مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

به گزارش لیزنا، تفاهم نامه همکاری بین معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور دکتر محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزارت علوم، منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دیگر معاونان پژوهشی، فناوری، فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم و دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی به عنوان مجری طرح مذکور، روز یکشنبه 12 دی ماه 1389 در دفتر معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

طهرانچی: امضای این تفاهم نامه  باعث کمک به توسعه علمی کشور و ایجاد عدالت برای دست یابی به منابع برای همه افراد جامعه خواهد شد.

در ابتدا طهرانچی رئیس مرکز نشر دانشگاهی  اظهار کرد: "امضای این تفاهم نامه  باعث کمک به توسعه علمی کشور و ایجاد عدالت برای دست یابی به منابع برای همه افراد جامعه خواهد شد. به همین دلیل برآن شدیم تا با همکاری با نهاد کتابخانه عمومی، این طرح به عنوان نقطه شروع برای استفاده همگانی جامعه آغاز شود. از سال گذشته فعالیت آغاز گردید و مرکز نشر به عنوان نماینده انتخاب شد و در نهایت باید برای عمیق تر شدن ارتباط به مرحله  امضای تفاهم نامه می رسیدیم تا منجر به تبادل منابع و غنا بخشیدن به کتابخانه عمومی  و استفاده مشترک برای آنچه که داریم شود."

دکتر محمد مهدی نژاد نوری: با پیوند سه حلقه تولید، عرضه و بهره برداری می توانیم به دستاوردهای علمی بیشتر دسترسی داشته باشیم و مدیریت تولید علمی و مدیریت دانش در کشور تسهیل شود.

در ادامه دکتر محمد مهدی نژاد نوری تصریح کرد: "در بحث علم سه مرحله تولید، عرضه و بهره برداری خیلی مهم است. در تولید علم گام های خوبی برداشته شده است تا بتوانیم به چشم انداز مورد نظر برسیم. مرکز نشر با راه اندازی طرح سنم و شعف در تولید علم موفق بوده است و در مرحله بهره برداری با هدف در دسترس قرار دادن منابع و به همت نهاد کتابخانه های عمومی، توسعه های خوبی را در این زمینه داشته ایم. با پیوند این سه حلقه مذکور می توانیم به دستاوردهای علمی بیشتر دسترسی داشته باشیم و مدیریت تولید علمی و مدیریت دانش در کشور تسهیل شود."

واعظی: تولید علم مسئولیت سنگین نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

مهندس منصور واعظی بیان داشت: " در دهه چهارم برنامه توسعه و دهه پیشرفت و عدالت و نهضت نرم افزاری تولید علم بومی و رویکرد دانش جدید و تعیین مسیر ارتقاء انسانی  و تحقق این مسأله تلاش زیادی را می طلبد و تولید علم مسئولیت سنگین نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. بحث دیگر مردم هستند که باید جامعه  کتابخوانی داشته باشیم، کسب دانش را امری مقطعی ندانیم و در تمام طول عمر اهل کسب دانش باشیم. "

آموزش مادام العمربحث مهم دیگری است که از لحاظ تولید علم مؤثر است تا آحاد جامعه در کتابخانه های عمومی حضور پیدا کنند.

وی افزود: " کتابخانه های عمومی  ظرفیت ایجاد این بستر را دارند. این دو مجموعه خیلی می توانند به یکدیگر کمک نمایند تا ایران وارد تمدن بزرگ عصر خودش شود . امید به اینکه این تفاهم نامه در هموار سازی این مسیر کمک نماید.بحث مهم دیگر، آموزش مادام العمر است که از لحاظ تولید علم مؤثر است تا آحاد جامعه در کتابخانه های عمومی حضور پیدا کنند."

منظور از ارتباط کتابخانه ها، ارتباط کتابخانه های عمومی و دانشگاهی است تا بین قشر دانش آموز در کتابخانه های عمومی و دانشجویان در کتابخانه های دانشگاهی تعامل برقرار شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه تأکید کرد: " بحث مهم دیگر ارتباط کتابخانه ها با یکدیگر است ، اکنون 2400 کتابخانه عمومی در ایران است که نسبت به قبل رشد 50 درصدی داشتیم و قبل از پایان دولت دهم تلاش خواهد شد تا تعداد آن ها به 3000 کتابخانه برسد. منظور از ارتباط کتابخانه ها، ارتباط کتابخانه های عمومی و دانشگاهی است تا بین قشر دانش آموز در کتابخانه های عمومی و دانشجویان در کتابخانه های دانشگاهی تعامل برقرار شود. "

