نسخه 4 فایرفاکس در راه است

 


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، به نقل از ایسنا، در دهه 1990 نت اسكيپ برتريش را در مقابل مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت از دست داد اما موزيلا كه پروژه كد باز منشعب شده از آن بود، به پيشرفت ادامه داد و اكنون مرورگر فايرفاكس آن طبق جديدترين آمار StatCounter، با داشتن 31.5 درصد سهم بازار، دومين مرورگر پراستفاده در ميان كاربران اينترنت است.

در حقيقت اين مرورگر سلاح جنبش كد باز براي مقابله با سلطه مرورگر مايكروسافت در دنياي اينترنت به شمار مي‌رود و اولين نسخه‌هاي آن دربردارنده ويژگي‌هايي مانند مسدودکننده‌ پنجره‌هاي تبليغاتي براي متوقف کردن تبليغات و مرور فهرست‌بندي شده بود که به کاربران اجازه مي‌داد در پنجره‌هاي وب حركت كنند.


فايرفاکس علاوه بر اين که در رقابت به مايکروسافت تلنگري وارد کرد براي صنعت فن‌آوري نيز ارزش مالي و استراتژيک مرورگر را تقويت کرد. موزيلا در چهار روز اول از انتشار نخستين نسخه فايرفاكس، انجام گرفتن يك ميليون دانلود از آن را ثبت كرد و در 31 ماه ژوييه 2009 به ركورد جهاني يك ميليارد دانلود از زمان ورود به دنياي اينترنت دست يافت.

نسخه 3.0 فايرفاكس در ماه ژوئن 2008 منتشر شد و در ظرف 24 ساعت هشت ميليون دانلود از اين مرورگر صورت گرفت و ركورد جهاني گينس براي بيش‌ترين شمار دانلودهاي نرم‌افزاري در مدت 24 ساعت را كسب كرد.

نسخه 4.0 فايرفاكس كه ارتقاء بزرگ بعدي اين مرورگر محبوب خواهد بود، در ابتدا قرار بود تا پايان سال 2010 منتشر شود اما به تازگي انتشار آن به اوايل سال 2011 موكول شده است. نسخه جديد شامل بهبودهاي مهمي شامل پشتيباني از HTML5، رابط كاربري با طراحي جديد، قابليت مولتي تاچ و پشتيباني بهبود يافته براي افزونه‌ها از طريق "جت پك" خواهد بود.