«تغییر چارچوب کتابشناختی ما»؛ بیانیه ای از کتابخانه کنگره

دکتر باربارا بی. تیلت، رئیس بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا در گفتگو با لیزنا در خصوص بیانیه اخیر این کتابخانه برای «تغییر چارچوب کتابشناختی» گفت در این بیانیه آمده است: "انتشار اخیر استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) و آزمون ملی امریکا از آر.دی.ای. که هم اکنون در حال تجزیه و تحلیل است، در زمانی ارائه می شود که تغییرات محیطی و تکنولوژیکی باعث شده تا جامعه کتابداری بر آینده کنترل کتابشناختی تفکری دوباره کند. این بحث شامل مباحثی همچون فرمتهای ارتباطاتی مارک 21 نیز می شود. محتوا و بسته آر.دی.ای. سعی دارد تا برای جایابی این مسأله و انجام آن، مسائل آتی را رسیدگی کند. جدای از تصمیمی که برای پیاده سازی آر.دی.ای. گرفته می شود، ما باید چارچوب کتابشناختی وسیعتری را ارزیابی کنیم."

وی افزود: "افزایش عدم قطعیت همراه با تغییر، کتابخانه ها و دیگر موسسات میراث فرهنگی و مراکز اطلاع رسانی در سرتاسر دنیا را با محدودیتهای جدی در مسائل مالی و بودجه بندی رو به رو می کند. موسسات میراث فرهنگی، در زمانی که نیاز به سرمایه گذاری در استفاده های نمایشی جدیدی از داده های کتابشناختی دارند، به منابعشان که در حال کاهش است نگاه می کنند. "

رئیس بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا تصریح کرد: "در این محیط، موسسات بسیاری مجبور شده اند تا از استانداردهای کیفی در پیشینه های کتابشناختی بکاهند، در حالیکه هنوز برای گسترده کردن خدمات آنها مخصوصا در شرایطی که برای دسترس پذیری داده های دیجیتال درخواست وجود دارد. ایجاد و به اشتراک گذاری فراداده های فهرستنویسی، بازده های حتمی دارند: تامین کنندگان اطلاعات و موسسات میراث فرهنگی باید هم به عنوان سازمانهای فردی و هم به عنوان جوامع فرهنگی، استفاده خود از منابع کمیاب را دوباره ارزیابی کنند."

دکتر تیلت در ادامه بیان داشت بر این اساس: "کتابدار و معاون خدمات کتابخانه ای کتابخانه کنگره، دینا مارکوم، اقداماتی را در جهت تجزیه و تحلیل محیط حال و آینده، شناسایی اجزای چارچوبی برای حمایت از کاربران، و برای ارزیابی از چارچوب حال به منظور حرکت به سمت آینده طراحی کرده است."

وی تأکید کرد در بیانیه آورده شده است: "این اقدامات نه فقط برای کتابخانه کنگره، بلکه برای همه موسساتی که به داده های کتابشناختی به اشتراک گذاشته شده به وسیله کتابخانه و همکاران آن وابستگی دارند، کاربرد دارد. کتابخانه کنگره، منابع قابل توجهی را در توسعه استانداردهای کدگذاری پیاده سازی شده همچون مارک 21، و نیز استانداردها و واژگان فهرستنویسی مانند ویرایش دوم قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن(ای.ای.سی.آر.2)، آر.دی.ای. و سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره(ال.سی.اس.اچ.) سرمایه گذاری کرده است. "

باربارا بی. تیلت به لیزنا گفت در این بیانیه آمده است: "نظرات شرکت کنندگان در آزمون آر.دی.ای. امریکا، نشان می دهد که طیف وسیعی از این جامعه احساس محدودیت در بودجه بندی می کنند اما با این حال به نظر می رسد که این مسأله را برای جایگزینی مارک 21 به منظور دستیابی به تمام منفعت استانداردهای محتوایی جدید و در حال ظهور، ضروری می دانند. این کتابخانه در حال حاضر به دنبال ارزیابی این مسأله است که چطور منابعش را برای ایجاد و مبادله فراداده هایی که در حال حاضر استفاده می شوند، ارزیابی کرده و به این مسأله بپردازد که چطور آنها باید در دوران کاهش بودجه و افزایش انتظارات در جامعه کتابداری وسیعتر، هدایت شوند."

