کد خبر: 44526
تاریخ انتشار: شنبه, 01 آبان 1400 - 12:11

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معرفی پنج کتاب ویژه طرح کتابخوان ماه آبان ۱۴۰۰

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه آبان ۱۴۰۰ با ارائه ۵ عنوان کتاب «زندگی به سبک جهادی در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی»، «چشمه‌های بهشت»، «جای خالی او»، «این خانه پر از نام محمد است» و «۱۰ قصه از امام زمان (عج)» معرفی شد.
معرفی پنج کتاب ویژه طرح کتابخوان ماه آبان ۱۴۰۰

به گزارش لیزنا، منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه آبان ۱۴۰۰ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

«زندگی به سبک جهادی در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظلّه العالی)» اثر محمد تاجیک رستمی، «چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا علیه‌السلام» اثر محمدهادی زاهدی، «جای خالی او» اثر نادر ابراهیمی، «این خانه پر از نام محمد است» اثر معصومه کریمی، صدیقه ملازینعلی و معصومه دهنوی و «۱۰ قصه از امام زمان (عج)» اثر فریبا کلهر منابع معرفی شده در کتاب‌خوان ماه آبان سال ۱۴۰۰ است.

«زندگی به سبک جهادی در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظلّه العالی)»

پدیدآور:‌ محمد تاجیک‌رستمی

ناشر: مؤسسه شهید کاظمی

تعداد صفحات: ۳۱۹

کدام جَهد جهاد است؟ شاخصه‌های مجاهد چیست؟ آیا فقط جهاد در میدان جنگ، یکی از پایه‌های ایمان است؟ چه کسی توفیق جهاد پیدا نمی‌کند؟ زمینه‌های جهاد چگونه شناسایی می‌شود؟ مقصود از فرهنگ و روحیه جهادی چیست (بایسته‌های آن کدام است و از چه چیزهایی پیراسته است؟) عامل اصلی عقب‌نشینی دشمن چیست؟ چه چیز جهاد را از بین می‌برد؟ مفاهیمی نظیر ایثار، ایمان و اخلاص و روحیه حسینی در جهاد چه جایگاهی دارند؟ در جایی که فرهنگ مادی حاکم است چگونه می‌توان جهادی عمل کرد؟ مهم‌ترین موانع تحقق جهاد و فرهنگ جهادی چیست؟ اهمیت و بایسته‌های جهاد علمی کدام است؟ مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف حوزه و دانشگاه در تحقق فرهنگ جهادی کدام است؟ چه رابطه‌ای میان جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟ زنان چه نقشی در جهاد ایفا می‌کنند؟

این‌ها بخشی از پرسش‌هایی است که کتاب «زندگی به سبک جهادی» به آن‌ها پاسخ گفته است. کتابی که شرحی مزجی بر فرمایشات رهبر معظّم انقلاب حفظه الله در رابطه با جهاد و زندگی جهادی است. مؤلف با استفاده از بیانات معظّم له (از آغاز انقلاب تا سال ۹۳)، در شش فصل به بازشناسی تعریف جهاد در حوزه‌هایی نظیر خانواده، دانشگاه، حوزه‌های علمیه، اقتصاد و... پرداخته است.

«چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا علیه‌السلام»

پدیدآور: شیخ صدوق

مترجم: محمدهادی زاهدی

ناشر: به‌نشر

تعداد صفحات: ۴۲۰

«چشمه‌های بهشت» گزیده‌ای از کتاب ارزشمند عیون اخبار الرضا علیه‌السلام نوشته شیخ صدوق، از معتبرترین منابع در خصوص زندگی و آموزه‌های حضرت امام رضا علیه‌السلام است، چراکه نگارش آن در کمتر از دو قرن پس از شهادت امام علیه السلام است.

نویسنده در انتخاب گزیده‌ها از معارف رضوی و روایات در سطوح مختلف معارفی، همگان و نیاز نسل امروز و عالمان و بزرگان بهره‌ای را در نظر گرفته است. ترجمه متن عربی نیز در عین دقت، ساده و روزآمد و قابل فهم است.

کتاب «چشمه‌های بهشت» شامل پنج دفتر و مجموعاً ۳۱ فصل است که در دفتر نخست، به زندگی حضرت امام رضا علیه‌السلام به صورت گذرا و نیز به زندگانی امام کاظم علیه‌السلام پرداخته تا شرایط حاکم بر روزگار حیات آن حضرت را تا حدودی نشان دهد. از دیگر موضوعات کتاب عبارت است از نبوت و امامت، سیره امام رضا علیه السلام، احادیث اعتقادی، اخلاقی، سبک زندگی، کرامات حضرت، آداب زیارت و ... .