وی افزود: " یکی از نکاتی که رئیس جمهور در همایش کتابداران به آن اشاره داشت دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به پایگاه های بین المللی بود که امیدوارم با کمک وزارت علوم در این مسیر نیز تسهیلاتی ایجاد شود. در این مسیر نیز باید از فارغ اتحصیلان کتابداری بهره ببریم . البته اگر نظام دانشگاهی کتابداری ، تحولی را ایجاد نماید. متأسفانه فارغ التحصیلان کتابداری به نوعی  قابلیت های فرهنگی و اطلاعاتی را ندارند و باید تلاش کنیم در ارتقای دانش کتابداری کمک نماییم و گرایش کتابخانه های عمومی در رشته کتابداری تقویت شود."

کمک به توسعه حوزه پژوهشی نهاد و ایجاد کانون های موضوعی باعث ایجاد عدالت اجتماعی می شود.

مهندس واعظی بیان داشت: " کمک دیگر ایجاد یک حوزه پژوهشی در نهاد کتابخانه های عمومی است . گفتنی است مجله علمی- پژوهشی نیز در این زمینه وجود دارد و این حوزه باید تقویت شود و کانون های موضوعی مختلف را پیش آوریم تا عدالت علمی ایجاد شود. امید به اینکه این تفاهم نامه منشأ گام های علمی و پژوهشی دیگر باشد.  "

در ادامه جلسه فایل پاورپوینتی برای معرفی بیشتر تفاهم نامه ارائه شد.

همکاری در طرح «یادگیری و آموزش مادام العمر اقشار جامعه» از تعهدات مشترک نهاد و وزارت علوم در تفاهم نامه مذکور  است.

موضوع تفاهم نامه عبارت است از: "تولید محتوای آثار مورد نیاز جامعه  و مخاطب کتابخانه های عمومی کشور، استفاده از توان علمی معاونت در انتخاب منابع مورد نیاز کتابخانه های عمومی، ارتقاء سطح شاخص علمی –پژوهشی نهاد، برگزاری همایش ها در سطح ملی و بین المللی."

تعهدات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این تفاهم نامه عبارتند از: "خرید آثار مکتوب معاونت اعم از کتاب و نشریات پس از تأیید کارگروه های تخصصی نهاد، سفارش تولید محتوای منابع مورد نیاز اعضا و مراجعان، نمایش آثار علمی -پژوهشی معاونت در کنار معرفی تازه های کتاب در کتابخانه های عمومی،بهره گیری از توان تخصصی کارگاه های علمی –پژوهشی برای کارشناسی منابع علمی مورد نیاز اعضای کتابخانه عمومی(طرح کتاب من) در موضوعات علمی، بهره گیری معاونت از ظرفیت کتابخانه های عمومی نهاد، ایجاد تالار پژوهشگران در برخی کتابخانه های عمومی."

تعهدات معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این تفاهم نامه عبارتند از: "همگاری معاونت با کارگروه های تخصصی انتخاب منابع، تسهیل در ایجاد زمینه برای دسترسی کتابخانه به منابع علمی و عضویت در کنسرسیوم، تولید آثار علمی سفارشی نهاد، تسهیل در ایجاد زمینه مناسب نهاد برای پایگاه های اطلاعاتی مناسب نظیر امرالد، اریک، ایرانداک، ابسکو، مساعدت در تقویت و تأسیس انجمن علمی کتابخانه های عمومی و پژوهشکده نهاد، اولویت حمایت از طرح های پژوهشی مرتبط با مطالعه در راستای اجرای بند « د» ماده 45، ارائه مشاوره و ایجاد زمینه های لازم برای ارتقاء جایگاه پژوهشی نهاد."

تعهدات مشترک معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این تفاهم نامه عبارتند از: " همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و امکان سنجی  برقراری ارتباط شبکه کتابخانه ها ی عمومی با کتابخانه های دانشگاهی، هدفمند سازی مقالات پژوهشی کشور، همکاری در توسعه بانک مقالات نمایه سازی شده کشور بر اساس نیاز ملی، همکاری در زمینه سازی نشریات در انجمن های علمی، همکاری در طرح «یادگیری و آموزش مادام العمر اقشار جامعه»."

در پایان تفاهم نامه مذکور امضاء گردید.

خبرنگار: الهه حسینی