کسب رتبه اول توسط پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، در رتبه‌بندي وبومتريك

 

به گزارش لیزنا، "روابط‌ عمومي و بين‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران" در اين رتبه‌بندي كه موسسه‌هاي پژوهشي و همه مراكز درگير در فعاليت‌هاي پژوهشي در حوزه‌هاي فناوري، علوم اجتماعي و علوم انساني را دربر مي‌گيرد، وب‌سايت پژوهشگاه در ايران رتبه اول و در جهان جايگاه 474 را به خود اختصاص داده است.

در رتبه‌بندي كنوني از ميان حدود 4 هزار وب‌سايت موسسه‌هاي برتر كه بر حسب حضور آنها در محيط وب انجام شده، تنها 13 وب‌سايت از كل وب‌سايتهاي موسسه‌هاي علمي و پژوهشي ايران قرار داشته‌اند. هم‌چنين رتبه پايگاه‌وب پژوهشگاه در ميان وب‌سايت‌هاي برتر آسيا و خاورميانه 63 است.

براساس اين رتبه‌بندي، در سال 1389 ، رتبه وب‌سايت پژوهشگاه در ايران 3 و در جهان 1080 بوده كه امسال افزايش چشمگيري را داشته است. بر همين اساس رتبه پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران در جهان در سال‌هاي 1387 و 1386 به ترتيب 480 و 421 بوده است.

در اين رتبه بندي مراكز پژوهشي و دانشگاهي جهان بر اساس شاخص‌هاي سنجه وب دامنه‌هاي اينترنتي موسسات، ‌تعهد موسسات به انتشارات وب محور و ابتكارهاي آنها براي دسترسي آزاد مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

اين ارزيابي توسط گروه پژوهشي سنجه‌هاي مجازي CSIC - يكي از بزرگترين سازمانهاي عمومي پژوهشي اسپانيا و مركز اطلاعات و مدارك علمي وابسته به شوراي پژوهش ملي اسپانيا (CINDOC) - صورت مي‌گيرد؛ اين گروه يك واحد پژوهشي است كه به عنوان ناظر فعاليت‌هاي پژوهشي و دانشگاهي بر روي وب عمل مي‌كند و هر سال در ماه ژانويه و ژوييه اين سايت به رتبه بندي مراكز پژوهش و دانشگاهي در سراسر جهان اقدام مي‌كند كه رتبه بندي كنوني دومين ويرايش منتشر شده در وبومتريك است.

اين ارزيابي از سال 2004 شروع شده است و مبتني بر شاخص‌هاي تركيبي‌اي است كه متشكل از حجم محتواي منتشر شده بر روي وب، مشاهده‌پذيري و نفوذ صفحه‌هاي وب است.