نتایج جالب آمارگیری بنیاد فنی چاپ اسکرین از بازاریابی سنتی در بازارهای آمریکا

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از پایگاه اینترنتی اخبار چاپ، بنیاد فنی چاپ اسکرین (SGIA) این آمارگیری را در جامعه طراحان گرافیکی انجام داده که حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد خدمات ارائه شده در بازار، بنگاه‌های تجاری و تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف است. به عبارت دیگر، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های رقابتی برندهای گوناگون در عرصه طراحی گرافیکی و انعکاس تبلیغات مؤثر، تحت پرسش‌های این گزارش آماری بوده و مورد توجه قرار گرفته‌اند.
بنیاد فنی چاپ اسکرین (SGIA) در سیاست‌گذاری تحلیلی این آمارگیری، عرصه‌های گوناگون تصویرگری و طراحی گرافیکی را لحاظ کرده و در نتیجه علاوه بر گرافیست‌ها، تصویرگران لباس و پوشاک نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند. کارشناسان بنیاد معتقدند: این آمارگیری اسناد محکمی را از نحوه عملکرد طراحان ارائه داده است. نتایج این گزارش آماری عمده فعالیت‌های طراحان گرافیکی برای تقویت بازار کاری، حمایت از محصولات و خدمات ارائه شده و تلاش آنان به منظور جذب بازارهای جدید را نشان می‌دهد. مهم‌ترین نتیجه این تحلیل آماری، تبیین و تشخیص ابتکار، خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی کمپانی‌های تبلیغاتی و طراحان گرافیک در سیستم‌های فروش، مدیریت تولید و خلق محصولات جدید با هدف افزودن بر توان فنی و هنری مجموعه و در نهایت افزایش قابلیت‌های رقابتی این کمپانی‌ها در بازارهای هدف است.
دست‌اندرکاران بنیاد فنی چاپ اسکرین (SGIA) اعلام کرده‌اند، آمارگیری مذکور اطلاعات زیر را پوشش می‌دهد:
1. توزیع دانش فنی. (سطح تکنولوژی مورد استفاده)
2. خدمات ارائه شده در بازارهای هدف. (مقصود بازارهای اولیه و غیرمصرف‌کننده است)
3. دستیابی به جدیدترین و بهترین روش‌ها به منظور جذب مشتریان و سفارش‌دهندگان جدید.
4. هزینه‌های فروش و تبلیغات کمپانی‌های تبلیغاتی.
آمارگیری SGIA نتایج جالب توجه و گاه دور از انتظاری در پی دارد. نتایجی که تحلیل کلی از بازارهای آمریکا و اروپایی را دستخوش تغییرات عمده‌ای می‌سازد. برخی از این نتایج عبارتند از:
الف ـ 71 درصد از طراحان گرافیکی و کمپانی‌های تبلیغاتی هنوز هم مراجعات حضوری و گفتگوی رودررو را بهترین و مؤثرترین راه‌حل برای جذب مشتری و سفارش‌دهنده می‌دانند.
ب ـ 37.6 درصد از طراحان گرافیکی و کمپانی‌های تبلیغاتی، بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل محصولات تبلیغاتی از نظر مخاطب را در بخش پس از چاپ و عملیات‌های خاص و تکمیلی می‌دانند. این عده (37.6 درصد) تلاش کردند تا بخش پس از چاپ و عملیات‌های خاص و تکمیلی خود را ارتقاء دهند. گروه مذکور بر این باورند که توان رقابتی این مجموعه‌ها افزایش یافته است. این در حالی است که از جامعه آماری سال 2009 میلادی، تنها 29.1 درصد چنین باوری داشتند و در راستای بالا بردن سطح فنی و امکانات و تکنولوژی پس از چاپ و عملیات تکمیلی اقدام کرده بودند.
ج ـ 3 درصد از جامعه آماری طراحان گرافیکی و کمپانی‌های تبلیغاتی که در آمارگیری SGIA شرکت کرده بودند، از دنیای اینترنت و دفترچه‌های راهنمای آنلاین برای تبلیغات و جذب مشتریان و سفارش‌دهندگان جدید استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد، بیش از 97 درصد گروه‌های تبلیغات هنوز پایبند به روش‌های سنتی جذب مشتری هستند.
بخش دیگری از نتایج آمارگیری بنیاد فنی چاپ اسکرین، ناظر به سهم هر یک از شیوه‌های فروش در بازار طراحان و کمپانی‌های تبلیغاتی است. نتایج آمارگیری حاکی از آن است:
الف ـ خرده‌فروشی با سهم 75.7 درصد از فروش کمپانی‌های تبلیغاتی، یکی از اصلی‌ترین بازارهای هدف این کمپانی‌ها و طراحان گرافیکی محسوب می‌شود.
ب ـ مؤسسات آموزشی طراحی، تصویرگری و فعالیت‌های هنری با سهم 77 درصد از فروش کمپانی‌های تبلیغاتی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار این گروه هستند.
ج ـ 72 درصد از محصولات و خدمات کمپانی‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های طراحان گرافیکی با سفارش و درخواست گروه‌های مختلف صنفی و بخصوص برندهای مختلف انجام می‌شود. به بیان دیگر، سهم 72 درصدی بازار تبلیغات امریکا و اروپا، در اختیار اصناف و مشاغل گوناگون قرار دارد.
بنیاد فنی چاپ اسکرین (SGIA) یکی از معتبرترین نهادها و سازمان‌های غیردولتی چاپ اسکرین در ابعاد بین‌المللی است. از آن‌جا که محصولات چاپ اسکرین بیشترین ارتباط و تعامل با بازارهای تولید و فروش و صنعت را داراست؛ چگونگی وضعیت بازار این چاپ نشان‌دهنده وضعیت کلی حاکم بر بازارهای صنایع دیگر است.
بر این اساس، بنیاد فنی چاپ اسکرین هر ساله آمارگیری‌های متنوعی را در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف این صنعت انجام داده و نتایج ارائه شده، بسیار به واقعیت‌های موجود در بازار نزدیک است.
از دیگر محاسن این آمارگیری‌های سالانه، کمک به کمپانی‌های تبلیغاتی و طراحان گرافیکی برای برنامه‌ریزی‌های هدفمند، تعیین سیاست‌های مالی، تدوین سطوح تولیدی و... است. چرا که مدیران این بخش‌ها می‌توانند براساس نتایج به دست آمده، روند حرکتی سال آینده را تدوین نمایند.