رئیس بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا گفت: " بر مبنای بیانیه، کتابخانه کنگره مسائل ذیل را بررسی خواهد کرد:

  • جنبه هایی از استانداردهای کدگذاری فراداده ای را که باید حفظ شوند و برای حرکت به سوی فرمت تکامل یافته برای آینده به کار گرفته شوند را تعیین کنید. ما مارک 21 را در میلیاردها پیشینه ای که در حال حاضر کدگذاری شده و نیز اصول آن را در نظر خواهیم گرفت.
  • با وب معنایی و فناوریهای داده ای پیوند داده شده، دیدن آنچه که آنها به جامعه ما ارائه می کنند و برای چارچوب کتابشناختی مفید هستند را تجربه کنید. همچنین این مسأله را مورد آزمون قرار دهید که مدلهای کنونی ما چگونه به سازگاری با دریافت منفعت کاملتری از این فوائد احتیاج دارند.
  • حداکثر استفاده دوباره از فراداده های کتابخانه ای در محیط جستجوی وبی وسیعتر را پرورش دهید، به طوریکه کاربران نهایی ممکن است فراداده های کیفی بیشتر و / یا استفاده از آن در راههای ابداعی را به کار گیرند و افشا کنند.
  • کاربران را به حرکت به سوی روابط بین موجودیتها- همچون اشخاص، مکانها، سازمانها، و مفاهیم- برای جستجوی دقیقتر(مانعتر) در فهرستهای کتابخانه ای و در اینترنت به صورت وسیعتر توانا سازید. ما استفاده از مدلهای داده ای مانند ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی(اف.آر.بی.آر.) را در پیمایش روابط جستجو خواهیم کرد، چه آنهایی که به صورت جدی توسط کتابداران کدگذاری می شوند و چه آنهایی که توسط وب معنایی ساخته شده اند.
  • شیوه هایی را برای نمایش فراداده ها میان سیستمهای کنونی مبتنی بر مارک جستجو کنید.
  • خطرهای فعالیت و عدم فعالیت را شناسایی کنید، این خطرها شامل تخمین سرعت قابل قبول تغییر برای جامعه وسیعتر است: برداشتن گامهای تدریجی یا اقدامات جسورانه و فعالیت سریعتر؟
  • برای آوردن فراداده های موجود به سوی سیستمهای کتابشناختی، درون زیرساختهای فنی وسیعتر کتابخانه کنگره برنامه ریزی کنید. –توجه بحرانی به اندازه و ارزش پایگاههای داده ای میراثی ما."

وی در ادامه افزود بر طبق بیانیه: "فرایند کتابخانه کنگره به صورت جامع خواهد بود. ما با همکارانمان و مشتریهایمان در جامعه فراداده ای، خبرگان استانداردها در داخل و خارج از کتابخانه ها و طراحان و سازندگان سیستمهایی که استفاده از فراداده های کتابخانه ای را فراهم می سازند، مشورت خواهیم کرد. ما در نظر داریم تا جلساتی را در طول کنفرانسهای انجمن کتابداری امریکا، انجمنهای کتابداری تخصصی، و سازمانهای بین المللی ونیز مخصوصا جلساتی که به روی جامعه فراداده ای باز است، برگزار کنیم که می تواند به جذب افراد علاقه مند به این مبحث بینجامد."

دکتر تیلت در پایان اظهار داشت: "ما برنامه ای برای ایجاد یک گروه بحث الکترونیکی http://listserv.loc.gov/listarch/bibframe.html برای برقراری ارتباط مداوم به منظور تلاش برای شکل دهی دوباره به چارچوب کتابشناختی مان داریم و برای همین انتظار داریم که میزبان یک سری از جلساتی باشیم که خبرگان و متخصصان مرتبط در سالهای 2012 و 2013 در آن دعوت دارند."

ترجمه: ملیحه درخوش