اولین كارگاه رمان انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری کتابدرای و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبرگزاری فارس، اين كارگروه با مسئوليت محمدرضا يوسفي، نويسنده كودكان و نوجوانان و با حضور مصطفي خرامان، دبير انجمن و تعداد محدودي از اعضاء كار خود را آغاز كرد.

براساس اين گزارش، همانطور كه پيش از اين اعلام شده بود كه قرار است بحث‌هاي نظري يكي از محورهاي اصلي كارگروه رمان باشد،‌ حاضران در نخستين نشست اين كارگروه، بر بررسي راه‌هاي عملي براي توليد رمان تأكيد كرده و درباره شيوه‌هاي آن با يكديگر تبادل نظر كردند.

يوسفي در اين نشست گفت: اينكه كارگروهي به نام رمان‌ براي كودكان و نوجوانان در انجمن تشكيل شود، خود عامل تشويقي مهمي براي رشد رمان‌نويسي در حوزه كودك و نوجوان است و اين كارگروه تصميم دارد در كالبد بي‌جان رمان كودك بدمد.


وي ادامه داد: يكي ديگر از كاركردهاي اين كارگروه، كشف چيستي اين مقوله و كشاندن آن به عرصه رسانه‌هاست؛ به نحوي كه با بحث و تبادل نظر ميان نويسندگان از طريق مطبوعات و رسانه‌ها، بشود چيستي اين مقوله را كشف كرد.
مسئول كارگروه رمان انجمن نويسندگان كودك و نوجوان آنگاه اظهار داشت: بنا داريم اين جلسات را هر 15 روز يك بار با حضور يكي از نظريه‌پردازان حوزه رمان برگزار كنيم.

اين پيشنهاد يوسفي موجب شد تا شركت‌كنندگان در نخستين نشست كارگروه رمان درباره كمبود چهره‌هاي نظريه‌پردازي در زمينه رمان نوجوان و همچنين ضرورت مرزبندي بين تعاريفي مانند رمان كودك و رمان نوجوان به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

با همفكري و تصميم حاضران، اين جلسه در آينده علاوه بر بحث‌هاي نظري به خوانش طرح رمان و بريده رمان هم خواهد پرداخت، اما در نشست قرار است كتاب «طبقه دوم غربي» نوشته جمشيد خانيان ـ كه بيش از دو سال پيش از سوي نشر افق منتشر شده است ـ مورد نقد و بررسي قرار گيرد.

در نخستين جلسه از كارگاه رمان انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، علاوه بر يوسفي و خرامان، حديث لزرغلامي، وحيد نيكخواه آزاد، جعفر توزنده‌جاني، حميد محمدي محمدي، شيوا حريري، مرجان فولادوند و ... حضور داشتند.

دومين نشست اين كارگاه، شنبه دهم مهرماه از ساعت 17 در محل انجمن برگزار مي‌شود.