اولين جشنواره قصه‌گويي رضوی برگزار می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومي كانون، سيدصادق رضايي رئيس هيات مديره و مديرعامل كانون هدف از برگزاري جشنواره قصه‌گويي رضوي را گسترش فرهنگ رضوي اعلام كرده و افزوده: استقبال علاقه‌مندان در اين جشنواره فرهنگي، معنوي باعث ايجاد انگيزه در ميان مسئولان فرهنگي كشور در برگزاري اين‌گونه رويدادها است.
به گفته‌ وي براي آماده كردن مربيان كانون به منظور شركت در اين جشنواره، 160 منبع مطالعاتي از طريق مراكز كانون در اختيار آنان قرار گرفته است.
رضايي با بيان خبر حضور 4 قصه‌گوي افغاني در جشنواره در عين حال توضيح داده است كه اعضا و مربيان كانون سراسر كشور با ارسال 5 نمايشنامه، 20 نشريه ديواري و 200 نامه به امام رضا در بخش‌هاي مختلف هشتمين جشنواره بين‌المللي فرهنگي، هنري امام رضا مشاركتي گسترده را به نمايش گذاشته‌اند.
در همين حال دبيرخانه اين جشنواره مستقر در كانون استان مازندران از داوري مرحله نخست جشنواره قصه‌گويي و انتخاب 40 قصه‌گوي برگزيده اين جشنواره خبرداده است. قرار است در نهايت 8 نفر به عنوان برترين قصه‌گويان اين جشنواره معرفي و به جشنواره بين‌‌المللي امام رضا(ع) معرفي شوند.
بر اساس اين گزارش با نزديك شدن به زمان برگزاري اين جشنواره تعدادي از مسئولان استاني و معاونان و مديران كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اظهار نظرهاي جداگانه‌اي از برگزاري اين رويداد و تاثير آن در گسترش فرهنگ ديني و معنوي سخن گفته‌اند.
در اين ميان معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران برگزاري جشنواره قصه‌گويي را كاري ارزشمند براي ايجاد پيوند عاطفي و معنوي با اهل بيت عنوان كرده و افزوده است: با احياي روش‌هاي آموزشي سنتي و با به‌كارگيري ابزارهاي نوين مي‌توان به انتقال ارزش‌هاي ديني پرداخت.
هادي با بيان اينكه رويكرد مديران دستگاه‌هاي اجرايي فرهنگي به سمت ايجاد بستري مناسب براي احياي سنت‌هاي اسلامي شده است، بيان داشت: جشنواره قصه‌گويي يكي از مواردي است كه فرهنگ غني ديني كشور به ويژه استان را با توجه به رويكرد بومي احيا مي‌كند.
وي افزود: براي ترويج فرهنگ ديني و ارزش‌هاي اسلامي بايد براي همه سطوح، برنامه‌هاي فرهنگي تدوين و به صورت اصولي در جامعه اجرا شود.
ابراهيمي با اشاره به اين مهم كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مازندران متولي پرورش استعدادهاي كودكان و نوجوانان جامعه است، اظهار داشت: در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي بايد به ميل و نياز كودكان و نوجوانان توجه شود و نيز پاسخگويي اصولي به نيازهاي مخاطبان بايد مدبرانه باشد.
وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي فرهنگي نيازمند اعتبارات قابل توجه هستند، افزود: در سفر سوم دولت به مازندران حدود دو ميليارد تومان اعتبار براي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در نظر گرفته شد كه مي‌تواند براي فعاليت‌هاي اين نهاد فرهنگي مؤثر باشد.
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران يادآورشد: با توجه به اين‌ كه موضوع‌هاي فرهنگي استان در اولويت اول برنامه‌هاي استانداري قرار دارد از جشنواره قصه‌گويي رضوي حمايت مي‌كنيم.
مدير كانون استان مازندران نيز با اشاره به استقبال چشمگير قصه‌گويان كشور از اين جشنواره اظهار اميدواري كرد كه كانون اين استان بتواند با تلاش همكاران به بهترين نحو ميزبان اين فعاليت فرهنگي ومعنوي باشد.
قاسم عزيززاده گرجي همچنين از تدوين و انتشار آثار برگزيده به صورت مجموعه‌ كتاب و لوح فشرده خبر داد.

حميدرضا شاه‌آبادي معاون توليد كانون نيز برگزاري جشنواره قصه‌گويي رضوي را در مازندران رويدادي با اهميت و برجسته ارزيابي كرد و با اشاره به تاثير جشنواره‌هاي فرهنگي در تربيت معنوي كودكان نوجوانان يادآور شد: با برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي و معنوي علاقه‌مندان مي‌توانند آثار فرهنگي خود را ارايه داده و در اين بخش، فعاليت‌ها و توانمندي همه اقشار و سطوح مختلف جامعه مشخص مي‌شود.
معاون اداري، مالي كانون هم در اين زمينه گفت: تلاش‌هاي مسئولان كانون پرورش فكري استان مازندران براي برگزاري جشنواره قصه‌گويي رضوي بيان‌گر آن است كه به امر فرهنگ به ويژه آداب و رسوم بومي ومعنويت اهميت داده مي‌شود كه اين نگاه فرهنگي وديني ستودني است.
سعيد توتونچيان همچنين اظهار داشت: برگزاري مطلوب اين جشنواره‌ها بازخورد مثبتي در عملكرد كانون به عنوان يك نهاد فرهنگي خواهد داشت.
اين گزارش مي‌افزايد: محمدرضا كريمي‌صارمي مدير امور سينمايي كانون نيز در آستانه برگزاري جشنواره امام رضا(ع) در اظهار نظري برگزاري اين جشنواره را كاري در خور تحسين و تقدير دانست چرا كه به گفته وي «شناخت تنها امامي كه در كشور ما است موجب افزايش بار معنوي كودكان و نوجوانان خواهد شد.»
وي اظهار اميدواري كرد كه اين رويداد فرهنگي در مازندران استمرار پيدا كند و دبيرخانه دايمي جشنواره قصه‌گويي رضوي در مازندران مستقر شود.
گفتني است مراسم پاياني اولين جشنواره قصه‌گويي رضوي به ميزباني كانون مازندران روز 22 مهر در سالن اجتماعات سلمان هراتي مجتمع فرهنگي ارشاد مازندران در ساري برگزار خواهد شد.