کتاب‌های الکترونیکی با فرهنگ سلطه‌انگارانه جديدی در جهان منتشر می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت اجلاس بين‌المللي ناشران جهان اسلام،جلال‌الدين رحمت، استاد دانشگاه و از متفكرين برجسته اندونزي گفت: امروز ما با چالش‌هايی جدی در حوزه نشر مواجه هستيم، ماشين‌های چاپ كتاب‌های جديدی را منتشر می‌كنند و هم‌اكنون 3 ميليون كتاب آماده دانلود شدن است. كتاب‌های الكترونيكی سيستم جديدی برای انتشار كتاب است كه از سپتامبر 2009 با فرهنگ سلطه‌انگارانه جديدی در جهان منتشر می‌شوند.
وی در سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام افزود: امروز كتاب های جهان با فرهنگ جديدی منتشر می شوند. فرهنگ چاپ ديجيتال آغاز شده است و ناشران در جهان غرب سرمايه گذاری های جديدی را انجام داده اند و اينكه چگونه می توانيم با انقلاب ديجيتالی مواجه شويم، مسأله ای است كه با آن روبرو هستيم.
رحمت تصريح كرد: برخی از ناشران نگران اين هستند كه سرمايه گذاری بيشتر برای كتاب های الكترونيك صورت گيرد و كتاب های چاپی فراموش شوند اما بايد گفت با وجود همه مزيت های كتاب های الكترونيك، كتاب های سنتی شامل محتواهای بسياری برای جهان اسلام هستند. كتاب بهترين وسيله برای آموزش جهانی است و در اقصی نقاط جهان در دسترس است حمل و نقل آن راحت تر و در دور افتاده ترين نقاط نيز می توان به آن دسترسی داشت.
وی بيان كرد: در حاليكه دسترسی به كتاب های الكترونيك در هر نقطه ای از جهان و هميسه امكان پذير نيست. كتاب معيارها و ارزش های اجتماعی را بهتر بيان می كند كتاب يك منبع اصيل است كه از نسلی يه نسل ديگر منتقل و حفظ می شود. در حاليكه كتاب های الكتروينك را می توان به راحتی حذف كرد و حتی تغيير داد ما نيازمند سرمايه گذاری مشتركی بر اين دو حوزه هستيم چرا كه هنوز ما به نهايت صنعت چاپ نرسيده ايم.
این ناشر اندونزیایی با بیان اینکه در کتاب‌های دیجیتال ممکن است برخی مطالب حذف و یا اصلاح شود، گفت: کتاب‌های سنتی می تواند به عنوان اسناد ‌نگهداری شود.
جلال‌الدین رحمت پیشنهاد کرد اندیشمندان و ناشران کشورهای اسلامی با ایجاد مرکزی انتشاراتی و با ایجاد اشتغال، به بحث کارکرد اقتصادی کتاب نیز توجه کنند.