کد خبر: 45969
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 تیر 1401 - 16:12

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دیدار دبیرکل با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهریار، قدس و ملارد

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی گفت: به غیر از همدلی و همراهی و ایجاد فضای دوستانه و البته امکان بیان نظرات، انتقادات برای پیشبرد کارها، چاره دیگری برای اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود ندارد.
دیدار دبیرکل با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهریار، قدس و ملارد

به گزارش لیزنا، نشست صمیمی دبیرکل نهاد با کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان های شهریار، قدس و ملارد چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ در سال اجتماعات کتابخانه عمومی ایثار شهریار برگزار شد.

مهدی رمضانی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در این نشست، در سخنانی گفت: همواره در بازدیدهای کتابخانه‌ای و نشست با کتابداران عنوان کرده‌ام که یکی از بهترین ساعات، دقایق و لحظاتی که ما در طول کار تجربه کرده‌ایم، لحظاتی است که در جمع همکاران خودمان بوده‌ایم. بنده توفیق حضور در اکثر استان‌های کشور را داشتم و در جمع همکاران بوده‌ام. بنای این جلسات شنیدن صدای کتابداران و همچنین در میان گذاشتن برخی مسایل در حوزه مدیریتی نهاد، سیاستگذاری های کلی و موضوعات اجرایی در حال طی شدن است تا بتوانیم در این مسیر برای حل مشکلات با هم، همدل و همراه شویم.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش هایی که در این دوران با آن روبرو هستیم، مسائل معیشتی همکاران است. همچنین فضای کار و فعالیت در کتابخانه‌های عمومی نیز موضوع دیگری است که باید در این جلسه به آن می پردازیم.

دبیرکل نهاد درباره مسیر حل مشکلات نهاد تصریح کرد: از دوره مسئولیتم به عنوان سرپرست نهاد از طرف وزیر منصوب شدن تا به امروز که با حکم رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرکل در خدمت شما هستم و همچنین با تجربه قبلی چهار ساله به عنوان معاون توسعه، عرض می‌کنم که به غیر از همدلی و همراهی، ایجاد فضای دوستانه و البته امکان بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات برای پیشبرد کارها، چاره دیگری برای اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سایر بخش‌های اجرایی کشور وجود ندارد...

ایجاد آگاهی از اطلاعات صحیح در حوزه معیشتی کتابداران

مهدی رمضانی درباره بحث معیشتی کتابداران و انتشار برخی مطالب خلاف واقع درباره حقوق و مزایای همکاران توضیح داد: در موضوع مباحث مالی و معیشتی اولین نکته ای که وجود دارد این است که ما باید نسبت به مسئله آگاه شویم؛ در ادامه باید بدانیم که کمبود ها کجا است تا برای برطرف کردن آن اقدام کنیم. من به این موضوع معترفم و بسیار پیگیرم و همواره در همه سطوح و شئون گفته ام که همکاران ما در کتابخانه های عمومی به لحاظ معیشتی در مشکل و تنگنا هستند و برای آن تلاش خواهم کرد. این موضوع را بنده عمیقا درک می‌کنم. تنگناهای معیشتی کتابداران موضوعی غیر قابل انکار و غیرقابل گذشت است و موضوعی نیست که با گذشت زمان برطرف شود؛ به خصوص اینکه امسال این تنگناها شدیدتر شده است. پذیرش این موضوع خود بخشی از حل این مشکل است.
وی ادامه داد: متاسفانه دیده می‌شود که برخی از افراد بر موج این مسئله‌ی درست، سوار می شوند و اطلاعات غلط ارائه می کنند. این اتفاق به نتیجه رسیدن ما برای حل مسئله را دشوار می‌کند. با اینکه بنده دو ماه و چند روز است که به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی منصوب شده‌ام، اما می‌توانم گزارش مفصل و جامعی از حجم بالای اقدامات انجام شده ارائه کنم که در جای خود این کار را خواهم کرد.

لزوم ایجاد درآمد پایدار برای دفاعیات کتابداران

رمضانی درباره انتشار برخی اخبار خلاف واقع مبنی بر اختلاف فاحش میزان حکم کتابداران با کارکنان سایر دستگاه‌های اجرایی گفت: احکامی که برای همکاران صادر شده است، تمام موارد قانونی طبق قانون نظام خدمات کشوری را دارد، هفته گذشته بر اساس دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازرسی وزارتخانه مامور بررسی احکام شد و نتایج نشان داد میزان حکم همکاران ما نسبت به همکاران وزارت ارشاد اختلافی ندارد؛ اما دریافتی همکارانم پایین است چراکه پرداخت رفاهیات در دستگاه های دیگر وجود دارد که ما از آن محروم هستیم و راه حل آن ایجاد منابع پایدار در این حوزه است.
وی ادامه داد: در این میان برخی افراد اقدام به انتشار اخبار خلاف واقع و اطلاعات نادرست می‌کنند. ما اجازه نخواهیم داد این افراد با اطلاعات غلط باعث تفرقه میان همکاران شوند.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران گفت: این دیدار ها فرصت ارائه گزارشی از اقدامات مثبت انجام شده برای بهبود وضعیت معیشتی کتابداران را ایجاد می کند. اما باید توجه داشته باشید پیگیری یک موضوع در کشور، یک ساختار و روندی دارد. تا به امروز دوبار از معاون محترم اول رئیس جمهور برای افزایش حقوق کتابداران دستور گرفته شده است. چندین مکاتبه با وزیر ارشاد و توسط ایشان با معاونین محترم رئیس جمهور صورت گرفته است. جلسات  متعددی با سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس برگزار شده است که اگر لازم باشد به زمان خود همه اینها را منتشر خواهم کرد.

