همايش «كتابخانه ديجيتالي: مفهومي متفاوت، كاربردي روزافزون»

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، این همایش با تاخیر حدود یک ساعت، با سخنرانی محمدمهدی زاهدی، رئیس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی آغاز شد.

وی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان و تشکر از حضور علاقمندان در اینگونه همایشها، به اهمیت چگونگی تعامل دانش و ارتقا ء سطح علمی کتابداران و همگون سازی محیط کتابخانه با دنیای نوین دانش پرداخت و افزود: انتظار می رود که  با برگزاری این جلسات که دومین همایش در زمینه کتابخانه دیجیتال است، و تعامل بین کتابداران و مهندسین فن رایانه ای، از این ابر رسانه بهترین بهره برداری صورت گیرد تا از قدرت و حاکمیت ابر داده ها استفاده بهینه انجام پذیرد.

زاهدی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این جلسات در ایجاد فضای مناسب تر و با ترسیم چشم انداز های آینده در این عرصه، برای استفاده از محتوای غنی ملی و گسترش تولید علم و اشاعه آن نقش موثر خواهد داشت.

در ادامه دکتر یحیی تابش، عضو هیات عملی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس مرکز اطلاع رسانی دانشگاه، برنده جایزه بین المللی پُل اردوش (برنده جایزه ترویج علوم پایه در سطح جهانی)، سخنرانی خود را از سر آغاز ارتباطات شبکه ای، چگونگی ایجاد آن، و چگونگی فراگیر شدن اینترنت در قرن 21 آغاز کرد.

وی در سخنان خود گفت:  با توجه به تحقیقات صورت گرفته بیش از 20 درصد جهان کاربر اینترنت می باشند که این میزان بیش از یک میلیارد کاربر را تشکیل می دهد.

در ادامه دکتر تابش، ضمن اشاره به تاثیر اینترنت، تاریخ و چگونگی راه اندازی .ir،  چگونگی راه اندازی و بکار گیری خط فارسی در قالب استاندارد unicod  جهت استفاده آن در اینترنت را بیان کرد.

وی افزود: دانش کتابداری نوین، مهندسی انباره اطلاعات است.

 همچنین دکتر تابش، در خصوص لزوم استفاده از استانداردها در نرم افزارهای مدیریت دانش و توجه به مبحث کتابخانه دیجیتال برای شناسایی ابزار درست در به کارگیری کتابخانه ها سخنانی را ایراد کرد.

سپس دکتر میترا صمیعی دکترای کتابداری واطلاع رسانی و عضو هیات علمی کتابخانه ملی، به معرفی استاندارد حفاظتی دیجیتالی و الگوی مرجع نظام اطلاعاتی آرشیو باز، پرداخت.

وی مدل OAIS  را معرفی کرد و از بکار گیری این مدل در کتابخانه های دیجیتال معروف دنیا مانند کتابخانه بریتانیا، کتابخانه ملی کانادا ، فرانسه و هلند و غیر یاد کرد.

همچنین دکتر صمیعی، از بکارگیری استاندارد METS در کتابخانه ملی و چگونگی اجرای آن صحبت کرد و به مزایای بکارگیری این استاندارد مانند انعطاف پذیری بالا، انتقال اطلاعات، میان کنش پذیری بالا با متادیتاها و مدیریت آن نیز اشاره نمود.

دکتر میترا صمیعی در پایان، به همکاری مهندسین کامپیوتر با کتابداران کتابخانه ملی و پیاده سازی نرم افزار کتابخانه دیجیتال در کتابخانه ملی اشاره کرد و رشد این نرم افزار را در نقش موثر تعامل بین این دو قشر عنوان کرد.

در ادامه همایش، محمود فاخری، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و مدیر کتابخانه دیجیتال بانک مرکزی، مقدمه ای از چگونگی شکل گیری مجموعه کتابخانه بانک مرکزی را بیان کرد و به چگونگی پیاده سازی نرم افزار کتابخانه دیجیتال در این کتابخانه، پرداخت.

وی گفت:  این نرم افزار، مدیریت چگونگی بهره گیری از منابع چاپی و الکترونیکی، سی. دی. ها و دی. وی. دی. ها را برعهده داشته و هنگام در خواست سند توسط استفاده کننده از نرم افزار هایی چون Refworks ,End note و همچنین Citrix کمک می گیرد و هر کاربری با کلمه کاربری و رمز عبور مشخص، می تواند با توجه به محدوده ی مجازی که برای ایشان تعیین شده به منابع دسترسی داشته باشد.

سپس مهندس مازیار پرویزی، مدیر عامل شرکت لاوین، به علت ذیق وقت به طور مختصر به اهمیت به کارگیری استاندارد METS   در کتابخانه دیجیتال اشاره کرد و مدل چرخه کاری کتابخانه دیجیتال را به صورت اداره کل، اداره اسکن و اداره پردازش نشان داد.

وی در ادامه، استاندارد های به کار رفته در نرم افزار تولید شده توسط این شرکت را بیان کرد و افزود: معماری کلی این نرم افزار بر اساس معماری OAIS انجام شده،و نیز مدل OCR فارسی را به کار گرفته است.

همایش «كتابخانه ديجيتالي: مفهومي متفاوت، كاربردي روزافزون» که با همکاری سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد استان قدس رضوي و شركت فناوري اطلاعات لاوين برگزار شد، در ساعت 12 به کار خود پایان داد.