اقدام عجیب مجلس؛ وزارتخانه های مسکن و ارتباطات ادغام می شوند

به گزارش لیزنا به نقل از فناوران، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه 12 خرداد پس از بررسي كليات لايحه تشكيل وزارت امور زيربنايي و ارتباطات با 132 راي موافق، 49 راي مخالف و 11 راي ممتنع از 201 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان با كليات اين لايحه موافقت كردند.

در اين جلسه كاظم جلالي، مؤيد حسيني‌صدر و علي‌اكبر اوليا به عنوان مخالفان كليات و سوداني، مهرداد لاهوتي و مصطفي كواكبيان به عنوان موافق كليات لايحه مذكور در صحن علني صحبت كردند. بر اين اساس نمايندگان وارد بررسي جزیيات لايحه تشكيل وزارت امور زيربنايي و ارتباطات شدند.

 

ادغام وزارتخانه‌هاي راه، مسكن و ارتباطات كمك قابل توجهي به دولت مي‌كند

نماينده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در این باره در صحن علنی گفت: ادغام وزارتخانه‌هاي راه، ‌مسكن و ارتباطات با يكديگر و تشكيل وزارت امور زيربنايي وارتباطات به دولت كمك قابل توجهي مي‌كند.

مهرداد لاهوتي که در موافقت با تشكيل وزارت زيربنايي و ارتباطات سخن می گفت، افزود: ضرورت اين كشور ايجاب كرده كه مسكن مهر مطرح شده و پروژه‌ها در اين زمينه اجرايي شود، البته وزارت مسكن هم در اين بخش به خوبي درخشيده است.

وي بیان کرد: وظيفه وزارت مسكن تهيه طرح‌هاي جامع و نظارت بر آنها و همچنين اعمال وظايف حاكميتي خود است. نماينده مردم لنگرود در مجلس عنوان كرد: ما بايد نگاه خود را به اجراي پروژه‌هاي عمراني تغيير داده و از توان بخش خصوصی استفاده كنيم، چرا ‌كه قرار نيست دولت مجري همه پروژه‌ها ‌باشد.

لاهوتي ادامه داد: بودجه عمراني كشور مگر چقدر است كه همه پروژه‌ها را دولت اجرا كند،‌ لذا اگر اين تفكر يعني واگذاري اجراي پروژه‌ها به بخش خصوصي حاكم شود، بايد دولت از حوزه اجرا خارج شود. وي گفت: به طور مثال دولت ‌نبايد آزادراه بسازد، وضعيت ساختن آزادراه توسط دولتي‌ها را در مورد آزادراه تهران - شمال ‌ديده‌ايم لذا بايد پروژه‌هاي عمراني به بخش خصوصي واگذار شود.

نماينده مردم لنگرود در مجلس افزود: در مورد وزارت ارتباطات هم بايد گفت اين وزارتخانه در بخش‌هاي متعدد به بخش خصوصي واگذار شده و ادغام اين وزارتخانه با وزارتخانه‌هاي راه و مسكن مي‌تواند به دولت كمك كند.

 

برخي كاركردهاي وزارت ارتباطات با وزارت امور زيربنایي سنخيت ندارد

معاون وزير ارتباطات نیز در این رابطه گفت: بخش‌هايي از وزارت ارتباطات هيچ سنخيتي با وزارت امور زيربنايي ندارد چراكه وظايف اين وزارتخانه اغلب از جنس نرم افزار، فكر و تكنولوژي است.

صمد مؤمن‌بالله در خصوص امكان انتقال وظايف وزارت ارتباطات به وزارتخانه امور زيربنايي افزود: وزارت امور زيربنايي متشكل از وزارت راه و وزارت مسكن است.

مومن‌بالله در پاسخ به پرسشي مبني بر احتمال منفك شدن بخش‌هاي زيربنايي از وزارت ارتباطات گفت: هم‌اكنون وزارت ارتباطات اقداماتي در زمينه كابل‌كشي و حفاري‌ انجام نمي دهد و تمام اين كارها با برون‌سپاري انجام مي‌گيرد؛ براي مثال مهندس عمراني كه جذب دولت نشده و يك شركت خصوصي را تشكيل داده كه اين شركت خصوصي وظيفه حفاري و كشيدن كابل را انجام مي‌دهد و انجام اين اقدامات اصلا كاري به وزارت ارتباطات ندارد.

وي عنوان كرد: در اين ميان وزارت ارتباطات نقش كارفرما را داشته و به عنوان كارفرما وظيفه بررسي را بر عهده دارد كه براي مثال آيا فيبر به درستي نصب شده يا خير و كدام تخصص در وزارت امور زيربنايي مي‌تواند اين بررسي را انجام دهد.

وی گفت: به نظر می رسد این لایحه منجر به مغفول ماندن بخش فناوری اطلاعات شود.

مومن‌بالله افزود: زمانی که صحبت از تکنولوژی های روز دنیا مطرح است باید پرسید که آیا جاده کشیدن و سد سازی نیز با تکنولوژی های ارتباطی و فناوری اطلاعات از یک جنس و ماهیت است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه برای این اقدام باید تامل و بررسی بیشتری صورت می گرفت، عنوان کرد: در هیچ جای دنیا ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه هایی چون مسکن و راه انجام نشده است و در این دسته‌بندی ممکن است فناوری اطلاعات مغفول واقع شده و دیگر به آن توجه نشود. مومن بالله با تاکید بر اینکه در این باره نیاز به کار کارشناسی بیشتری احساس می شود، گفت: اگر هدف از ادغام وزارتخانه ها کوچک‌سازی سازمان های دولتی است باید به نحوی عمل شود که مباحث اصلی وزارتخانه ها همچون فناوری اطلاعات مورد غفلت واقع نشود و مباحث مورد فعالیت وزارتخانه ها با هم سنخیت داشته باشد.

