کد خبر: 46458
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مهر 1401 - 11:46

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

پیش نویش استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان بررسی شد

منبع : لیزنا
دبیر استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان گفت: کتابخانه‌های عمومی از مراکزی هستند که با فراهم کردن امکان مطالعه برای ناشنوایان به آن ها در شکل گیری مفاهیم ذهنی، افزایش دایره لغات، استفاده بجا و مناسب از کلمات کمک می کنند و به این ترتیب می توانند در جهت رشد و تعالی این قشر گام بردارند.
پیش نویش استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان بررسی شد

به گزارش لیزنا، نشست بررسی پیش نویش استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان با حضور سکینه قاسم پور، سرپرست دفتر برنامه ریزی نهاد؛ فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد؛ میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و فعال حوزه ناشنوایان؛ فاطمه رشنو، رئیس گروه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی و شنوایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ کیخسرو رنگرز، مترجم زبان اشاره و گوینده اخبار ناشنوایان؛ شیدا شهیدی، عضو کانون ناشنوایان ایران؛ کوکب طاهباز، پژوهشگر ارتباط تصویری برای معلولین نابینا و ناشنوا؛ زهره عارفی، مدرس داستان نویسی ناشنوایان؛ محمد فراهانی، رئیس هیئت مدیره موسسه آوای علم و ایمان مهرورزان؛ منصوره فیض آبادی، مجری طرح شناسایی و سنجش نیازهای معلولان؛ علی قربانی، عضو انجمن گفتاردرمانی؛ علیرضا نجف پور، رئیس انجمن خانواده ناشنوایان ایران؛ وحیده نظری، از دانشگاه فرشتگان و محمد نوری، مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین روز یکشنبه 10 مهرماه 1401 در سالن جلسات ساختمان شماره یک نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، میثم جوانبخت، دبیر استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان(30 سپتامبر/ 8 مهرماه)، هدف از نامگذاری این روز را ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان دانست و گفت: کتابخانه های عمومی از مراکزی هستند که با فراهم کردن امکان مطالعه برای ناشنوایان به آن ها در شکل گیری مفاهیم ذهنی، افزایش دایره لغات، استفاده بجا و مناسب از کلمات کمک می کنند و به این ترتیب می توانند در جهت رشد و تعالی این قشر گام بردارند. با برنامه ریزی های انجام شده، از سال 1397 خدمات ناشنوایان در برخی از کتابخانه های عمومی ارائه شد و در حال حاضر بیش از 30 کتابخانه عمومی با بیش از 1500 عضو ناشنوا و کم شنوا، در حال خدمت رسانی است. 

وی از برگزاری برنامه های متنوعی چون کلاس های جمله آموزی، کلمه آموزی، روانشناسی و مشاوره، قصه گویی، کتابخوانی و ... در این بخش ها خبر داد. 

در ادامه این نشست سکینه قاسم پور، سرپرست دفتر برنامه ریزی نهاد ضمن خیرمقدم به حاضران، اظهار داشت: رسالت اصلی کتابخانه های عمومی، خدمت رسانی به تمامی اقشار جامعه از جمله افراد با نیازهای خاص است. در چند سال اخیر توجه به گروه‌های مختلف افراد با نیازهای ویژه، در اولویت فعالیتها و سیاستهای نهاد بوده و همواره برای ارتقای خدمات در این حوزه تلاش شده است. دفتر برنامه ریزی نهاد نیز به نوبه خود به این مهم توجه داشته که تدوین استاندارد خدمات کتابخانه های عمومی برای کودکان و نوجوانان، سالمندان و نابینایان، از دستاوردهای این مجموعه بوده است. 

سپس فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با بیان شرحی از روندهای استانداردنویسی در نهاد اظهار داشت: در تدوین این استاندارد، ما روش جدیدی از تدوین استانداردها را تست کردیم. به این ترتیب که تولید محتوای استاندارد را بر عهده خود کتابداران گذاشتیم و به عنوان پشتیبان آنها، فرایندها را کنترل کردیم. البته، همچنان الگوی خدمت-برنامه محور که در استانداردهای قبلی استفاده شد، مبنا قرار گرفته است.

در ادامه این نشست پیش نویس استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان قرائت شد و هر یک از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. لزوم فرهنگ سازی مطالعه در بین کودکان ناشنوا، لزوم توجه به استقلال عمل ناشنوا در کتابخانه و متناسب سازی محیط بر این اساس، لزوم مناسب سازی محتوای کتاب با دایره لغات مخاطب ناشنوا، لزوم تعریف ویژگی های مورد نیاز برای اجرای برنامه ها در کتابخانه، تعریف ویژگی ها و نیازهای آموزشی کتابداران فعال در بخش ناشنوایان و ... برخی از ضرورت های تدوین استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان بود که از سوی حاضران مطرح شد. همچنین بنا شد، اعضای کمیسیون فنی، محتوای استاندارد را با توجه به نکات کلی مطرح شده در جلسه تکمیل و ارسال کنند و در جلسه بعد نهایی شود.