آرامش خاطر کتابداران دغدغه اصلی نهاد

وی درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر قرار گرفتن نهاد در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: به لحاظ قانونی بازگشت ما به زیر مجموعه وزارت ارشاد ممکن نیست. برخی مدعی این هستند که ادغام نهاد در وزارت ارشاد باعث قویتر شدن نهاد می شود در حالی که این حرف درست نیست و این مسیله منجر به ضعیف شدن نهاد می‌شود.
رمضانی درباره مدیریت بحران و چالش های پیش روی نهاد گفت: آرامش خاطر همکاران دغدغه اصلی ما است و بدانید مانیز عذاب می کشیم وقتی می بینیم فشار روی همکاران وجود دارد.
رمضانی تاکید کرد: امروز هیچ مسئول مرتبط با موضوعی در جمهوری اسلامی وجود ندارد که در حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها در جریان موضوع افزایش حقوق کتابداران نباشد. موضوع حقوق و دستمزد، موضوع کشور است و تنها موضوع نهاد نیست. همانطور که اشاره کردم اگر احکام نهاد را با سایر دستگاه‌های فرهنگی مقایسه کنیم، احکام ما تفاوتی ندارد. ما تنها به یک منبع مالی نیاز داریم برای اینکه رفاهیات کارکنان را افزایش دهیم. همچنین برخی اظهارات غلط است که می‌گویند تفاوت حقوق کتابدار با نیروی ستادی سر به فلک می کشد. باید نسبت به این مسئله آگاهی صحیح داشته باشیم. این یک بازی انحرافی برای راه انداختن یک دعوای حاشیه ای است. مطرح شدن این مسائل تفرقه انداختن میان همکاران است. حتماً ستاد استان باید در خدمت کتابخانه‌های عمومی باش

ایجاد فضای باز گفتگو با کتابداران

مهدی رمضانی، کتابخانه‌ها را جزو مراکز خدماتی موثر در جامعه دانست و گفت: بدون شک حاصل تلاش شما باعث شده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات مختلف خود درباره تاثیر کتابخانه‌ها و کتابداران سخن بگوید. به همین تناسب باید مشکل معیشتی کتابداران حل شود. 
مهدی رمضانی افزود: معتقدم باید حرف درست را زد و در این زمینه باید افراد خوب و فعال پیشقدم شوند. اعتراض یعنی بیان موضوعی که تصور می کنیم اشتباهی در آن اتفاق افتاده؛ اعتراض اگر طبق قانون و قاعده پیش رود اصلا چیز بدی نیست و می‌تواند عامل اصلاح باشد. بر این اساس مسیر ارتباطی ما با کتابداران همچنان وجود دارد و هیچ پیام و ایمیلی نیست که خوانده نشده باشد.
دبیرکل نهاد یادآور شد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌های خود موضوع نظام ارزشیابی را مطرح کرد که با  واکنش برخی روبرو شد، اما امروز این موضوع به دغدغه شما و مسئله مورد نظر شما تبدیل شده که باید بر اساس شایستگی، توانایی و عملکرد ارزیابی شوند و از مزایایی بهره‌مند شوند. همچنین برخی عنوان می‌کنند که هزینه برگزاری برنامه های فرهنگی را به پرداخت حقوق کتابداران اختصاص دهید! جابجایی سرفصل‌های بودجه امکان پذیر نیست و هر بودجه باید در جای خود هزینه شود. به عنوان مثال پولی که برای هزینه در یک بخش اختصاص یافته را نمی توان در بخش دیگر هزینه کرد و ما پولی که به عنوان حقوق دریافت کرده ‌ایم را تنها می توانیم برای حقوق استفاده کنیم.

کتابداران نقطه تماس بدنه نهاد با جامعه هستند

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به وظایف کتابداران گفت: کتابدار علاوه بر همه وظایف خود، یک وظیفه اصلی دارد و آن فعالیت به عنوان نقطه تماس بدنه نهاد با مردم است. چندی پیش در خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد عنوان کردم که ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو دستگاه داریم که مستقیماً با مردم طرف هستند؛ یکی شبکه بزرگ کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگری کانون های فرهنگی هنری مساجد. لذا شما کتابداران یک تفاوت و تمایز جدی با سایر فعالان فرهنگی دارید که بسیار ارزشمند است.
وی درباره اظهارات برخی از کتابداران درباره خرید تجهیزات و منابع برای کتابخانه های عمومی گفت: امسال برای اولین سال در ردیف بودجه، مبلغ  قابل قبولی برای خرید تجهیزات در نظر گرفتیم، موضوعی که تاکنون وجود نداشته است. در مورد کتاب نیز همین اتفاق افتاد و بودجه مناسبی برای خرید کتاب اختصاص یافت که در سال ۱۴۰۱ به کتابخانه‌ها می‌آید؛ کتاب‌هایی که بر اساس همان رده های پر امانت و مورد توجه کتابداران بوده است.
مهدی رمضانی پس از شنیدن صحبت های کتابداران در این نشست دستوراتی برای بررسی مشکلات عنوان شده صادر کرد و از مسئولان مربوطه خواست تا پایان ماه جاری مشکلات این کتابخانه ها برطرف شود.