دبیر جدید جایزه کتاب سال فردا تعیین می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، علی شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب، با تاکید بر اینکه مساله تعیین دبیر جایزه های ادبی کتاب سال، جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی در اولویت کاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است گفت: تا آنجایی که من از معاونت فرهنگی پیگیر این مساله هستیم قرار است فردا شنبه سوم مهرماه این مساله به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: تعیین دبیر برای این جایزه ها در حوزه اختیارات معاونت فرهنگی است و موسسه خانه کتاب به عنوان کارگزار، کارهای جشنواره را پیگیری می کند البته این به عنوان سلب مسئولیت یا قطع ارتباط ما با معاونت فرهنگی نیست بلکه همواره تعامل و مشورت وجود داشته است و حتی ما نیز پیشنهادهایی برای دبیری جوایز داشته ایم که مورد بررسی قرار گرفته است و دوستان در معاونت فرهنگی هم درباره گزینه های خود از ما نظرخواهی می کنند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اینکه معاونت فرهنگی تعیین دبیر برای این جایزه ها را در اولویت کاری خود دارد و در این زمینه هم اطلاع رسانی می کند توضیح داد: پس از استعفای محمدرضا سرشار، روند کار به این شکل بود که ابتدا رایزنی هایی برای بازگشت وی انجام گرفت و پس از اینکه به قطعیت رسیدیم که حضور سرشار میسر نخواهد بود گزینه های جایگزین مطرح شد که از بین آنها با چند نفر رایزنی هایی شده و در نهایت تا دو روز دیگر دبیر جایزه های کتاب سال، پروین اعتصامی و جلال آل احمد معرفی خواهد شد.

شجاعی صائین افزود: مساله استعفای محمدرضا سرشار با جابجایی معاون فرهنگی مقارن شد که خود این جابجایی در به درازا کشیده شدن مساله دخیل بود و اگر این دو موضوع با همدیگر همزمان نشده بود قطعا مساله با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رسید.

وی در پاسخ به اینکه اگر دبیر جوایز مورد بحث در زمانی که وعده داده می شود، تعیین شوند عقب افتادگی از زمانبندی جوایز چگونه جبران خواهد شد؟ بیان کرد: جوایز کتاب سال و پروین اعتصامی از جدول زمانی خود عقب نیستند. کتاب سال از اواخر مهر وارد مرحله داوری می شود و از اوایل آذرماه هم داوری پروین باید آغاز شود که ما به این زمانبندی می رسیم. دغدغه ما درباره جایزه جلال است که طبق جدول زمانی می بایست داوری آن از 15 شهریور شروع می شد.

این مدیر فرهنگی در پایان توضیح داد: البته دبیرخانه جایزه جلال اقدامات اولیه را انجام داده و آثار گردآوری و دسته بندی شده و در اولین فرصت با تعیین دبیر از سوی دبیرخانه داوران پیشنهادی به هیأت علمی معرفی خواهند شد .ما نیز از داوران درخواست خواهیم کرد  که جلسات خود را بیشتر و فشرده تر برگزار کنند تا این تاخیر جبران شود