كتابخانه‌ها از حالت قرائت‌خانه به كتابخانه تبديل شود

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، جواد آرين‌منش، نائب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: جلسه كميسيون فرهنگي مجلس با حضور منصور واعظي دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و مسلم ميرزاپور مديركل پارلماني كتابخانه‌هاي عمومي كشور و ديگر نمايندگان كميسيون فرهنگي برگزار شد.


وي گفت: در اين جلسه دبيركل كتابخانه‌هاي كشور به ارائه گزارش و اقدامات و عملكرد نهاد كتابخانه‌ها پرداخت و در ادامه مباحثي همچون؛ رشد كتابخانه‌ها، اعضاء كتابخانه‌هاي كشور، توسعه فضاهاي كتابخانه‌اي، ارتقاء سطح تحصيلات نيروي انساني و ساماندهي كتابخانه‌ها در كشور عنوان شد.


آرين منش اظهار داشت: انتظارات اعضاء كميسيون فرهنگي مجلس از كتابخانه‌ها در قسمت بعدي اين جلسه مطرح شد كه يك بخش آن به انتظارات كميسيون در جهت ارتقاء فرهنگ كتابخواني در كشور و بالا بردن جاذبه كتاب، قرار گرفتن آن در سبد خانوار و توزيع عادلانه كتابخانه‌ها در نقاط شهري و روستايي بود كه در حال حاضر روستاهاي ما عموماً از داشتن كتابخانه محروم هستند و كتابخانه‌ها بيشتر در شهرهاي بزرگ متمركز شده‌اند.


وي ارتقاء سطح دانش‌ كتابداران و تلاش در جهت گردش كتاب كتابخانه‌ها در جهت بيشتر شدن كتابخواني را از مطالبات ديگر كميسيون فرهنگي اعلام كرد و ابراز داشت: بايد كتابخانه‌ها از حالت قرائت‌خانه به كتابخانه تبديل شود چرا كه افراد براي قرائت كتاب‌هاي درسي خود به كتابخانه‌ها مراجعه مي‌كنند، اگر چه اين نيز امري ارزشمند است اما نبايد اين كار با كتابخواني و گردش كتاب يكي تلقي شود.


اين نماينده مجلس در ادامه تصريح كرد: ضرورت ارتباط بيشتر مديران مراكز نهاد كتابخانه‌ها و نمايندگان آنها براي آشنايي و ارائه گزارش بهتر، استفاده از تجربيات كشورهايي كه نرخ مطالعات در آنها بالاست و پيش‌گيري از تعدد مراكز تصميم‌گيري در مورد كتابخانه‌ها مي‌‌تواند كمك شاياني را در جهت رسيدن به نتايج بهتر در اين زمينه كند.


وي با بيان اينكه كتابخانه‌ها به عنوان خدمات فرهنگي تلقي مي‌شوند، گفت: پيشنهادي در برنامه پنجم توسعه از سوي شهرداري كلان شهرها عنوان شد كه طي آن خدمات شهري متمركز شده و اموري نظير اداره كتابخانه‌هاي عمومي به شهرداري‌ها واگذار شود.


آرين منش اظهار داشت: بازگشت نهاد كتابخانه‌ها مانند گذشته به وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي ايده‌اي بود كه از سوي برخي از نمايندگان مطرح شد، آنها بر اين باورند كه در وزارت ارشاد معاونت فرهنگي وجود دارد كه بخشي از امور مربوط به كتاب را از جمله چاپ، نشر و برگزاري نمايشگاه كتاب برعهده دارد، كتابخانه‌هاي عمومي نيز مي‌توانند زيرمجموعه اين وزارتخانه قرار گيرند.


وي ابراز داشت: آنچه كه مدنظر كميسيون فرهنگي مجلس است توسعه و در دسترس بودن كتابخانه‌هاي عمومي در شهرها و روستاها، افزايش فضاي كتابخواني، رشد نرخ كتابخواني در كشور، استفاده از افراد تحصيل كرده در رشته‌هاي تخصصي كتابداري و استفاده از تجربيات و دستاوردهاي كشورهايي كه در اين زمينه توفيقات بيشتري را به نسبت كشورهاي ديگر داشته‌اند مي‌باشد.


عضو كميسيون فرهنگي مجلس عنوان كرد: بازنگري بر قانون تأسيس نهاد كتابخانه‌هاي عمومي يكي از پيشنهاداتي بود كه در اين جلسه مطرح شد چرا كه قانون نيازمند اصلاحات و روز‌آمدي است.
وي شناسايي دقيق چالش‌ها و موانع را نيازمند كار مطالعاتي و پژوهشي دانست و افزود: موضوع كتابخواني با نظام آموزش و پرورش و نظام عالي ما و مسائلي از اين دست ارتباط تنگاتنگ دارد كه ما نمي‌توانيم نرخ كتابخواني را در كشور بالا ببريم بدون اينكه فرهنگ كتابخواني را در كودكان و نوجوانان نهادينه كنيم.


آرين منش تصريح كرد: كتابخواني در برخي از كشورها به عنوان يك درس محسوب شده كه طي آن قسمتي از وقت دانش‌آموزان به آشنا شدن آنها با كتاب، روش‌هاي مناسب كتابخواني و تندخواني اختصاص پيدا مي‌كند كه بايستي مسئولان ما در نظام آموزش و پرورش اهتمام بيشتري را نسبت به امر كتابخواني داشته باشند.
وي با بيان اينكه نظام آموزش و پرورش ما در زمينه كتابخواني اشكالات اساسي دارد خاطرنشان كرد: طي برنامه‌هاي قبلي قرار بود در آموزش و پرورش يك تحول بنيادين صورت گيرد و گسترش روحيه مطالعه و تحقيق در ميان جوانان و دانش‌آموزان از جمله نكاتي است كه بايد توجه زيادي به آن شود.


اين نماينده مجلس در پايان تأكيد كرد: نظام آموزش و پرورش ما در حال حاضر به محفوظات تكيه داشته و از ذهن دانش‌آموز به عنوان مخزني كه يك سري اطلاعات به آن داده شده و بعد از او پس گرفته مي‌شود استفاده مي‌كند در حالي كه تلاش ما بايد اين باشد كه يافته‌ها در ذهن كودك و نوجوان به تفكر، انديشه، خلاقيت و نوآوري تبديل شود كه اين امر مستلزم ترويج روحيه مطالعه و تحقيق در بين دانش‌آموزان است.