فایل‌های برنامه آفیس، هدف حمله یک ویروس

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایتنا، این ویروس که تاکنون بیشتر از طریق اینترنت منتشر شده و رایانه‌های خانگی و حتی سازمانی را آلوده کرده است، با نام vbs/autorun.JTJ شناخته می‌شود و می‌تواند دسترسی کاربر به تمام فایل‌های نرم‌افزار مایکروسافت آفیس شامل برنامه‌های Word، Excel و Power Point را از طریق گذاشتن یک رمز ناشناس بر روی آنها، قطع کند.

در این صورت، در هنگام اجرای هر نوع فایل آفیس در رایانه آلوده، از کاربر خواسته می‌شود تا برای بازکردن فایل، رمز آن را وارد کند. تمام کاربرانی که هدف حملات موفق این کد مخرب قرار گرفته‌اند، قادر به باز کردن فایل‌های ذخیره شده بر روی رایانه خود نخواهند بود.

پاندا اعلام کرده است که کارشناسان امنیتی این شرکت با بررسی ویروس جدید موفق شده‌اند تا رمز مورد استفاده این ویروس برای قفل کردن فایل‌های آفیس را کشف کنند. کلیه کاربرانی که با مشکل رمزدار شدن فایل‌ها مواجه شده‌اند می‌توانند پس از پاکسازی رایانه خود از ویروس vbs/autorun.JTJ، از رمز زیر برای باز کردن فایل‌های خود استفاده کنند:

(721709031350) در انتهای این رمز یکبار کلید Space را فشار دهید و سپس رمز را تأیید کنید.
علاوه بر این، ویروس جدید کشف شده مشکلات دیگری را نیز برای کاربران بوجود می‌آورد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این کد مخرب از طریق فایل‌های آلوده منتشر می‌شود و قادر است به ویژه در شبکه‌های محلی یا سازمانی موجب کاهش محسوس پهنای باند و سرعت دسترسی به اینترنت شود.

برای اطمینان از عدم وجود این ویروس خطرناک و یا پاکسازی و حذف آن از رایانه خود، به پایگاه اینترنتی www.infectedornot.com مراجعه کنید.