مراسم رونمايي از نسخ خطي قرآن كريم گردآوري شده توسط كتابخانه ملي برگزار شد

 


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت مرکز اسناد و کتابخانه ملی ، علي‌اكبر اشعري مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي در اين مراسم كه هرساله و در آستانه فرارسيدن ماه مبارك رمضان برگزار مي شود، به تشريح برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين سازمان در جهت حفظ و نگهداري نسخ خطي پرداخت و اظهار كرد : ما از طريق خريداري نسخ خطي، آموزش نسخه‌داران براي نگهداري از این نسخ، نگهداري اماني نسخ موجود در دست مردم و هديه گرفتن نسخ خطي، برای حفظ و نگهداري اين برگ های هويت ملي تلاش مي‌كنيم.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور از استقبال خوب مردم از این طرح ها خبر داد و افزود : بررسی ها نشان می دهد بیش از پانصد هزار نسخه خطی نزد مردم نگهداری می شود و با توجه به محدودیت های مالی و اعتبارات مصوب که حدود یک میلیارد تومان است ، امکان خرید همه نسخ خطی ممکن نیست اما تلاش می کنیم نفیس ترین آثار را خریداری کنیم.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي افزود :حيف است اين آثار را از دست بدهيم؛ زيرا هركدام از آن‌ها برگي از شناسنامه‌ هويت ملي ماست و باید سعی کنیم اتفاقي كه براي شاهنامه‌ طهماسبي افتاد و با زحمت فراواني بعد از مدت‌ها به ايران بازگردانده شد، براي آثار ديگر رقم نخورد و در این راه خوشبختانه هموطنان خارج از كشور هم همكاري خوبي داشتند و برخي از نسخ خطي از طرف ايرانيان خارج از كشور به كتابخانه‌ ملي اهدا شده است.
اشعری گفت: از ماه مبارک رمضان گذشته تاکنون حدود چهار هزار و شصت و هفت نسخه خطی و سنگی جمع اوری و خریداری شده که 98 نسخه آن قران کریم است و از این تعداد سی و شش نسخه خریداری شده و شصت و دو نسخه اهدایی خیرین و فرهنگ دوستان است.
وی با بیان اینکه در عمر شصت ساله کتابخانه ملی ، حدود هفده هزار نسخه خطی و همین تعداد نسخه چاپ سنگی گرداوری شده بود، گفت :‌ اما تعداد این اثار خطی از آبان 84 تاکنون با افزایش خوبی همراه بوده است و اکنون 33 هزار نسخه کتاب خطی و 33 هزار نسخه چاپ سنگی در این کتابخانه نگهداری می شود.
مشاور فرنگی رئیس جمهور همچنين از رونمايي يكي از قديمي‌ترين نهج ‌البلاغه‌هاي موجود در دنيا در آستانه‌ شب‌هاي قدر خبر داد و گفت: اين نسخه به سال 921 هجري قمري مربوط است و به لحاظ سال كتابت و نام خطاط، از دقيق‌ترين نسخي است كه تاكنون باقي مانده است.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه با اشاره به نبود توجه به حوزه‌ چاپ و نشر نسخ خطي و همچنين تصحيح آن‌ها، گفت: اين مسأله ناشي از كمبود اعتبارات و بودجه است اما می توان با همکاری مراکز مختلف به این امر نیز بپردازیم.
مشاور فرهنگی رئیس جمور در پايان اين مراسم كه با تقدير از خبرنگاران حوزه‌ كتاب همراه بود در ارتباط با آثار رونمایی شده در مراسم امروز گفت : در این مراسم ما 14 نسخه کامل از قرآن كريم و همچنين بخش هایی از 9 نسخه دیگر را رونمایی کردیم که يكي از قديمي‌ترين این نسخ مربوط به نسخه ای از قرآن كريم متعلق به دوره‌ تيموري است