چند توصیه برای سندرم بينايي رايانه‌اي، برای کسانی که بيش از دو ساعت در روز از رايانه استفاده می کنند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ايسنا،‌ دكتر جنيفر آشتون پژوهشگر و متخصص كانادايي در اين باره گفت: سندرم بينايي رايانه‌اي يا«CVS» شامل علائمي است كه در پي استفاده طولاني مدت از رايانه و ابزار الكترونيكي دستي، iphoneها و ipodforها در طول روز و به طور مكرر بروز مي‌كنند.

به گزارش شبكه خبري سي بي اس نيوز، ‌مهمترين علائم اين سندرم عبارت از خستگي چشم، خشكي و تحريك پذيري چشم، خستگي عمومي بدن و سردردهاي مكرر هستند.

در اين مقاله، دكتر آشتون چند راه كار مفيد براي بهبود و كاهش خستگي چشمي در مبتلايان به اين سندرم ارائه كرده است.

وي توصيه مي‌كند؛ كساني كه ساعات طولاني جلوي رايانه مي‌نشينند بايد پلك بزنند با اين كار اشكها در چشم جريان پيدا مي‌كنند و نه تنها از خشكي چشم جلوگيري مي‌كند بلكه اشكها به طور طبيعي خاصيت درماني دارند.

توصيه دوم؛ استفاده از قانون 20/20/20 است. به اين معني كه هر 20 دقيقه 20 ثانيه به نقطه‌اي در مسافت 20 فوتي خيره شويد تا چشهمايتان استراحت كنند.

نكته سوم؛ اطمينان از وجود نور مناسب در محيط است. بهتر است نور مناسب از بالاي سر و در محدوده ميز كار بتابد و نبايد به خود فرد بتابد. همچنين بايد صفحه مونيتور را طوري قرار دهيد كه نور پنجره يا چراغ از آن منعكس نشود.

در پايان نيز تاكيد مي‌شود كه موقعيت مناسب قرار دادن مونتيور، 15 تا 20 درجه پايين‌تر از سطح چشمهاست كه 20 تا 28 اينچ هم بايد از چشم‌ها فاصله داشته باشد.