از فضای مجازی برای گسترش کتابخانه آستان قدس در سطح دنیا استفاده می کنیم



به ‌گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، محمدهادی زاهدی درمراسم رونمایی ‌از «نرم‌افزار مدیریت‌ اسناد رضوی» که در محل اتاق كنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این که دنیای پیش روی ما بیش تر مجازی است تا حقیقی و فیزیکی، گفت: ما نیز باید در این حوزه گام های بلندتر و جدی تری برداریم و این نرم افزار می تواند شروع خوبی برای دستیابی به فضاهای مجازی موردنظر باشد. هرچند خوشبختانه آستان قدس رضوي بحث توسعه فضاهای فیزیکی را نیز در دستور کار خود دارد، اما توسعه گسترده تنها در فضای مجازی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به این که امروز تعریف ما ازکتابدار و کتابخانه با گذشته تفاوت دارد و در آینده متفاوت تر نیز خواهد شد، افزود: به این ترتیب ما نیز تلاش می کنیم به سمت فضای مجازی حرکت کنیم كه خوشبختانه در اين زمينه کارهای خوبی نظير دیجیتال سازي حدود 100 هزار برگ سند و 32 هزار نسخه خطی كتاب خطي انجام شده است.
گفتني است مديريت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوي بابيش از هفت ميليون برگ سند، داراي گنجينه‌اي نفيس از اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره صفويه، افشاريه و قاجاريه است كه مورد توجه بسياري از شرق‌شناسان، ايران‌شناسان و علاقه‌مندان به اسناد تاريخي مي‌باشد