مدیريت مطالعه عمومي مردم در اولويت برنامه‌هاي نهاد است

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، مجدالدين معلمي معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخواني نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در نشست خبري صبح امروز (18 مهر) با بيان اين مطلب گفت: حجم گسترده خريد كتاب از ناشران مي تواند منابع كتابخانه اي را در سطح كشور متحول كند.

وي تاكيد كرد: هيچ كتابي در كتابخانه هاي عمومي كشور وجود ندارد كه اعضا بخواهند ولي وجود نداشته باشد.

معلمي با بيان اينكه تا امروز حدود 9 ميليارد تومان كتاب از ناشران خريداري شده است، اظهار كرد: پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال اين مبلغ به 20 ميليارد تومان افزايش يابد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در خريداري نشريات جديد عنوان كرد:‌ اكنون حدود 100 نشريه با هزينه‌اي افزون بر 600 ميليون تومان براي عرضه در كتابخانه‌هاي عمومي كشور خريداري شده كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال يك و نيم ميليارد تومان نشريه عمومي خريداري كنيم. 

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در بخش ديگر سخنان خود درباره جلوگيري از اعمال سليقه شخصي مديران نهاد در خريداري نشريات و كتاب گفت: اكنون دو اقدام جدي با عنوان تشكيل كارگروه تخصصي براي خريد كتاب از استادان و نخبگان كشور و اجراي طرح كتاب براي جلوگيري از اعمال نظر سليقه شخصي پيش‌بيني شده است. 

معلمي تصريح كرد: در طرح اول، استادان و نخبگان حوزه‌هاي مختلف از سه تا پنج نفر در كارگروه‌هاي تخصصي گرد هم جمع مي‌شوند و كتاب‌هاي تازه منتشر شده را براي ارايه در كتابخانه‌هاي عمومي بررسي مي‌كنند. 

وي با اشاره به طرح كتاب من نيز توضيح داد: دراين طرح نيز، اعضاي كتابخانه‌هاي عمومي نام و يا فهرست كتاب‌هاي مورد نياز خود را اعلام و پس از بررسي در نهاد،آثار به كتابخانه‌ها ارسال مي‌شوند. 

معلمي با بيان اينكه هيچ كتابي در كتابخانه‌هاي عمومي كشور وجود ندارد كه اعضا بخواهند ولي وجود نداشته باشد، گفت: در برنامه‌هاي جديد نهاد كتابخانه‌هاي عمومي تلاش كرده‌ايم در دو بخش نشريات و كتاب غناي ويژه‌اي به منابع ببخشيم. 

وي همچنين از برنامه‌هاي متنوع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي براي افزايش اعضاي كتابخانه‌‌ها خبر داد و اظهار كرد: اكنون حدود دو ميليون و 100 هزار نفر در كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور عضويت دارند كه اميدواريم با تبليغات متمركز و برنامه‌هاي متنوع بر تعداد اعضا افزوده شود.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به فعاليت دو هزار و 700 كتابخانه در زيرمجموعه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، توضيح داد: از اين ميان حدود دو هزار كتابخانه به صورت مستقيم نهاد كتابخانه‌ها متولي آن است و 700 كتابخانه مشاركتي هستند. 

معلمي در ادامه اين نشست به ماموريت و رسالت اصلي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اشاره كرد و گفت: تا چند سال گذشته ماموريت ما بيشتر بر مديريت كتابخانه‌ها استوار بود اما اكنون مديريت مطالعه عمومي مردم را در اولويت كارهاي خود قرار داده‌ايم. 

وي افزود: تلاش مي‌شود با فعاليت‌هاي فرهنگي و جنبي در كتابخانه‌ها، فضايي ايجاد شود كه مطالعه بخشي از زندگي مردم شود.