افتتاحیه ایفلا با حضور 2200 کتابدار از 250 کشور

به گزارش لیزنا، مراسم گشایش رسمی هفتاد و هفتمین کنفرانس جهانی کتابداری و اطلاع رسانی ایفلا (فدراسيون بين‌المللي انجمن‌ها و مؤسسات كتابداري) روز یکشنبه 14 آگوست 2011 (برابر با 23 مرداد 1390) با حضور سخنرانان مدعو، مسئولین کنگره و 2200 شرکت کننده از 250 کشور در سالن A مرکز کنوانسیون «سن خوان» از ساعت 10 آغاز شد.

سخنران کلیدی این کنگره، دکتر فرناندو پیکو، مورخ برجسته و استاد دانشگاه  پورتوریکو بود که با موضوع  «زندگی پس از مرگ متون: زمانی که یک سایت اینترنتی بهشت است» به ایراد سخنرانی پرداخت.

فرناندو مورخ و مدافع حقوق بشر، در سابقه کاری طولانی مدت خود کمک های قابل توجهی در جهت رهانیدن و اثبات میراث تاریخی پورتوریکو، ادبیات آن، و همچنین در زمینه کار با نیازمندان در جامعه علی الخصوص زندانیان، انجام داده است . پیکو در 15 اگوست سال 1941 در محله ساتورس پرتو ریکو به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی خود را در دانشکده سان ایگنا سیو در جایی که علاقه اش به کلیسا از آنجا سرچشمه گرفت به اتمام رسانید. سپس برای مقطع لیسانس به دانشگاه اسپرینگ فیلد رفت و بعد از آن تحصیلات خود را دانشگاه جان هاپکینز ارائه داد.

پیکو یک کارشناس قرن نوزدهم پرتوریکو می باشد وی در مدت کوتاهی بعد از آن دکترای خود را در تاریخ به اتمام رسانید او درباره  کشورهای اسپانیا،ایتالیا و آمریکا نیز مطالعه کرده است . برای بیشتر از 30 سال پیکو به عنوان پروفسور تاریخ در دانشگاه پورتوریکو فعالیت داشته است. پیکو یکی از روشنفکران و مورخ های بزرگ جزیره در نظر گرفته می شود و اثرات خود را در مقاله ها و روزنامه های زیادی،  هم در پورتوریکو و هم درخارج به چاپ رسانیده است. در سال 1977 و در هفته کتابخانه در دانشگاه پورتوریکو در گرامیداشت تحقیقات آکادامیک از پیکو تقدیر به عمل آمد.

مقالات او در claridad (یک نشریه پورتوریکی) و El Nuevo Dia  همیشه پیام مثبتی در چگونگی کمک به بهبود زندگی در پورتوریکو به همراه دارد . او همچنین داستانهایی برای کودکان از جمله «شانه قرمز» نوشته است. در پرتو تخصص، تعهد و ارادات عمیق او به کارش، فرناندو یک الگو برای تاریخ شناسان معاصر می باشد.

همچنین مدیریت مراسم، بر عهده جوزه ژوان تانون بود. دکتر لوییزا ویگو، رئیس کمیته ملی و کنگره جهانی ایفلا 2011؛ دکتر آناگوا دالوپ، رئیس دانشکده ریو پیدراس، داتشگاه پورتوریکو؛ دکتر میگوئل مونوز، رئیس داتشگاه پورتوریکو ؛ ماریو گونزالس؛ مدیر اجرایی شرکت توریستی پورتوریکو؛ فرناندو کاراس کوئیلو، معاون شهردار سن خوان و مدیر بخش توسعه اقتصادی شهرداری سن خوان از مدعوین این نشست بودند.

سخنرانی آغارین توسط مدیریت ایفلا خانم الن تایز انجام شد.

اجرای موسیقی توسط ارکستر سمفونی جوانان ارنستو راموس آنتونینی،مدرسه موسیقی سن خوان از دیگر برنامه های مراسم افتتاحیه بود.

این مراسم در ساعت 12 پایان یافت.

پس از مراسم افتتاحیه، در ساعت 13، نماینده کشورمان، شیما مرادی در نشست هفتاد و ششم مربوط به کتابخانه های پارلمانی، با عنوان  Congress track 2: Policy, strategy and advocacy شرکت کرد و مقاله آزاده حیدری و مهدی کریمیان با عنوان « Digitization as a means of preservation: a case for the Digital Parliamentary Library of Iran »  را که به دلیل مشکلات در اخذ ویزا موفق به حضور نشدند، ارائه نمود. که به گفته وی مقاله مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفت.