پیاده سازی جستجوی فوری گوگل در موبایل

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)،  در پروژه های قبلی  گوگل، جستجوی فوری (Google Instant) پیاده سازی شد که منجر به جستجوی سریعتر می گردد بدین شکل که با تایپ کلیدواژه های مورد نظرکاربر، جستجو همراه با نمایش نتایج انجام می شود نه تنها پیش بینی آن ها که در نهایت باعث صرفه جویی در وقت کاربر و افزایش کیفیت جستجو می گردد.

در راستای توسعه و بهبود جستجوی فوری گوگل، این نوع جستجو بر روی دستگاه های تلفن همراه پیاده سازی شده است. چرا که در آن ها بارگذاری هر صفحه بسیار کندتر است و از طرفی کاربر مدت زمان کمتری دارد و هدفش این است که فقط به اطلاعات مورد نیازش از طریق جستجوی فوری دسترسی داشته باشد.

در ماه سپتامبر اعلام شده بود که گروه گوگل در حال فعالیت بر این طرح است و امروز نسخه بتای آن در آیفون ها و اندریود ها در امریکا در دسترس است. برای استفاده از آن کافی است کاربران  در زیر جعبه جستجو گزینه «روشن کن» (Turn on) را فعال کنند تا جستجوی فوری فعال گردد. اگر گزینه مذکور مشاهده نمی شود باید چند لحظه صبر کنند و صفحه را مجددا باز نمایند.

در واقع با توسعه جستجوی فوری بر موبایل ها، در حال کاهش محدودیت های مرورگرهای تلفن های همراه و شبکه های بی سیم هستند. کاربران با استفاده از این قابلیت جدید، بهبود و پیشرفت زیادی را در سرعت جستجو مشاهده خواهند کرد بخصوص زمانی که از AJAX جدید و HTML5 استفاده نمایند که به صورت پویا، صفحه را با نتایج جدید به روز می کند و نیاز به بارگذاری یک صفحه جدید را برای هر پرسش حذف می نماید.

جستجوی فوری برای موبایل با شبکه های وای .فای (WI.Fi) و 3G بهتر کار می کند. اما از آن جایی که کیفیت اتصال های وایرلس در نوسان است، راهی ساده در نظر گرفته شده است که بدون ترک کردن صفحه جستجو تنها با لینک روشن یا خاموش کردن از قابلیت جستجوی فوری استفاده شود.

گفتنی است، در حال حاضر قابلیت مذکور تنها برای اندریود 2.2(FROYO) ، آیفون ها و آی پد ها در امریکا و به زبان انگلیسی در دسترس است. تیم گوگل در حال فعالیت است که در ماه های آینده کشورها و زبان های دیگر را پشتیبانی نماید.