کد خبر: 44787
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 آذر 1400 - 08:22

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

ویژه برنامه «دورهمی شاعرانه» در آذربایجان‌غربی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
ویژه برنامه «دورهمی شاعرانه» به همت محفل ادبی هاتف اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی برگزار شد.
ویژه برنامه «دورهمی شاعرانه» در آذربایجان‌غربی برگزار شد

به گزارش لیزنا ، ویژه برنامه «دورهمی شاعرانه» با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، دبیران محافل ادبی و سایر علاقه‌مندان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ضمن خیرمقدم به اهالی شعر و ادب و قدردانی از زحمات دبیران محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان گفت: افتتاح محافل ادبی کتابخانه های عمومی، اقدامی نو در نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود که در راستای ارتباط سازنده اهالی شعر و ادب و کتاب و کتابخانه شکل گرفت. با توجه به ریشه های تاریخی کتابخانه های عمومی و سرشت و زمینه اجتماعی آنها، پژوهش هایی  با هدف بررسی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی کتابخانه های عمومی در عصر کنونی انجام شد؛ پیرو این پژوهش مشخص گردید که  وظایف، مسئولیت ها و مأموریت های این پایگاه اجتماعی باید  بازتعریف شود.

وی ادامه داد: در دوره اخیر مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی کشور مسأله تبدیل کتابخانه ها به یک پایگاه چند منظوره فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار گرفت و دستاوردهای قابل توجهی نیز داشت. این رویکرد جدید که  با عنایت و پیگیری دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور محقق شد؛ در حوزه های مختلف به صورت آزمایشی اجرا شد. پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مناطق کم برخوردار، امداد رسانی فرهنگی در مناطق سیل زده، تجلیل از چهره های فرهنگی و  مشارکت در برگزاری انتخابات و  ....  از جمله این اقدامات بود.

معصومی گفت: یکی از مصادیق بارز این رویکرد که با همراهی اساتید و پیشکسوتان شعر و ادب در سطح کشور به انجام رسید؛ راه اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه های عمومی بود که  فعالیت هدفمند آنها، نتایج خود را در بستر فرهنگی استانها نشان داده است و یک اقدام اساسی در راستای  نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت های  ادبی در سطح کتابخانه های عمومی بود؛ ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات ، ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی برای ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه های عمومی از اهداف آنها است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا - که فعالیت های فرهنگی نیز تحت تاثیر قرار گرفته بود-13 محفل ادبی در کتابخانه های عمومی استان راه اندازی شد که در بستر فضای مجازی فعالیت می کردند و در حفظ ارتباط موثر اهالی ادب و کتابخانه ها نقش ویژه ای داشت؛  برنامه های مختلفی توسط محافل ادبی از قبیل راویان بالندگی، نهضت خوانش آثار سعدی، سوگواره ده شب ده محفل، برنامه ملی از کریمه تا رضا، از تبار قلم، پویش اقتراح ماسک و ... اجرا شده است.

معصومی تصریح کرد: کتابخانه های عمومی همواره مورد توجه  شعرا، ادبا و اهالی فضل بوده است؛  از این گذر فرهنگی برای ایجاد تغییرات فرهنگی و ادبی  استفاده خواهیم کرد. محافل ادبی یک حرکت راهبردی و بلند مدت هست که در شکل گیری جریان های اصیل ادبی تاثیر گذار خواهد بود.

معصومی بر برگزاری متناوب و مداوم برنامه های محاف ادبی، استفاده از ظرفیت شعرای جوان، توجه به آموزش در حوزه شعر و نویسندگی، معرفی استعدادهای جدید در حوزه ادبیات، حمایت از هنرمندان بومی و ... تأکید کرد.

 مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف اداره کتابخانه‌های عمومی استان ضمن تشریح کارکردهای محافل ادبی گفت: راه اندازی محافل ادبی حرکتی ارزشمند در بالندگی ادبیات بود که به صورت هدفمند فعالیت می کند و در پیشبرد اهداف ادبی و فرهنگی کتابخانه‌های عمومی مؤثر خواهد بود.

وی در ادامه یکی از اشعار خود با نام «گوردوم» را خواند:

ر‍ؤیاده گئجه بختیمی آی تک اوجا گؤردوم

گون دوشدو سحر، کؤلگه می چوخ خیرداجا گؤردوم

 

باخدیقجا بوتون وارلیغا، غوغالی حیاتی

باشدان باشا افسانه، ناغیل، تاپماجا گؤردوم

 

دونیا نه قدر دولسا دا دویماز، بو تعجب

توخلار دا سالیب مئیلینی هر بیر آجا، گؤردوم

 

ایوان مداین کیمی ظلم ائولرینی من

نفرت تؤره دن کهنه، اوچوق دام باجا گؤردوم

 

آزادلیغیا هیکل ده قویولسا سن اینانمنا

اولموش دار آغاجی اونو مین حلاجا، گؤردوم

 

شیطان آل ائدیب، آزدیریـب او شاه و گدانی

وجدانلاری دا قول کیمی تخت و تاجا گؤردوم

 

دونیا منی آلچالتماغا سعی ائتدی، من اما

اوءز  همتیمی، سعییمی اوندان اوجا گوءردوم

 

کؤنلومده جواندیر هله ده عشق، اگر چه

آیینه ده باخدیم اؤزومو چوخ قوجا گؤردوم

ارائه گزارشی از عملکرد محافل و  شعرخوانی توسط دبیران محافل بخش دیگری از این برنامه بود.