سرويس اي‌ميل داخلي توسط بخش خصوصي راه اندازی می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابدرای و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایسنا، سعيد مهديون، مدير عامل شرکت فن‌آوري اطلاعات ايران، با بيان اين‌كه درباره موضوع اي‌ميل‌ ملي دو محور هم‌زمان با هم پيش مي‌روند، گفت: در حوزه شركت فن‌آوري اطلاعات اين امكان فعلا براي 300 هزار نفرآماده شده كه مراحل نهايي تصويب تعرفه را مي‌گذارند و احتمالا تعرفه آن رايگان است ولي اين موضوع بايد تصويب شود تا بتوانيم واگذاري آن را آغاز كنيم.

وي ادامه داد: برنامه توسعه اين پروژه نيز طراحي شده كه اين قابليت را دارد كه به سرعت اين ميزان را تا 15 ميليون افزايش دهد منتهي يك برنامه 5 ميليوني هم تعريف شده است.

 چندي پيش در خبرها آماده بود: بيش از 95 درصد نشاني‌هاي پست الکترونيک کاربران ايراني در سايت‌هاي غيرايراني نظير جي‌ميل،‎ ياهو و هات‌ميل ثبت شده است و اکثر سايت‌هاي ايراني که سرويس پست الکترونيک ارائه مي‌کنند، در خارج از کشور ميزباني مي‌شوند.

مديران ارشد کشور نيز معمولا از همين پست‌هاي الکترونيک استفاده مي‌کنند که اين امر در بخشنامه معاون اول رييس ‌جمهور از نظر امنيتي و اعتبار کشور به صلاح دانسته نشده است.

براساس بخشنامه دولت، تمام مديران دولتي موظف شدند آدرس اي‌ميل خود را از طريق سامانه پست الکترونيک امن ملي IRAN.IR دريافت کنند.

نمايندگان ويژه رييس ‌جمهور در تاريخ 31 تيرماه 86 در اجراي تبصره 13 قانون بودجه سال 1386، معاونت فن‌آوري اطلاعات وزارتICT را مکلف به راه‌اندازي درگاه (پرتال) واحد دولت الکترونيک کردند و بر همين اساس بخشنامه‌اي از سوي معاون اول رييس‌ جمهور مبني بر ارايه خدمت پست الکترونيک توسط درگاه خدمات الکترونيکي ايران به مديران دستگا‌ه‌هاي دولتي صادر شد و ظاهرا ارائه سرويس به عموم مردم در ابتدا در دستور كار نبود.

به گفته مسوولان سرويس پست الكترونيكي ايران از تاريخ 28 مهرماه سال 1386 به مديران دولتي و افراد واجد شرايط ارايه شده و تا پايان اسفندماه 1386، در حدود 4500 كاربر در اين سامانه تعريف شده‌اند.

بر اساس بخشنامه‌ معاون اول رييس جمهور، درگاه (پورتال) خدمات الكترونيكي ايران به مديران دستگاه‌هاي دولتي و افراد واجد شرايط كه با خارج از سازمان خود مكاتبه دارند، خدمت پست الكترونيكي (Email) ارائه كرد.

اما مدير عامل شرکت فن‌آوري اطلاعات ايران پيش از اين با اشاره به ويژگي‌هاي صندوق پست الکترونيکي توسط سامانه iran.ir به کاربران ارائه مي‌شود، گفته بود: در صورت استفاده کاربران از اين سامانه، اطلاعات موجود در پست الکترونيکي آن‌ها به خارج از کشور منتقل نمي‌شود؛ اين سامانه سه گيگا بايت فضا در اختيار کاربران قرار مي‌دهد و دريافت و ارسال نامه از ميل سرورهاي ديگر نظير ياهو و يا جي‌ميل را دارد.