«جای خالی او»

پدیدآور: نادر ابراهیمی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۳۲

این کتاب، داستان کوتاهی درباره حوادث و رویدادهای‏ انقلاب اسلامی و نقش نوجوانان در این انقلاب است. شخصیت اصلی داستان «منصور» نوجوان سیزده ساله‏ ای است که‏ مسئولین مدرسه او را به مراسمی که برای شاه به‏ مناسبت‏های مختلف ترتیب داده می‌شد، می‌بردند و او هر بار که از این مراسم‌‏ خسته و ناراحت باز می‌گشت به روزی فکر می‏‌کرد که‏ بتواند این همه زور و ستم را تلافی کند.

با شروع جرقه‌های آغازین انقلاب، این فرصت برای او پیش می‏‌آید و او همراه با دوستان دیگرش به صف مبارزان انقلابی می‏‌پیوندد. انقلاب به او اجازه داد تا حرف بزند و فکرش را بگوید. در تظاهرات ۱۷ شهریور، او خودش را به صف اول مبارزات می‌رساند. روی تانک، جواد پسر همسایه را می‌بیند و به خیال اینکه جواد او را شناخته، برایش دست تکان می‌دهد، اما پسرِ مسلسل به دست، به سمت او شلیک می‌کند و منصور پیش از اینکه فرصت کند فریاد خشمش نسبت به شاه را به جواد بفهماند، به شهادت می‌رسد.

«این خانه پر از نام محمد است»

پدیدآور: معصومه کریمی، صدیقه ملازینعلی و معصومه دهنوی

 ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تعداد صفحات: ۸۸

«این خانه پر از نام محمد است» مجموعه‌ای است شامل سه داستان نسبتاً کوتاه که به گونه‌ای غیرمستقیم با موضوع حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله نوشته شده است. نخستین داستان این کتاب با همین نام به قلم معصومه کریمی است که ماجرای دختری به نام «هدی» را بیان می‌کند.

کریمی در قالب این داستان کوتاه، اهمیت یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی یعنی امانت‌داری را بیان می کند و این موضوع را دستمایه‌ای قرار می‌دهد تا نوجوان داستان را به سوی شناخت حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سوق دهد.

«کوکو» عنوان داستان بعدی این کتاب به قلم صدیقه ملازینعلی است که درد و رنج پسربچه یتیمی به نام کوچک‌علی (کوکو) را به تصویر می‌کشد. او با مادرش زندگی می‌کند و از وقتی پدرش از دنیا رفته، وضعیت مالی مناسبی ندارند. نویسنده ماجرای این داستان را به رفتار پیامبر اسلام با یتیمان ارتباط می‌دهد.

داستان بعدی این مجموعه «ماجرای سوسمار» نام دارد که معصومه دهنوی آن را بر اساس روایتی از ابن عباس در بحار الانوار نوشته است. شخصیت محوری داستان دختربچه‌ای است که در قبیله‌ای از اعراب زندگی می‌کند و برادری ندارد. او هرکاری می‌کند، تا به پسران هم‌محله‌ای‌اش در صحرا بفهماند که چیزی از آن‌ها کم ندارد و می‌تواند جای خالی فرزند پسر را در خانواده‌اش پر کند.

«۱۰ قصه از امام زمان (عجل الله فرجه الشریف)»

 پدیدآور: فریبا کلهر

 ناشر: قدیانی

 تعداد صفحات: ۱۲۶

بچه‌های عزیزی که دوست دارید امام زمان خود را بهتر بشناسید و سؤالات زیادی در مورد ایشان دارید، یکی از راه‌های رسیدن به پاسخ پرسش‌های ذهن شما مطالعه کتاب‌هایی در همین موضوع است. برای این که با آن حضرت انس و الفت داشته باشید و نسبت به ایشان شناخت پیدا کنید. در تمام موقعیت‌های زندگی خود، آن حضرت را به عنوان سرمشق خود قرار دهید و بدانید که در تمام مراحل زندگی به شما یاران کوچکش توجه دارد. ما هم در کنار شما، در هر شرایطی که باشیم نسبت به شادی یا اندوه قلب مبارک ایشان مسئول هستیم.

بچه‌های عزیز، این کتاب‌، زندگانی امام را از وقایع پیش از بدنیا آمدن تا غیبت کبری بیان می‌کند، که مطالعه آن برای شما بسیار مفید و راهگشا است.

 این کتاب زبانی ساده و شیرین دارد و با شما درباره نمایندگان امام، خطراتی که جان ایشان را تهدید می‌کرده، موضوع تعیین جانشین برای امام حسن عسکری علیه السلام و برقراری ارتباط با مردم و دیگر موضوعات سخن می‌گوید. تصاویر زیبا، جذاب و گویای کتاب نیز خواندن آن را برای شما لذت‌بخش می کند.