برندگان جايزه كتاب آمريكا معرفي شدند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، خبرگزاري فرانسه اعلام کرد: برندگان سي‌ويكمين جايزه كتاب آمريكا ديروز دوازدهم آگوست از سوي هيات داوران اين جايزه به جامعه ادبي جهان معرفي شدند. اين جايزه هر سال و به منظور انتخاب برترين آثار منتشر شده توسط نويسندگان آمريكايي برگزار مي‌شود.
در ميان فهرست برندگان اين دوره از جايزه كتاب آمريكا نام نويسندگاني چون «داو اگرز» و « اميري باراكا» به چشم مي خورد.
«داو اگرز» امسال با كتاب «زيتان» در اين جايزه حاضر شده بود. اين نويسنده آمريكايي اين اثر را در سال 2009 درباره زندگي «عبدالرحمان زيتان» مسلمان سوري به رشته تحرير درآورده كه در سال 1988 به آمريكا مهاجرت مي كند و با زني مسلمان ازدواج مي كند . اين اثر در مجموعه آثار غير ادبي مورد داوري قرار گرفته است.
از اين نويسنده تا امروز بالغ بر 10 عنوان كتاب در ژانر ادبي و 5 عنوان كتاب غير ادبي منتشر شده است. وي تا امروز بالغ بر 15 عنوان كتاب در حوزه هاي مختلف را نيز ويراستاري كرده است. مجموعه داستان «ما چگونه گرسنه‌ايم؟»، «وحشي‌ها»، و «مجموعه داستان‌هاي اگزر» از جمله آثار منتشر شده وي در فاصله زماني سالهاي 2002 تا 2009 است.
«اميري باراكا» نويسنده، شاعر و منتقد حوزه موسيقي در آمريكا با ارائه كتاب «سياهپوست امريكايي روح موسيقي كلاسيك آمريكايي است» موفق به دريافت جايزه سي‌ويكمين دوره جايزه كتاب آمريكا شده است.
از اين نويسنده 75 ساله تا امروز بالغ 30 عنوان كتاب در حوزه‌هاي ادبي و غيرادبي به زبان انگليسي منتشر شده است.
علاوه بر «داو اگرز» و « اميري باراكا» در فهرست برندگان اين جايزه از «سيشو فوستر» و «ويكتور لاول» به ترتيب به خاطر نگارش كتاب‌هاي «نوت بوك جهاني» و «ماشين بزرگ» از ديگر برندگان سي‌ويكمين دوره از كتاب آمريكا 2010 نام برده شدند.
اين جايزه در سال 1989 توسط نويسنده و شاعر سياه پوست آمريكايي «اشميل ريد» بنيانگذاري شده است. در اين جايزه، جوايز همواره به صورت غيرنقدي به برندگان اهدا مي‌شود.