دو نرم افزار کتابخانه ای سيمرغ و افق به لحاظ نتایج بازیابی حاصل از جستجوی موضوعی بررسی شدند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشجو، فرشته نوروزی  با عنوان  «مقايسه نتایج بازیابی حاصل از دو رویکرد جستجوی موضوعی کلیدواژه ­ای (زبان طبیعی) و سرعنوانی (کنترل شده) در دو نرم ­افزار کتابخانه­ ای سيمرغ و افق»  به راهنمایی دکتر محمدحسین دیانی و  مشاوره ی دکتر رحمت الله فتاحی در روز یکشنبه مورخ 4 مهر  1389 در دانشكده علوم‏ تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسی مشهد دفاع شد.

دکتر داور پایان نامه  مذکور بودند.

دانشجو، فرشته نوروزی، مطلب خود را این گونه آغاز نمود: "پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه کارایی جستجوی موضوعی سرعنوانی و کلیدواژه­ای در نرم­ افزارهای کتابخانه ­ای سیمرغ و افق با استفاده از معیارهای اصلی بازیافت و دقت انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه، از نوع جامعه محدود بوده و متشکل از دو پایگاه اطلاعاتی ایجاد شده در نرم­ افزارهای سيمرغ و افق است".

نوروزی افزود: نمونه ­ای برای حداقل 100 عنوان کتاب انتخاب ­شد که همه آنها در دو پايگاه مبتني بر نرم ­­افزارهاي  موردنظر وجود داشتند و قواعد فهرست­ نویسی یکسانی در مورد آنها به کار گرفته شده بود.

فرشته نوروزی بیان کرد: در قسمت جستجوی موضوعی سرعنوانی، موضوع سرعنوانی 100 عنوان کتاب که به عنوان نمونه انتخاب شده بودند و شامل 194 موضوع استخراج شده از اطلاعات فهرست ­نویسی پیش از انتشار این کتاب­ها بودند در فیلد موضوع دو نرم­ افزار مورد جستجو قرار گرفت.

وی افزود: در قسمت مربوط به جستجوی موضوعی کلیدواژه ­ای از این 194 موضوع سرعنوانی، 425 کلیدواژه یا عبارت که دارای بار معنایی بودند به دست آمد که این کلیدواژه­ های موضوعی نیز در فیلد موضوع دو نرم­ افزار مورد جستجو قرار گرفت.

نوروزی در خصوص یافته ­های پژوهش خود گفت: دو نرم­افزار از نظر جستجوی موضوعی سرعنوانی تفاوت آماری معنی­داری ندارند، یعنی جستجوی موضوعی سرعنوانی در دو نرم­ افزار به نتایج نسبتاً یکسانی می­انجامد.

وی افزود: نرم­افزار افق در جستجوی موضوعی کلیدواژه­ای بهتر از نرم ­افزار سیمرغ عمل می­کند. همچنین، بین دو روش جستجوی موضوعی سرعنوانی و کلیدواژه­ ای در نرم­ افزار افق تفاوت معنی­ داری وجود ندارد، یعنی با هر یک از دو شیوه متفاوت جستجوی موضوعی نتایج یکسانی به دست می­آید.

فرشته نوروزی تصریح کرد: دو نوع روش جستجوی موضوعی کلیدواژه­ای و سرعنوانی در نرم­ افزار سیمرغ دارای اختلاف معنی­ داری می­ باشند، به عبارتی در نرم ­افزار سیمرغ جستجوی موضوعی سرعنوانی بهتر از جستجوی موضوعی کلیدواژه ­ای عمل می­ کند.