کد خبر: 43937
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 تیر 1400 - 10:51

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

منابع طرح کتابخوان تیرماه ۱۴۰۰ اعلام شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتاب‌های «آبی‌ها»، «باغ‌های همیشه بهار»، «زنگ عروسک‌سازی» و «مارش میرا» در طرح کتابخوان ماه تیر سال جاری برای علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی معرفی شد.
منابع طرح کتابخوان تیرماه ۱۴۰۰ اعلام شد

به گزارش لیزنا، طرح کتابخوان تیر ۱۴۰۰ با معرفی چهار کتاب «آبی‌ها» نوشته سعید تشکری، «باغ‌های همیشه بهار» نوشته علی اصغر عزتی پاک، «زنگ عروسک‌سازی» نوشته زینب حسینجانی و «مارش میرا» نوشته صادق سلیموویچ با ترجمه مریم رضائیان و وحیدپرست تاش برای استفاده در طرح های کتاب محور کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارائه شد.

آبی‌ها

پدیدآور: سعید تشکری

ناشر: به‌نشر

تعداد صفحات: ۱۲۸

آبی‌ها روایت زندگی ذکریای رومی است؛ پزشک مسیحی که در یک دِیر در شهر انتاکیه زندگی می‌کند. او هم‌عصر هارون‌الرشید خلیفه عباسی است که وقتی باخبر می‌شود هارون او را به دربار خود احضار کرده، به‌ناچار دِیر انطاکیه را ترک کرده و راهی مدینه می‌شود.
او برای اینکه از گزند سربازان هارون در امان بماند چند روزی را در زادگاه خود هالینوبلس می‌گذراند، شهری که مسلمانان به آن حرّان می‌گویند و پس از آن برای رسیدن به مقصود خود سفر را از سر می‌گیرد. در طول این سفر در کنار اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد و روایت ماجراهای تعقیب و گریز، سرانجام به سرچشمه علم و معرفت می‌رسد و او که همواره تشنه معرفت و دانش است در کسوت شاگردی امام رضا علیه‌السلام در می‌آید.
ذکریا  که نادیده دلداده و طالب گوهری ناب شده، گام در مسیری پرخطر می‌گذارد تا حضور الگویی تام و تمام را درک کند. شناخت او هر لحظه از مولایش بیشتر می‌شود. ایمان در عمق قلبش رخنه می‌کند و چیزهایی را می‌آموزد که هر کسی گنجایش و ظرفیت شنیدن آن را ندارد.
این حکایت خواندنی و کم‌نظیر و شورانگیز را از دست ندهید.

باغ‌های همیشه‌ بهار: روایتی داستانی از زندگی امام محمدباقرعلیه‌السلام

پدیدآور: علی‌اصغر عزتی‌پاک
ناشر: شرکت انتشارات سوره مهر

تعداد صفحات: ۱۵۴

بحث تربیت در دوران نوجوانی که دوران شکل‌گیری شخصیت و منشأ تحولات روحی و جسمی فراوان است، امری حساس و پیچیده است. هدایت و راهنمایی درست آن‌ها در این دوران، باید همراه با بهترین روش‌های تربیتی و ارتباطی صورت پذیرد. داشتن یک الگوی مناسب و محبوب، تأثیر بسزایی در تربیت نوجوانان دارد. با تبیین روش و سیره زندگی امامان می‌توان الگوی شایسته رفتاری را برای آنان معرفی کرد.
کتاب «باغ‌های همیشه‌ بهار» در قالب داستان، زندگی امام محمدباقرعلیه‌السلام را همراه بانکته‌های تربیتی و رفتاری به شکلی جذاب روایت می‌کند.
برای نگارش این اثر از منابع معتبر فراوانی درباره زندگی «امام محمدباقر علیه السلام»  استفاده شده. سه فصل این کتاب، هر یک از زبان یکی از شخصیت‌های نزدیک به آن امام بزرگوار نظیر «جابر بن عبدالله انصاری»، «جابر جعفی» و  «عبدالله بن عطا تمیمی» روایت شده است.
متن کتاب نثری روان، ساده و روایت‌گونه دارد و وقایع زمان امام علیه السلام را به طور غیرمستقیم همراه با تصاویر خلاقانه برای نوجوان بازگو می‌کند.

