرافيا، زبان و ادبيات، فقه و اصول، فلسفه و عرفان، قرآن و حديث، كلام و فرق و هنر و معماري به معرفي ميراث گرانسنگ جهان اسلام مي‌پردازد.
از اين دانشنامه ـ كه پيش‌بيني شده است در نهايت 40 مجلد خواهد بود ـ تاكنون، 14 جلد شامل هزاران مقاله، به‌ كوشش مركز دايرة‏المعارف بزرگ اسلامي به‌ چاپ رسيده‌ است.

جلد چهاردهم اين دانشنامه، به تازگي از سوي مركز دائرةالعارف بزرگ اسلامي منتشر شد. اين در حالي است كه پيش از اين، خبر انتشار اين مجلد و ارائه آن در بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، يعني حدود يك ماه پيش اعلام شده بود.

جلد چهاردهم دانشنامه جهان اسلام كه حروف «ح» و «خ» را شامل مي‌شود، از مدخل «حلبي، ابوالصلاح» آغاز و با مدخل «خانواده» به پايان مي‌رسد. اين مجلد، در 860 صفحه تدوين شده است.
در جلد چهاردهم دانشنامه جهان اسلام، 281 مدخل اصلي و 77 مدخل ارجاعي و 312 مقاله از استادان و پژوهشگران داخلي و خارجي موجود است. بيشتر مقالات اين دانشنامه تأليفي است و تنها 16 مقاله از اين مجلد از منابع دائرةالمعارفي ترجمه شده است.

بر اساس اين گزارش، مدخل «حوزه علميه» با 192 ستون دائرةالمعارفي، طولاني‌ترين مقاله اين مجلد است. برخي ديگر از مداخل اين دانشنامه عبارت از «حلول و اتحاد»، «حماس»، «جنبش»، «حماسه»، «حنفيه»، «مذهب»، «حواريون»، «خاقاني شرواني»، «خانقاه» و «خانلري» هستند.

بر اساس گفته‌هاي حجت‌الاسلام طارمي‌راد، معاون علمي بنياد دايرةالمعارف اسلامي، پانزدهمين جلد دانشنامه جهان اسلام نيز تا پايان فصل پاييز سال جاري آماده مي‌شود.

اين مجلد، بيش از 370 مقاله موضوعي را در 300 مدخل كه آغاز آن با مدخل «خانه» و پايان آن مدخل«خوارج» است، در بر مي‌گيرد.

برخي از مقالات و مداخل دانشنامه جهان اسلام از طريق پايگاه اينترنتي www.encyclopaediaislamica.com در دسترس عموم قرار گرفته است.

علاقه‌مندان براي تهيه مجلدات دانشنامه جهان اسلام مي‌توانند به مؤسسه كتاب مرجع واقع در خيابان فلسطين جنوبي، شماره 128 مراجعه كنند و يا با شماره تلفن‌هاي 88963768 و 88961303 تماس بگيرند.