تصاوير و بيانات امام خميني (ره) در دفتر حافظه جهاني ايران ثبت شد

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام كميته ملي حافظه جهاني مجموعه تصاوير و بيانات امام خميني (ره) كه شامل بيش از 900 ساعت تصوير و صوت سخنراني ها،پيام ها و مصاحبه هاي بنيانگذار و رهبر انقلاب اسلامي از قديمي ترين سند مبارزاتي ايشان (سخنراني امام خميني درباره کاپيتولاسيون در سال1341) تا وصيتنامه سياسي – الهي ايشان در سال 1368است به عنوان بزرگترين و کامل ترين مجموعه ديداري و شنيداري کشور در آرشيوهاي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نگهداري مي شود. 

اين مجموعه به سبب نقش مهم و بزرگ حضرت امام خميني (ره) در بيداري مسلمانان جهان كه با رهبري انقلاب اسلامي در پايان قرن بيستم ميلادي طيف وسيعي از خيزش هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي را در سطح داخلي، خارجي، منطقه اي و جهاني ايجاد كردند و توجه جهانيان را متوجه اسلام و ايران کرد، داراي اهميت ملي و جهاني است . 

نسخة بیاض تاج الدین احمد وزیر كه مجموعه ای است کتابت شده در سده هشتم هجری و مشتمل بر دست نوشته 75 نفر از دانشمندان در 85 رساله در علوم و فنون رائج در آن زمان که در شیراز به دستور احمد وزیر کتابت شده و در دانشگاه اصفهان نگهداري مي شود دومين اثر ثبت شده در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران است.

عکسهای تاریخی موجود در موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران كه حاوی عکسهایی از پیشگامان عکاسی ایراني است نيز سومين اثر ثبت شده در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران است.

عكسي متعلق به سال1279 قمری (1862 میلادی) از جمله قدیمی‌ترین عکس هاي موجود در این مجموعه است كه اين مجموعه از نظر تاریخچة عکاسی در ایران از اهمیت ويژه اي برخوردار است.

همچنين بر اساس اعلام كميته ملي حافظه جهاني نقشه هاي تاريخي ايران موجود در مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه كه توسط اشخاص و مؤسسات داخلي و خارجي از قرن 18ميلادي تاكنون ترسيم شده است نيز در اين دفتر ثبت شده اند .

نسخة ونديداد موجود در مركز اسناد و كتابخانة مركزي دانشگاه تهران كه قديمی­ترين نسخه کامل اين متن در دنيا است نيز از جمله آثار ثبت شده در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران است.

اين نسخه به دليل شناخته بودن کاتب آن و مشخص بودن شناسنامة نسخه از زمان کتابت تاکنون که در يک خانوادة موبد نگهداری می ­شده از ديگر نسخ شناخته شده اصيلتر است.

اين نسخه كه به سه خط دين دبيره (اوستايي)، پهلوی و فارسی نوشته شده دارای متن کامل ونديداد و متن کامل ويسپرد و بخش اصلی يسنا است.

لازم به ذكر است در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران كه از بهمن سال 1387 و به منظور آگاهي و انجام تدابيري هماهنگ براي حفاظت از ميراث مستند كشور ايجاد شده است تاكنون 17 اثر به ثبت رسيده اند و آثار پيشنهادي كشورمان براي ثبت در برنامه حافظه جهاني سازمان علمي فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) از بين اين آثار انتخاب خواهند شد .