از سان خوان تا استانبول؛ در ایفلا و کول نت 2011

به گزارش خبرنگار لیزنا، دکتر شیما مرادی در این نشست بیان کرد: همایش 2011 ایفلا در سان خوان، ایالت پورتوریکو، کشور آمریکا در تاریخ 13-18 آگوست 2011 برابر با 22- 27 مرداد 1390 برگزار شد. نخستین میزبانی و دومین میزبانی منطقه آمریکای لاتین و کاراییب بود که با موضوع  «کتابخانه ها فراتر از کتابخانه: یکپارچگی، نوآوری و اطلاعات برای همه » برگزار شد.

دکتر مرادی در ادامه افزود: هدف ایفلا ارتقاي تفاهم بين‌المللي، همكاري، گفت‌وشنود، پژوهش،  توسعه در همه زمينه‌هاي كتابداري و ايجاد تشكيلاتي برای ارائه جنبه‌هاي بين‌المللي كتابداري است.

در این گردهمایی 194 داوطلب در سالن طبقه اول برای کمک به کتابداران بودند و بسیار با هم همکاری داشتند. 2200 شرکت کننده از 250 کشور دنیا در این همایش شرکت داشتند که 116 کشور ارائه مقاله داشتند. نکته جالب این همایش ارائه لیست شرکت کنندگان و به روز کردن لیست برای عموم بود.

نماینده کشورمان در ایفلا گفت: ایران در ایفلا 3 ارائه شفاهی داشت که شامل :

Digitization as a means of preservation: a case for the Digital Parliamentary Library of Iran/ AZADEH HEIDARI and MAHDI KARIMIAN SICHANI

Innovation of using renewable energy resources instead of conventional systems in public libraries of Tehran: an Iranian experience/ ZAHRA ABAZARI and FAHIMEH BABALHAVAEJI

The status of ministries' website of Middle Eastern countries in achieving e-Government/ MOHADDESH DOKHTESMATI and MARYAM SABERI  and SHIMA MORADI

و همچنین یک پوستر با عنوان  Information Ecology as Tool for repurposing of Information-Intensive Social Networks/ Nader Naghshineh  بود.

وی افزود: شاید بتوان گفت اکثر مقالاتی که در ایفلا ارائه شد حول محور مهاجران بود و کار در این زمینه بسیار زیاد بود. این همایش شامل جلسات مختلف، نمایشگاه که شامل 80 غرفه می شد، و بخش پوسترها بود. حاشیه این همایش شامل مسابقات مختلف، بازدید از کتابخانه و تسهیل تردد کتابداران و ارائه خدمات به آنها و استفاده از اینترنت با سرعت بالا از امکانات این همایش بود.

در پایان دکتر شیما مرادی در خصوص اینکه آیا ایران می تواند میزبان ایفلا باشد بیان کرد: در این زمینه توجه به نکاتی از جمله محل برگزاری همایش،  حمایت بخش مربوطه در ایفلا ، تضمین مالی همایش و تأمین اسکان قابل تأمل است که آیا ایران با این شرایط می تواند میزبان سالهای بعدی باشد یا خیر. لازم به ذکر است ایفلا 2012 در تاریخ 11-17 آگوست در هلسینکی فنلاند با موضوع  «کتابخانه ها در حال حاضر! الهام بخش، شگفت آور، توانمد سازی» برگزار می شود.

در ادامه همایش مریم پاکدامن نائینی و  رسول زوارقی در خصوص نشست کول نت 2011 (COLLNET) که از بیستم تا بیست و سوم سپتامبر (29 شهریور تا اول مهر 1390) در استانبول ترکیه برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداختند.

پاکدامن ابتدا تاریخچه ای از این همایش که در زمینه علم سنجی و وب سنجی کار شده  ارائه داد و گفت اولین نشست کول نت در سال 2000 در دانشگاه برلین برگزار شد و افزود تقریباً از سال 2005 پای ایرانی ها به این همایش باز شد.

پاکدامن نکته جالب در  همایش 2011 را میز پذیرش آن عنوان کرد که با 6 نفر و با نظم بسیار بالا و به صورت داوطلبانه برگزار شد.

پس از ایشان رسول زوارقی نیز گزارشی از هفتمین کنفرانس بین المللی وب سنجی، اطلاع سنجی و نیز دوازدهمین نشست کول نت 2011 ارائه داد.

وی بیان کرد: در این همایش از 23 کشور نماینده وجود داشت. 10 کشور اروپایی، 8 کشور آسیایی، 3 کشور آمریکایی، 1 کشور آفریقایی  و 1 کشور استرالیایی. این همایش شامل کارگاه، سخنرانی، ارائه شرکت کنندگان و مراسم اختتامیه بود.

Co-word Analaysis and Map of Sciences with R / By Bulent Ozel و  Social Network Analysis in R  / by Mehmet Gençer دو کارگاه برگزار شده در این همایش بود.

وی افزود: دکتر یوجین گارفیلد از امریکا، دکتر رونالد روسو از بلژیک، دکتر راوچاندرا راو از هند، دکتر ولفانگ گلزنل از بلژیک، دکتر دونالد دب بیور از امریکا، دکتر هیون چوی از کره، دکتر هیلدران کرشمر از آلمان، دکتر الکساندر پودفکین از روسیه و دکتر لیون واگان از کانادا سخنرانان همایش کول نت بودند.

وی در پایان افزود: انتخاب مناسب و خوب سخنرانان کلیدی، برون سپاری در برگزاری همایش، درآمدزایی از همایش ،برگزار کنندگان همایش، روابط غیررسمی موجود در بین اعضای همایش که به تدریج افزایش می یافت، روش های تشویق مشارکت، ارائه راهکارهایی نو در وب سنجی و تغییر جهت بعضی اعضای برجسته این حوزه به هوشمندی رقابتی، توجه به شبکه های اجتماعی و لزوم ترکیب آن با شبکه های استنادی، توجه به کیفیت در کنار کمیت و لزوم گسترش دامنه علم سنجی و استفاده از نظریات سایر حوزه ها از جمله تاریخ علم، فلسفه علم و جامعه شناسی علم، بعضی مقالات فمینیستی و بررسی عوامل کاهش تولیدات علمی زنان از جمله نکات قابل توجهی بود که در این همایش وجود داشت.

نشست انجمن در ساعت 18:30  با تقدیر و تشکر از سخنرانان به پایان رسید.

خبرنگار: خدیجه عروجی