ضرورت نشست هم اندیشی بومی‌سازی استانداردهای حوزه مدیریت اطلاعات

 

مهندس مجید جراح، مدیر عامل شرکت پارس‌آذرخش، در گفتگو با لیزنا با بیان این مطلب گفت: پارس آذرخش به عنوان شرکت پیشرو در زمینه استانداردهای بین‌المللی حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی از اواسط دهه دوم فعالیت خود وارد عرصه اصلاح زیرساخت‌ها با بومی‌سازی و پیاده‌سازی استانداردهای این حوزه گردید.

وی با بیان این نکته که  این حرکت با تعامل نزدیک اساتید و متخصصین حرفه‌ای این حوزه در کتابخانه ملی آغاز و به نقطه عطفی در ارائه محصولات نرم‌افزاری بر مبنای استاندارد و قابل رقابت با محصولات برتر جهانی مبدل گشت تاکید کرد:  استمرار این حرکت همگام با دگرگونی‌ها و پیشرفت‌های گسترده حوزه مدیریت اطلاعات مستلزم انسجام و هم‌افزایی دست‌اندرکاران این حوزه است، تا با شفاف‌سازی و تبیین جایگاه این استانداردها از لحاظ کاربردپذیری، حرکتی ماندگار، علمی، دقیق و نه سطحی صورت پذیرد.

مهندس جراح گفت: توسعه علم اطلاعات با ارائه و تکامل استانداردهای متنوع در این حوزه همراه بوده است. دغدغه امروز دست‌اندرکاران این حوزه بایست، کاربردپذیری بهینه این استانداردها باشد و  تحقق این امر  جز در سایه مطالعه عمیق و پرهیز از برداشت‌های سطحی به همراه ارتباط دانشگاه و صنعت، میسر نخواهد بود.

مجیدجراح افزود: اگر ارتباط پژوهشگران دانشگاهی و دست‌اندرکاران نظام‌های رایانه‌ای به شکل بنیادی در این حوزه شکل نگیرد و یا حتی کم‌رنگ شود، با خلاءای مواجه می‌شویم که نظام‌های اطلاع‌رسانی را از مسیر صحیح خود دور می‌سازد و صرفا به آن رنگ تجاری می‌بخشد.

مدیر عامل شرکت پارس‌آذرخش ادامه داد: راهکار علمی، بنیادی و موثر در پاسخ به این دغدغه‌ها «هم‌اندیشی پیرامون بومی‌سازی استانداردهای حوزه مدیریت اطلاعات» است که شرکت پارس‌آذرخش در 29 دی‌ماه 1389 با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران چنین نشستی را برگزار می‌نماید و مهمترین هدف پارس‌آذرخش از این نشست، هم‌افزایی در راستای بومی‌سازی و پیاده‌سازی استانداردهای این حوزه است که پس از شفاف‌سازی و تبیین جایگاه آنها از لحاظ کاربردی در سایه لطف باریتعالی و تلاش و تعامل بی‌شائبه کلیه دست‌اندرکاران این حوزه محقق خواهد شد.

مجید جراح در پایان گفت: بر خود لازم می‌دانم که از تعامل بی‌دریغ تمامی اساتید و پژوهش‌گران این حوزه که از ابتدای طرح این ایده با ما همراه بودند، تشکر و قدردانی نموده و همچنین در ادامه راه دست همراهان جدید را به گرمی می‌فشارم.