مستندسازی فعالیت‌های شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرتضی حیدری، با بیان این‌که فرایند مستندسازی وجه ممیزه جشنواره امسال با جشنواره‌های سال‌های گذشته است گفت: "این جشنواره طی فرایندی چهار ساله تکمیل خواهد شد. امسال برنامه‌های جشنواره به فعالیت‌های مربیان و کارشناسان کانون های سراسر کشور اختصاص دارد .
وی افزود: طی سال دوم ارتباط مربیان و کارشناسان شهرستانی با یکدیگر مورد تاکید قرار می گیرد و در سال سوم علاوه بر حضور کارشناسان و مربیان کانون، افراد صاجب نظر و خبره نیز به مشارکت دعوت می شوند.در نهایت در سال چهارم این فعالیت‌ها تدوین و در یک نمایشگاه عمومی عرضه می شود. همچنین تمام این فعالیت‌ها بعد از تالیف در اختیار همه کودکان و نوجوانان قرار می گیرد."
وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منحصر به فردترین تشکیلات در دنیا به شمار می‌رود که شبیه آن در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود، گفت: "جشنواره یک هفته با کانون با هدف معرفی فعالیت‌های کانون برگزار می شود. این جشنواره با مقیاسی گسترده در سطح کشور پراکنده شده است تا بتواند کانون را به کودکان هر استان و شهر و روستا معرفی کند."
حیدری همچنین افزود: "امسال با توجه به تغییر مدیریت و اتخاذ شیوه‌های جدید، برنامه‌های یک هفته با کانون نسبت به سال‌های گذشته تغییرات عمده‌ای کرده است. سال‌های گذشته مجموعه فعالیت‌های کانون به صورت متمرکز در تهران به نمایش گذاشته می‌شد، اما امسال به طور هم‌زمان جشنواره یک هفته با کانون در 30 استان کشور برگزار می‌شود. به طوری که حدود 30 فعالیت فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و مذهبی بین 30 استان تقسیم شده است. به این معنا که هر استان یک فعالیت ویژه به صورت تخصصی را دنبال می‌کنند."
به عقیده او فرایند مستندسازی مهم‌ترین تفاوت عمده این جشنواره با سال‌های گذشته است و زمینه را برای نقد و بررسی همه این فعالیت‌ها فراهم می‌کند. در نتیجه روش‌های و فعالیت‌های جدیدی اجرا می‌شود.
دبیر جشنواره یک هفته با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: "متمرکز بودن جشنواره‌های سال گذشته در تهران و توجه نکردن به فعالیت‌های کانون‌های استانی از نقاط ضعف جشنواره در سال‌های گذشته بوده است."
وی همچنین از بازدید مسئولان کانون از جشنواره‌های استانی خبر داد و گفت: "مسئولان کانون در یک هفته آینده به استان‌های مختلف از جمله استان‌های فارس، مازندران، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه سفر می کنند. ضمن این که در فارس و مازندران در کنار جشنواره یک هفته با کانون، جشنواره رضوی نیز برگزار می‌شود."
وی در ادامه افزود: "حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در کشور جزو مخاطبان کانون محسوب می‌شوند. در حالی که تنها حدود 830 مرکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور فعالیت می‌کند. این مراکز در قالب کتابخانه‌های ثابت، سیار شهری و روستایی، کتابخانه پستی و کتابخانه‌های فراگیر در حال فعالیت هستند. "
وی تاکید کرد: "آنچه مسلم است کانون نمی‌تواند با 830 مرکز همه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد. کانون حدود 1200000 نفر را در مراکز ثابت و سیار و در فعالیت‌های مختلف حدود 10 میلیون دفعه نفر را تحت پوشش قرار داده است."
وی گفت: "تقاضا برای ساخت کانون بسیار زیاد است. به طوری که بسیاری از نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران متقاضی ساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. اما برای انجام چنین کاری به بودجه نیاز است و با توجه به سیاست کلان دولت مبنی بر کوچک سازی، با محدودیت جذب نیرو مواجه هستیم. چرا که کانون تشکیلاتی دولتی است."
جشنواره روز جهانی کودک از پانزدهم تا شانزدهم مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد و جشنواره یک هفته با کانون از پانزدهم مهر به مدت یک هفته در مراکز سراسر کشور ادامه دارد.