کد خبر: 44161
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مرداد 1400 - 06:34

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

امام جمعه کاشمر در دیدار با رییس اداره کتابخانه های عمومی:

ترویج کتابخوانی را از کودکان و نوجوانان آغاز کنید

منبع : لیزنا
رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر با امام جمعه این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.
ترویج کتابخوانی را از کودکان و نوجوانان آغاز کنید

به گزارش لیزنا، در این دیدار محمد فیض عارفی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کتابخانه های کاشمر گفت: شهرستان کاشمر با تلاش کتابداران و رؤسای قبلی اداره کتابخانه ها همواره در سطح استان جزو شهرستان های پیشرو در شاخص های مختلف کتابخانه ای بوده است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر ادامه داد: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت های کتابخانه ای و به ویژه برنامه های فرهنگی کتابخانه ها با محدودیت مواجه شد و لذا کتابداران سعی کردند با استفاده از بستر فضای مجازی نسبت به توسعه فرهنگ مطالعه و نیز معرفی کتاب های مفید برای مطالعه اقدام کنند.

امام جمعه کاشمر نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی گفت: متأسفانه علیرغم اینکه ما در یک کشور مسلمان هستیم و اسلام نیز به علم و کتاب و دانایی توجه ویژه ای دارد اما در سطح جامعه به اندازه کافی به موضوع کتاب توجه نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم طباطبایی افزود: جا دارد متولیان فرهنگ و علم در کشور ما دلایل عدم رغبت به مطالعه را بررسی و برای آن چاره اندیشی کنند.

وی ادامه داد: هر چند گفته می شود که گسترش فضای مجازی، مردم را از توجه به کتاب بازداشته است ولی باید گفت هیچ وقت اطلاعات و معلومات فضای مجازی نمی تواند جای کتاب را که یک نوشته مکتوب هست بگیرد.

امام جمعه کاشمر تصریح کرد: در احادیث ما آمده است که شما علم و دانش را مکتوب کنید تا فراموش نشود و حتی در مورد قرآن با اینکه اکثر اطرافیان پیامبر(ص) آن را حفظ بودند اما دستور آمد که باید نوشته شود و لذا عده ای کاتب وحی بودند.

حجت الاسلام طباطبایی افزود: کتاب معمولاً در یک چارچوب مشخص است، نویسنده و تفکر آن مشخص و معرفی شده است ضمن اینکه کتاب، حریم دارد، یعنی نویسنده در یک کتاب حرف مبتذل و زشت نمی نویسد ولی این ویژگی ها را در فضای مجازی نمی بینیم و این حریم در فضای مجازی وجود ندارد لذا این فضا هیچ وقت نمی تواند جای کتاب و کتابخوانی را بگیرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی کاشمر تأکید کرد: در روزگار ما که بیشتر مخاطبان، جوانان و نوجوان ها هستند و شاید وقت و حوصله مطالعه کتب طولانی را نداشته باشند باید کتاب ها را به صورت خلاصه و با طرح و محتوای جذاب بنویسیم تا مورد استقبال قرار بگیرد.

امام جمعه کاشمر با اشاره به توجه برخی کشورهای دیگر به امر کتاب تصریح کرد: فرهنگ ملی، سابقه دیرینه و از همه مهمتر دین ما از آن ها بالاتر است و ما دارای کتاب با عظمتی مثل قرآن هستیم که با دستور به خواندن آغاز شده است و لذا با این دارایی ها ما باید بیشترین توجه را به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم و بنابراین باید به تدریج بر روی نسل جدید و کودکان و نوجوانان برنامه ریزی کنیم تا آن ها را به مطالعه عادت بدهیم و در این مسیر از مشوق های متنوع استفاده کنیم.

گفتنی است در این دیدار مقرر شد اداره کتابخانه های عمومی کاشمر با هماهنگی ستاد نمازجمعه از فضای نماز جمعه این شهرستان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و نیز ترغیب مردم برای شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استفاده کند.

 

برچسب ها :