لایحه مالکیت معنوی به دولت ارائه می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد حسینی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با آندریاس دیمیتریو وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری قبرس دیدار کرد.

حسینی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت :لایحه مالکیت معنوی  به دولت ارائه می شود و پس از آن در مجلس مطرح خواهد شد.

وی در پاسخ به این  پرسشکه "آیا آمارهای ارائه شده درباره سرانه مطالعه را قبول دارید یا خیر؟" اظهار کرد: هر ساله نهاد کتابخانه ها سرانه مطالعه در کشور را اعلام می کنند که در این آمار سرانه مطالعه روزنامه، نشریات، کتاب های غیر درسی و کتاب های ادعیه و دعا به ترتیب 40 ، 9، 18 و 12 دقیقه اعلام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال جاری آمار به شدت مورد کنترل آنها بوده است و تعداد بیشتری در سرشماری قرار گرفتند.

به گفته حسینی، در این آمار بحث کتاب قاچاق و افست فرقی نمی کند و تنها سرانه مطالعه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی درباره رئوس برنامه های هفته کتاب که 6 میلیارد تومان برای آن هزینه پرداخت شده است، بیان کرد: جزئیاتش را از آن کس که این هزینه را اعلام کرده بپرسید!

حسینی اظهار کرد: روز دوشنبه در یک مصاحبه  مطبوعاتی مفصل تمامی برنامه ها را اعلام می کنیم زیرا کارهای بسیار زیادی صورت گرفته و تمام فضای کشور را تحت تاثیر این هفته فرهنگی قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به این که هفته کتاب امسال از یک هفته بیشتر خواهد بود، افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب که با حضور میلیونی افراد، رسانه ها و نشریات برگزار می شود و پس از آن هفته کتاب سبب می شود گفتمان قالب در ایران بحث کتاب و کتابخوانی باشد.

وزیر ارشاد  با تاکید بر این که هفته کتاب تنها مختص به این وزارتخانه نیست ،‌افزود: از آموزش و پرورش که هزاران نمایشگاه برپا می کند تا سازمان زندانها و نهادهای دیگر درگیر این هفته فرهنگی هستند.

به گفته وی، قرار است از این پس حتی در زندانها یا کارخانه ها به کتاب توجه ویژه های نشان داده شود.

حسینی در پاسخ به این سئوال که "چرا جایزه عمار به گرانترین جایزه ادبی با بیش از 110 سکه تبدیل شده است "، گفت: اطلاعی از جزئیات این خبر ندارم اما شاید کاری بی بدیل است .در غیر این‌صورت برای کاری معمولی این هزینه معنا ندارد.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی بخشی از بودجه را از دولت می گیرد و بخشی دیگر از دستگاه هایی مانند شهرداری و غیره هم تامین می شود اما در کل از جزئیات این مساله خبری ندارم.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این سئوال که "آیا به حج می روید یا خیر؟ و چند نفر از این سازمان به حج اعزام شدند؟" گفت: به احتمال بسیار زیاد به این سفر معنوی می روم اما آمار اعزام شده‌ها زیاد نیست