تجليل کانون استان يزد از مهدي آذر يزدي

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، رونمايي از اين تمبر به همراه دو کتاب، توسط دکتر سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اولين سالگرد درگذشت اين نويسنده نيک‌انديش صورت گرفت.
اين تمبر را کانون استان يزد طراحي کرده است تا با استفاده از آن، مهدي آذريزدي را به کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون در قالب فعاليت معرفي شخصيت معرفي کند.
به گفته عليرضا جلالي مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان يزد تمبر مربوط به آذريزدي شخصي است و براساس نياز مراکز کانون چاپ خواهد شد.
وي توضيح داد که طراحي و انتشار اين تمبر از نيمه دوم سال 88 پيشنهاد شد تا براي انجام فعاليت‌هاي ادبي و هنري به مراکز استان اهدا شود.
او همچنين گفت که تصوير اين تمبر نشان دهنده ارتباط آذريزدي با کودکان است.
در اين مراسم دو کتاب "پسر شهرزاد" و "شهيد گمنام و پيرقصه‌گو" نيز رونمايي و اولين گره قاليچه‌اي منقوش به تصوير چهره‌ي آذر يزدي نيز زده شد.
قرار است سه قاليچه با تصوير اين چهره شاخص ادبي کشور بافته و به موزه آستان قدس رضوي، سازمان بين‌المللي يونسکو و مؤسسه‌ي هانس کريستين اندرسن اهدا شود.
بر اساس اين گزارش کانون استان يزد در بزرگداشت مهدي آذريزدي نقش برجسته‌اي را در اجراي ويژه برنامه‌هاي سالگرد او در يزد بر عهده گرفته بود.
در اين مراسم چهره‌هاي شاخص عرصه ادبيات کودک مانند اميرکاووس والا‌زاده مدير نويسنده محقق و استاد دانشگاه و دوست آذر، مصطفي رحماندوست نويسنده و شاعر کودک و نوجوان، احمد نصاري مدير انتشارات اميرکبير و جواد محقق، محمد ميرکياني، غلام‌رضا امامي و مريم صباغ‌زاده نويسنده و پژوهش‌گر ادبيات کودک و مسوولان فرهنگي و استاندار يزد نيز حضور داشتند.
نقل قصه منظوم "قند و عسل" توسط رقيه دوست‌فاطمي‌ها قصه‌گوي برتر جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي کانون و قصه منظوم "ريش بهلول" توسط فاطمه ملازينلي 11 ساله از اعضاي کانون و از دوستان کوچک آذريزدي، از جمله برنامه‌هاي ويژه کانون در اين مراسم بود.
همچنين نمايشگاه کاريکاتور افشين افلاطونيان يکي از اعضاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان يزد از وجوه زندگي و چهره آذريزدي در نگارخانه آفتاب مجتمع امام علي(ع) توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افتتاح شد.
اين نمايشگاه که تا روز 5 مرداد ادمه خواهد يافت مجموعه‌اي از 19 کاريکاتور افشين به همراه 9 اثر از نقاشي آثار کودکان کم بينا را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار داده است.
اين کودک هنرمند عضو مجتمع فرهنگي، هنري کانون در شهر يزد در آثار خود داستانِ زندگي تلخ آذر را با قصه‌هاي شيرين‌اش آميخته و در ميان خطوط چهره‌هايي که او را به تصوير مي‌کشند، نانوشته‌هاي آذر را به زباني طنز، روايت کرده است.
رضا بردستاني مسوول دبيرخانه بنياد فرهنگي، هنري و پژوهشي آذر يزدي، در اين مراسم با اشاره به برنامه‌هاي آينده اين بنياد، پايه‌گذاري نخستين جايزه بين‌المللي ادبيات کودک و نوجوان در ايران، راه‌اندازي نخستين واحد کتابخانه تخصصي کودک و نوجوان، تا شهريور سال جاري در مجتمع امام علي(ع) يزد با همکاري اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي استان، تاسيس سينماي کودک، تاسيس پارک کودک با نگاه فرهنگي، آموزشي، برگزاري مسابقات ملي و بين‌المللي در زمينه‌هاي تصويرگري، نقد و ترجمه آثار منتخب و اهداي نشان دو سالانه استاد مهدي آذريزدي در سطح ملي و بين‌المللي را از مهم‌ترين اين برنامه‌ها دانست.
احمد نصاري مدير انتشارات اميرکبير نيز از انتشار مجموعه آثار مهدي آذريزدي بر روي لوح فشرده و ترجمه و چاپ اين آثار براي کودکان کشورهاي مختلف جهان خبر داد، کاووس والازاده نويسنده و استاد دانشگاه و از دوستان آذريزدي هم وي را انساني خجول و ساده‌زيست توصيف کرد که در زندگي خود به هيچ چيزي جز کتاب علاقه‌مند نبود.
غلامرضا امامي نويسنده و پژوهشگر نيز با اشاره به اين‌که ادبيات ميهن ما نه تنها براي نسل‌ ما بلکه براي نسل‌هاي بعد حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد، تاکيد کرد: ترجمه آثار افرادي مانند آذريزدي، ادبيات کودک و نوجوان ما را به جهان معرفي خواهد کرد زيرا کتاب‌هاي آذريزدي در ميان موج تبليغات و موج انتشار کتاب‌هايي مانند تن‌تن، گُل کرد و او يک‌تنه برخاست و بر آرمان‌ها، ايده‌ها و انديشه‌هاي خود ايستاد و براي کودکان، داستان‌پردازي کرد.
در اين مراسم همچنين مصطفي رحماندوست نيز به بيان خاطراتي از آخرين ملاقات خود با استاد مهدي آذريزدي و نامه‌هاي رد و بدل شده با وي پرداخت.