زنگ عروسک‌سازی: آموزش ساخت انواع عروسک دست‌ساز

پدیدآور: زینب حسینجانی

ناشر: نشر طلایی

تعداد صفحات: ۶۴

ساختن کاردستی از اضافات و وسایل دورریختنی، برای تقویت حس خلاقیت و یادگیری کودکان و سرگرم نمودن آنان از جمله راهکارهای آموزشی اثرگذار است.

در کتاب «زنگ عروسک‌سازی» می‌آموزید که ساختن عروسک کار سختی نیست و به وسایل خاصی نیاز ندارد، فقط با استفاده از تکه‌های دورریختنی پارچه، کاموا، دکمه و... و با روش‌های بسیار ساده، می‌شود عروسک‌های جذابی ساخت.
از ویژگی‌های این کتاب، آموزش گام‌به‌گام با تصاویر است که مراحل کار را نشان می‌دهد. در برخی از کاردستی‌ها الگوهای لازم را نیز ارائه نموده. کافی است که خواننده (کودک یا نوجوان) با نگاه‌کردن به این تصاویر و گاهی با کمک گرفتن از بزرگترها، عروسک‌های زیبای دست‌سازش را بسازد.
نویسنده شما را با روش ساده ساخت عروسک انگشتی که برای قصه‌گویی کودکان بسیار کاربردی است، عروسک پشمی – نمدی، عروسک جورابی ضخیم، عروسک کامواپیچ، عروسک گلدانی، عروسک خمیری، عروسک گبه‌ای و... آشنا می‌نماید. از عروسک‌هایی که می‌سازید می‌توانید برای بازی، دکور، هدیه‌دادن و یا اجرای نمایش خانگی استفاده کنید.
پس از یادگیری این روش‌ها می‌توانید با ابتکار خود در رنگ و شکل و حرکت آن‌ها تغییراتی ایجاد نمایید و در کمترین زمان و هزینه و با کمی خلاقیت کودکان را سرگرم نمایید.

کیفیت خوب صفحه‌بندی، چیدمان تصاویر و  توضیحات کوتاه و کاربردی، از امتیازات این کتاب محسوب می‌شود.

مارش میرا؛ پدیدآور: صادق سلیموویچ

مترجم: مریم رضائیان، وحید پرست‌تاش

ناشر: انتشارات پرنده

تعداد صفحات: ۲۱۲

جنگ‌ها در هر سرزمینی، چون زخمی عمیق و جانکاه اثرات جبران‌ناپذیری را به‌جای می‌گذارند. «مارش میرا»، «راهپیمایی زندگی» و یا «راهپیمایی صلح» از یادگارهای جنگ بوسنی است.

 رمان «مارش میرا» را صادق سلیموویچ بر مبنای روایت واقعی هفت شهروند سربرنیتسا که به امید نجات، عازم شهر توزلا می‌شوند نگاشته است.

با خواندن این رمان شما نیز به همراه هفت نفری که از این جاده مرگ به مدت ده روز با تمام خستگی، گرسنگی و تشنگی و با اندک امیدی برای نجات خود تلاش کرده‌اند تا زنده بمانند همراه می‌شوید؛ در میان آنان، ترس، ناامیدی، خطر کردن، مراقبت و امیددادن به یکدیگر و رهانکردن دوستان را می‌بینید و از همه دردناک‌تر، دیدن اسارت همشهریانشان به دست دشمن و بی‌اطلاعی از سرانجام آنان. اما هنوز امید به خداوند و نجات از این مهلکه را دارند و همین نور نجات‌بخش، آنان را مقاوم و زنده نگه‌داشته.
در بخشی از کتاب آمده است: «هیچ تحقیری بزرگ‌تر از این نیست که بدون هیچ گناهی از سرزمین خود رانده شوی و همانند حیوان به دنبال شکار تو باشند!»

نویسنده در نگارش این فجایع انسانی تلاش کرده، با توجه به ناشناخته بودن مکانی که اتفاقات رخ داده، ظلم و رنجی را که در کشور بوسنی و هرزگوین اتفاق افتاده به گوش جهانیان برساند.

پس از انتشار این کتاب و آشنایی مردم جهان با وقایع این مسیر طولانی، همه ساله در سالروز گرامی‌داشت یاد و خاطره کشته‌شدگان، در این مسیر کیلومترها پیاده‌روی می‌کنند.