***

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و براساس ماده يك اين لايحه، از تاريخ تصويب اين قانون وزارت امور زيربنايي از تجميع وظايف و اختيارات وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، راه و ترابري و ارتباطات و فناوري اطلاعات تشكيل مي‌شود.

همچنين نمايندگان مجلس در ماده دو اين لايحه مقرر كردند؛ تمامي امكانات، تعهدات، اعتبارات، نيروي انساني، اموال منقول و غيرمنقول در اين سه وزارتخانه به وزارت امور زيربنايي منتقل ‌شود.

براساس ماده سه لايحه مذكور كه مورد تصويب نمايندگان قرار گرفت وظايف و اختيارات وزارت امور زيربنايي با توجه به برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و مديريت خدمات كشوري در كارگروهي متشكل از وزير امور زيربنايي و معاونان معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي، توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري، معاونان امور حقوقي، امور مجلس رييس جمهوري با تنقيح قوانين مربوطه تهيه و پس از تصويب هيات وزيران حداكثر سه ماه پس از ابلاغ اين قانون به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود.

علاوه براين در ماده 4 اين لايحه آمده است در تمامي قوانين به جاي وزارتخانه‌هاي مسكن و شهرسازي، راه و ترابري و ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزيران آنها به ترتيب وزارت امور زيربنايي و وزير آن جايگزين مي‌شود.

***

با برنامه‌ریزی و ساختار قوی وظیفه‌ای مغفول نمی‌ماند

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با تلنا در این باره گفت: باخصوصی شدن مخابرات و پست و جدا شدن آنها از بدنه وزارت ارتباطات تنها وظایف حاكمیتی در بخش زیر ساخت برعهده این وزارت ارتباطات است كه با این دید ادغام صورت گرفته چندان عجیب به نظر نمی رسد. علی مطهری، نماینده مردم شبستر در مجلس گفت: در صورت اجرای ساز و كار و برنامه های قوی كه باید برای ساختار جدید تعریف شود وظیفه‌ای مغفول نمی‌ماند.

وی در پاسخ به این پرسش كه با این ادغام تكلیف بخش فناوری اطلاعات چه می‌ شود، گفت: اگر به فناوری اطلاعات به معنای زیر ساخت نگاه كنیم و از این بخش انتظار كار زیربنایی و زیرساختی داشته باشیم، این بخش قطعا مغفول نمی‌ماند.

ادغام وزارتخانه ها تصميم بسيار مناسبي است

معاون وزير راه و ترابري در گفت و گو با ایسنا ادغام وزارتخانه‌هاي راه و ترابري، مسكن و شهرسازي و ارتباطات و فناوري اطلاعات با يكديگر را زير عنوان وزارت امور زيربنايي، اقدامي مناسب خواند.

 

احمد صادقي درباره ادغام وزارتخانه‌هاي راه و ترابري، مسكن و شهرسازي و ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اين تصميم بسيار مناسب است و در بيشتر كشورهاي دنيا وزارتخانه‌اي به نام وزارت امور زيربنايي وجود دارد.

وي با بيان اينكه تمامي مسایل مربوط به ارتباطات و زيربنايي تحت نظر اين وزارتخانه خواهد بود، گفت: تمامي راه‌هاي كشور بايد تحت پوشش شبكه تلفن همراه باشد و ارتباطات در برگيرنده اين مسایل است.

صادقي در ادامه با اشاره به اينكه مصوبه مجلس بايد به تاييد شوراي نگهبان برسد، گفت: پس از تصويب شوراي نگهبان رييس جمهوري وزير اين وزارتخانه را معرفي مي‌كند.

وي پيش‌بيني كرد احتمالا علي نيكزاد، وزیر فعلی مسکن به عنوان وزير اين وزارتخانه جديد معرفي شود.

دولت در مورد ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظری ندارد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص ادغام این سه وزارتخانه گفت: دولت نظری در مورد ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد.

لطف‌الله فروزنده عنوان کرد: پیشنهاد دولت، ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارتخانه واحد امور زیربنایی بود، ولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به این دو وزارتخانه اضافه کردند.

وی افزود: دولت در جلسات مجلس اعلام کرد که نظری در مورد اضافه شدن وزارت ارتباطات و فناوری به این دو وزارتخانه ندارد.

فروزنده توضیح بیشتری در مورد سنخیت وزارت ارتباطات با دو وزارتخانه راه و مسکن نداد و بر بی‌نظری دولت تاکید کرد. معاون رییس جمهور هدف از ادغام وزارتخانه ها را چابک‌ساختن دولت عنوان کرد.

از سوی دیگر معاون پارلمانی رییس جمهور درباره نظر دولت در مورد پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر ادغام وزارت تعاون در وزارت اموراقتصادی و دارایی و ادغام وزارت ارتباطات در یک وزارتخانه دیگر بیان کرد: دولت هشت وزارتخانه را ادغام کرد. الان هم که لایحه شرح وظایف و اختیارات وزارت امور زیر بنایی را به مجلس ارایه داده‌ایم و به همین روند بقیه وزارتخانه ها را هم دنبال می‌كنیم.

میرتاج الدینی عنوان کرد: دولت ادغام همین هشت وزارتخانه را مد نظر داشته که تصمیم هم گرفت و اعلام هم کردیم ولی مجلس نسبت به وظایفش خودش می تواند تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: دولت بر اساس ماده 53 درباره ادغام هشت وزارتخانه، برنامه های خود را ارایه داد و تصمیمی برای ادغام وزارت تعاون در وزارت امور اقتصادی و دارایی ندارد.