کد خبر: 45738
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 ارديبهشت 1401 - 10:51

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

توسعه کتابخانه‌های عمومی راهکاری موثر برای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی

منبع : لیزنا
محمدهادی ایمانیه، استاندار و رییس انجمن کتابخانه های عمومی فارس، با اشاره به سابقه فرهنگی و تمدنی در کشور، عمومی کردن کتابخانه‌های موجود و توسعه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور را به عنوان راهکاری موثر برای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و آمادگی خود را برای اجرای این پیشنهادات در استان فارس اعلام کرد.
توسعه کتابخانه‌های عمومی راهکاری موثر برای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی

به گزارش لیزنا، محمدهادی ایمانیه، استاندار و رییس انجمن کتابخانه های عمومی فارس ضمن خیر مقدم به حاضران در  همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ الگوها، تجربه ها و ایده ها» ابراز خرسندی از میزبانی استان فارس از این رویداد علمی طی سخنانی گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود درباره شیراز فرمودند «دانشگاه در شیراز ،دارالعلمی است در دارالعلم». بسیار خوشحالم که در شیراز که به عنوان شهر فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی میزبان این همایش بین‌المللی در حوزه طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی هستیم. این موضوع هم باعث افتخار ما است و هم رسالت و مسئولیتی مضاعف بر شما اضافه می‌کند.

وی افزود: متاسفانه فرهنگ کتابخوانی در کشور ما به در جایگاه واقعی خود قرار ندارد؛ با توجه به سابقه تمدنی و فرهنگی ما انتظار  و توقع بیشتری وجود دارد که مردم از کتاب و کتابخوانی برای اداره جامعه، خانواده و زندگی های شخصی اجتماعی خود بهره برداری کنند.اگرچه پیشروی به سمت فضاهای مجازی در سال‌های اخیر، برکات خاص خود را داشته و دارد، اما تصور می‌کنم که از دقت کار کاسته است. بنده شخصاً اگر در گذشته میخواستم کتابی بنویسم، بسیار دقت میکردم که محتوای این کتاب که ممکن است ده ها سال مورد استفاده قرار گیرد، یک واو کم و زیاد نشود. اما امروز با این راحتی که ویراستاری در نوشته های مجازی انجام می‌شود، می‌توان آنچه که شده، در عرض ۵ دقیقه اصلاح کنیم که البته این موضوع از یک سو یک برکت است، اما از سویی دیگر از دقت کار نیز کاسته است.

استاندار فارس ادامه داد: معتقدم که کتاب حقیقی و فیزیکی در جای خود و کتاب مجازی نیز باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد. اینگونه نیست که ما باید ده سال دیگر کتابخانه ها را جمع کنیم و فضای مجازی را جایگزین آن کنیم. این موضوع در بیست سال دیگر یا حتی صد سال دیگر نیز اتفاق نخواهد افتاد و کسی نمی تواند تضمین دهد که این اتفاق در آینده رخ خواهد داد. بر اساس تجربیات من برخی از کشورهای غربی مجددا اقدام به احیای کتابخانه های سنتی خود کرده اند.

ایمانیه در ادامه سخنان خود به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداخت و گفت: بنده 2 پیشنهاد مشخص در این حوزه دارم، یکی عمومی کردن کتابخانه های موجود و دیگری ایجاد و توسعه کتابخانه های عمومی؛ ما کتابخانه های فراوانی در کشور داریم که به صورت انحصاری از آنها استفاده می‌کنیم؛ چه در دانشگاه‌ها، چه در مدارس و سایر مراکز علمی که ستفاده از آن محدود است.ا به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم به نحو شایسته تری از این فضاهای موجود استفاده کنیم. اگر بتوانیم در کشور یک آیین نامه یا مصوبه از دولت یا مجلس داشته باشیم، امکان استفاده از کتابخانه‌های در اختیار دولت را به هر شکلی که هست در ساعت‌هایی یا روزهای خاص برای افراد بیشتری ایجاد کنیم.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی فارس افزود: از سوی دیگر ما باید به جز کتابخانه‌های عمومی که در مراکز استان‌ها هستند، کتابخانه‌های عمومی جدیدی بسازیم . بر تعداد کتابخانه های موجود با استانداردهای جهانی فاصلخ بسیاری دارد. ما ۳۱ استان در کشور داریم که هر یک از این مراکز استان‌ها باید یک کتابخانه جامع و بزرگ داشته باشند؛ علاوه بر آن ۵۰۰ شهرستان داریم که احتمالاً هرکدام ۲۰۰۰ شهر دارند و ده‌ها هزار روستا. اما با امکانات مالی موجود دسترسی به این همه کتابخانه مورد انتظار قطعاً کار بسیار دشواری است. نظر می‌رسد که این پیشنهادات می‌تواند کار را با سرعت بیشتری پیش ببرد و جهشی در عرصه کتابخانه‌های کشور ایجاد کند.

استاندار فارس با اعلام آمادگی نسبت به اجرای این پیشنهادات در این استان بصورت پایلوت، گفت: اعلام آمادگی می‌کنند که این پیشنهادات و سایر پیشنهادات دیگر در این حوزه را در استان فارس اعمال کنیم. از جمله اینکه می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که در هر یک از پاساژها و مجتمع های تجاری که این روزها به تعداد فراوان در حال گسترش هستند، ساخت یک کتابخانه را پیش بینی کرد. این اتفاق می‌تواند در هتل‌ها، ترمینال های مسافربری، مترو، مساجد و مدارس و سایر مراکز دیگر اجرایی شود. این موضوعات در کنار کمک های خیرین برای تهیه کتابخانه های سیار می‌تواند بسیار راهگشا باشد

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم حاصل و نتیجه برگزاری این همایش بتواند مشکلات جامعه را حل کند، چراکه صرفا برگزاری سرهنگیک همایش علمی به خودی خود حاصلی نخواهد داشت. ما آمادگی خود را برای استفاده و بهره برداری از حاصل و نتایج این همایش در استان فارس اعلام می کنیم به امید اسینکه بتوانیم شاهد ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه باشیم.