ساماندهي مجموعه سكه های کتابخانه و موزه ملی ملک

 به گزارش  پایگاه خبری کتابدار ی و اطلاع رسانی ایرات (لیزنا)، به نقل از روابط عمومي مؤسسه و كتابخانه موزه ملي ملك،  فاز اول طرح ساماندهي و استانداردسازي مخازن مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك انجام شد.

اين موزه مرحله نخست طرح ساماندهي  واستاندارد سازي مخازن خود را كه شامل ساماندهي مجموعه سكه ها ست  به پايان رساند.

 مجموعه سكه هاي موزه ملي ملك از غني ترين مجموعه سكه هاي موزه هاي ايران است. در اين مجموعه از قديمي ترين سكه هاي ضرب شده در جهان متعلق به دولت ليديه ( در آسياي صغير، تركيه امروزي) مربوط به قرن 6 ق.م  و نخستين سكه هاي طلاي ايراني زمان هخامنشيان با نام " دريك"  و سپس سكه هاي نقره به نام" سيكل" تا دوران معاصر كه 25 قرن تاريخ ايران را در بر دارد، موجود است.

 مجموعه سكه هاي موزه ملك حدود 3000 عدد است كه تقريبا 300 عدد آن از جمله سكه دوران ولايتعهدي امام رضا عليه السلام به نمايش گذاشته شده است.

 در اين پروژه سكه ها توسط متخصصين كارشناسي مجدد شد كه اين آثار بر اساس اندازه، جنس و همچنين دوره هاي تاريخي بصورت جداگانه طبقه بندي شده و شناسنامه هر كدام به روزرساني شد.

 همچنين براي مسكوكات و به جهت حفاظت و نگهداري علمي از آن ها محفظه و جعبه هاي خاص نگهدارنده كه كاملا مطابق با استانداردهاي بين المللي طراحي و ساخته شد است.

 مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك با برنامه ريزي و اجراي عمليات عمراني ميكوشد گامي مؤثر جهت حفاظت و نگهداري استاندارد گنجينه نفيس خود داشته باشد.