كتابخانه كنگره ملي امريكا به ياري سينماي اين كشور آمد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، سايت سينمايي ورايتي اعلام کرد: در عصر حاضر فرمت‌هاي ديجيتالي هر چند سال يك‌بار با آنچنان سرعتي در حال تغيير و تحول است كه مقامات سينمايي اغلب مجبورند تا گذشته را به‌دست فراموشي سپرده و بر آينده تمركز كنند و اين دقيقا همان چيزي است كه سال‌ها هاليوود را نيز درگير خود كرده است.
در حالي كه هاليوود بيش از همه دوست دارد تا زرق و برق خود را در جشنواره‌هاي مختلف اهداي جوايز سينمايي به نمايش بگذارد، ساليان سال است كه برخي از فيلم‌هاي برجسته تاريخ سينما در آرشيوها به دست فراموشي سپرده شده‌اند و اين مسئله باعث شده تا استوديوها براي نگهداري از سرمايه‌هاي خود از موزه‌ها، دانشگاه‌ها و همچنين كتابخانه كنگره امريكا كمك بخواهند.
در حال حاضر ارگان‌هايي چون بنياد ملي حفاظت فيلم و بنياد جهاني سينما با رياست "مارتين اسكورسيزيگ از جمله سازمان‌هاي مهمي هستند كه اين وظيفه مهم را به عهده دارند.
بنياد ملي حفاظت فيلم از سال 1997 تاكنون بيش از هزار و 650 عنوان فيلم مهم را در آرشيو خود جمع‌آوري كرده و بنياد جهاني سينما نيز از سال 2007 آغاز به كار كرده است.
در حال حاضر كتابخانه كنگره ملي امريكا به عنوان بزرگترين آرشيو راديو و تلويزيون و سينما جهان در كاليفرنيا هم‌اكنون فعاليت خود را گسترش داده است.
كتابخانه اين كنگره كه سالانه بيش از 30 ميليون دلار بودجه به آن اختصاص داده شده، از سال 1893 فعاليت خود را با جمع‌آوري محصولات صوتي آغاز كرده ولي تا سال 2007 به طور رسمي افتتاح نشد.
اين كتابخانه 90 مايل قفسه را در بر‌مي‌گيرد كه قابليت نگهداري يك ميليون و يكصد هزار فيلم، برنامه تلويزيوني و فيلم ويديويي در آن وجود دارد.