نمايه ‌٢٦٨ هزار عنوان مقاله علمي در SID

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایسنا، مهندس افشين صندوقدار گفت: دسترسي آزاد و بدون محدوديت به آخرين مقالات منتشر شده در تمام نشريات علمي - پژوهشي کشور در گروه‌هاي تخصصي گوناگون تنها از طريق وبگاه SID ميسر بوده و اين وبگاه به عنوان تنها بانک جامع و روزآمد نشريات علمي پژوهشي مورد توجه و استقبال فراوان پژوهشگران و محققان در کشورمان قرار گرفته است. براي نمونه در حالي که در اواسط فصل تابستان به سر مي بريم نشريات روزآمد اين فصل شامل 10 عنوان نشريه در بخش فارسي و پنج عنوان نشريه در بخش انگليسي منتشر شده و مقالات آنها نيز از طريق SID قابل دسترسي مي باشند.

وي ادامه داد: در حال حاضر نزديک به 268 هزار عنوان مقاله در وبگاه SID نمايه شده که از اين ميان بيش از 101 هزار عنوان مقاله فارسي و 166 هزار و 500 عنوان مقاله انگليسي مي باشند. علاوه بر اين حدود 74 هزار مقاله نيز به صورت متن کامل در SID نمايه شده است. اين آمار در حالي رقم مي خورد که تنها شش سال از آغاز فعاليت مرکز اطلاعات علمي گذشته است.

رئیس مرکز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي با اشاره به رايگان بودن مقالات و دسترسي آزاد به خدمات و سرويس هاي موجود در اين وبگاه گفت: هدف اوليه و اساسي ايجاد وبگاه SID اين بوده که با توجه به نياز جامعه علمي کشور به منابع تحقيقاتي قوي و همچنين استفاده آسان پژوهشگران از اين منابع و صرفه جويي در وقت و هزينه، منابع موجود به صورت رايگان و بدون محدوديت در اختيار محققان قرار گيرد.

صندوقدار ادامه داد: سرويس Online گزارش‌هاي استنادي نشريات علمي پژوهشي اين امکان را به مراجعه کنندگان مي دهد که در هر لحظه با مراجعه به بخش JCR از آخرين آمار و اطلاعات در رابطه با نويسندگان و مقالات پراستناد و همچنين وضعيت رتبه بندي نشريات آگاهي يافته و به تجزيه و تحليل آن بپردازند.

صندوقدار در پايان با اشاره به ساير خدمات و سرويس هاي موجود در وبگاه SID نظير سرويس ارسال الکترونيکي مقالات، نمايه طرح هاي پژوهشي، معرفي و اطلاع رساني مجامع علمي کشور و معرفي و نمايه مقالات نشريات ايراني نمايه شده در ISI افزود: مرکز اطلاعات علمي با شعار جهاني شدن دوباره دانش ايران اسلامي در دنيا کار خود را آغاز كرده و براي تحقق اين هدف نيازمند همياري و توجه ويژه مسئولان به اين وبگاه مي باشد.

گفتني است، جهاد دانشگاهي در 16 مردادماه 1383 "مرکز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي" را راه‌اندازي كرده است. اهداف تاسيس اين مرکز آنچنان که در اساس‌نامه آن آمده است، ترويج و اشاعه اطلاعات علمي، گسترش و ارتقاء خدمات اطلاع رساني به محققان ، سرعت بخشيدن به کاوش‌هاي علمي و افزايش اثر بخشي تحقيقات در کشور است.

مرکز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي تحت نظارت شوراي علمي، خدمات خود را از طريق پايگاه اينترنتي www.SID.ir به عنوان بانک اطلاعات علمي کشور و در آينده نزديك در سطح منطقه ارائه مي‌دهد و تلاش كرده از تجربه‌هاي مشابه در داخل و خارج از کشور جهت بهبود، روزآمدي و جامعيت اطلاعات استفاده کند.

برخي از عمده خدمات پايگاه SID امكان جست‌وجو و ارائه چکيده مقالات نشريات علمي - پژوهشي کشور، دسترسي به متن کامل (Full Text) مقالات، معرفي و ارائه مقالات نشريات ايراني نمايه شده در ISI، دسترسي به مجموعه مقالات محققان ايراني چاپ شده در نشريات بين‌المللي، سرويس گزارش‌هاي استنادي نشريات علمي – پژوهشي کشور (JCR) از طريق شاخص تاثير (Impact Factor) و شاخص آني (Immediacy Index)، معرفي نشريات و نويسندگان مقالات پر استناد، سرويس ارسال الکترونيکي مقالات (Online Submission) و رهگيري پيشرفت کار توسط نويسندگان است.