اسکن 2500 کتاب اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی در کتابخانه شماره 2 مجلس

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران به نقل از وب سایت کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ،«سكينه مرادی» مسئول كتابخانه شماه 2 مجلس شورای اسلامی با اعلام اين خبر گفت: كتابخانه شماره 2 از مهر سال گذشته اسكن كتاب‌های خود را آغاز كرده است، از آن موقع اسكن كتاب‌های قديمی، تك نسخه‌ای، سربی و سنگی تهيه و پس از اسكن اطلاعات هر نسخه كامپيوتر وارد شد.

وی ادامه داد: بنابراين هر مراجعه‌كننده در فهرست منابع كتابخانه شماره 2 می‌تواند فهرست كتاب‌های اسكن شده را نيز مشاهده كند، هم‌چنین این کتاب‌ها در کتابخانه دیجیتالی «رسان» نیز قابل مشاهده هستند.

وی با بيان اين مطلب كه تاكنون ورود اطلاعات 750 كتاب اسكن شده در سيستم انجام شده است، گفت: 1500 كتاب ديگر نيز اسكن و در حال ورود اطلاعات است. به این ترتیب 2500 کتاب این کتابخانه تاکنون اسکن شده است.

مرادی آخرين شماه ثبتی در كتابخانه شماره دو را 57 هزار عنوان دانست و گفت: از اين 57 هزار عنوان، 2هزار جلد به كتاب‌هايی اختصاص دارد كه در گذشته به دليل كمبود جا در كارتن نگهداری می‌شده‌اند، اما هم‌اكنون به كتابخانه شماره 1 منتقل و در دسترس مراجعه‌كنندگان قرار گرفته است. برخی از اين 57هزار عنوان نيز به مجلات لاتين اختصاص دارد.

وی در اشاره به دیگر فعالیت‌های کتابخانه شماره 2 گفت: كتابخانه شماره 2 نزديك به يك ماه است كه برنامه‌ريزی‌های خود را برای رف‌خوانی آغاز كرده است، كتابخانه شماره 2 بر اساس رده‌بندی كنگره است و رف‌خوانی نيز بر اساس اين رده‌بندی بايد انجام شود، اگر برنامه‌ريزی‌های فنی اين رده‌بندی كنگره انجام شود از شنبه آينده رف‌خوانی را آغاز خواهيم كرد.

مرادی افزود: بر اين اساس كتاب‌هايی كه گم شده، يا به هر علت در مخازن وجود ندارند، شناسايی می‌شوند. هم‌چنين رف‌خوانی به ما نشان می‌دهد، مجموعه كتابخانه در حال حاضر چه تعداد كتاب دارد، چه تعداد ازاين آثار در مخان، چه تعداد در بخش اسكن و چه تعداد در بخش صحافی هستند.

وی گفت:  اگر مطمئن شويم كتابی نيست يا از بين رفته يا در پايگاه آن را حذف می‌كنيم يا آن را تهيه و به مجموعه كتابخانه می‌افزاييم.