طی مراسمی از قدیمی ترین نسخه خطی نهج البلاغه رونمايي شد

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مراسم رونمايي از نسخه نفيس و كهن نهج البلاغه و افتتاح نمايشگاه تصاوير گزيده اي از قرآن هاي نفيس خطي كتابخانه ملي صبح روز یکشنبه (7 شهریور 1389) با حضور علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و آيت الله سيد جمال الدين دين پرور رئيس بنياد نهج البلاغه در محل كتابخانه ملي برگزار شد .

مشاور فرهنگي رئيس جمهور در اين مراسم با اشاره به تلاش سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي گردآوري نسخ خطي ارزشمند به منظور حفظ هويت ملي و اسلامي كشورمان گفت: خوشبختانه در سال هاي اخير کتابخانه ملي، ارتباط خوبي با مجموعه داران و دارندگان نسخ خطي نفيس برقرار کرده است به طوري که توانستيم تعداد اين نسخ و نمونه هاي چاپ سنگي را از 18 هزار به 36 هزار عدد برسانيم.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با ابراز اميدواري نسبت به توجه بيشتر دولت به حوزه نسخ خطي گفت : اميدواريم دولت در پيشرفت و ارتقا روند کيفي جمع آوري اين آثار و رونمايي از آنها به منظور بهره بردن عموم مردم و پژوهشگران به ما ياري رساند.


مشاور فرهنگي رئيس جمهور در مورد اين نسخه نهج البلاغه گفت: اين نسخه يكي از كامل‌ترين و قديمي‌ترين نسخه‌هاي خطي «نهج‌البلاغه» است كه كتابت آن در سال 521 هجري قمري در ماه رمضان تمام شده است.
وي افزود: اين نسخه از نهج البلاغه که در کتابخانه ملي رونمايي مي شود اصالت بالايي دارد همچنين زمان کتابت اين اثر و کامل بودن آن از ديگر امتيازات،‌اين نسخه به شمار مي رود.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت :اميدواريم با احيا و رونمايي اين اثر پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند و در معرض ديد علاقه مندان معارف اسلامي قرار گيرد.
آيت الله سيد جمال الدين دين پرور، رئيس بنياد نهج البلاغه نيز در اين مراسم به گردآوري « نهج‌البلاغه» توسط علامه رضي اشاره كرد و گفت: از سال 400 هجري قمري كه علامه رضي «نهج‌البلاغه» را با گردآوري سخنان حضرت علي (ع) نوشت، همواره علما و محققان راه او را ادامه داده‌اند و نسخي از آن تهيه كرده‌اند و اكنون نيز اين راه بايد ادامه يابد.
وي به اهميت تلاش كتابخانه ملي براي گردآوري و حفظ اين نسخ اشاره كرد و افزود : نسخ خطي در دست افراد مختلف پراكنده است اما بايد براي شناسايي و نگه‌داري آن‌ها نيز تلاش كرد كه كتابخانه‌ ملي در اين زمينه فعال و با انگيزه عمل كرده است.
در ادامه اين مراسم نيز نسخه قرن پنجم هجري نهج البلاغه كه يكي از قديمي‌ترين، كامل‌ترين و صحيح‌ترين نسخه‌هاي «نهج‌البلاغه» است و توسط محمد بن ابي ‌القاسم ‌بن موسي‌ بن خليل كتابت شده رونمايي شد .
همچنين نمايشگاه تصاوير گزيده اي از قرآن هاي نفيس خطي كتابخانه ملي شامل بيش از 70 تصوير از مجموعه قرآن هاي نفيس گنجينه كتب خطي و نادر كتابخانه ملي است كه قديمي ترين آنها متعلق به قرن دوم هجري قمري و منسوب به حضرت امام رضا ( ع) است .
اين نمايشگاه به مدت يك ماه در ورودي تالارهاي مطالعه كتابخانه ملي برپا خواهد بود .