مکان یابی ساخت کتابخانه در تمام مناطق قم

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، حقیقی مقدم، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان قم در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان قم بیان داشت: در برنامه های توسعه شهری، از طریق تعامل اداره کل کتابخانه ها با شهرداری باید زمین جهت ساخت کتابخانه در نظر گرفته شود .

وی اظهار داشت: معاونت برنامه ریزی از محل اعتبارات مربوط به فصل پنج، مبلغی را با عنوان کمک به کتابخانه های عمومی اختصاص دهد تا مشکل کمبود هزینه های جاری کتابخانه های عمومی برطرف گردد و همچنین از اعتبارات شاخصهای فرهنگی همانند سال گذشته جهت خرید کتاب به اداره کل کتابخانه ها اختصاص دهد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان قم با اشاره به سایر کتابخانه های غیر تحت پوشش اظهار داشت: برنامه ریزی و ارائه راهکار در جهت تحت پوشش قراردادن همه کتابخانه های عمومی استان ضروری است و باید مدیریت به صورت هماهنگ انجام شود.

در ابتدای جلسه، دکتر فریدونی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم به ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جاری پرداخت و اظهار داشت: در سال گذشته تعاملات خوبی با سایر دستگاهها از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی سپاه و ... انجام پذیرفت که این تعاملات در سالجاری نیز ادامه دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، جذب عضو ، افزایش امانت کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی را جزء برنامه های اصلی اداره کل کتابخانه ها در سال جاری برشمرد و افزود: در پایان سال تعداد کتابخانه های تحت پوشش به 70 کتابخانه ، میزان امانت کتاب به 5/1 میلیون جلد و تعداد اعضا به 50 هزار نفر باید ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب جهت گیری نهاد را تایید نموده و اظهار امیدواری کردند که جامعه به سمت و سویی رود که فرد کتاب نخوان نداشته باشیم.

دکتر فریدونی همچنین به تشریح سند نهضت مطالعه مفید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و بیان داشت: هدف اصلی این سند دستیابی کشور به جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و به خصوص مطالعه مفید در سال 1404 می باشد.

وی ادامه داد: جهت تحقق این امر فضای کتابخانه های عمومی به میزان 8 متر به ازای هر 100 نفر افزایش یافته ، به ازای هر عضو در کتابخانه های عمومی 4 جلد کتاب فراهم شده و 35 درصد از جمعیت کشور به عضویت کتابخانه های عمومی درآیند.

در این راستا، مقرر شد با همکاری اداره کل و معاونت شهرسازی شهرداری، نیازهای مناطق مشخص شده و مکان یابی گردد تا اعتبارات لازم پیش بینی شود.