تصویب اساسنامه اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در تهران

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، دکترارسلان قربانی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس کمیته بین الملل اين اجلاس در خصوص اجراي برنامه هاي اين نشست اظهار داشت :  بر اساس مصوبه ناشران شرکت‌کننده در نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام که سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، "تهران" به عنوان مقر دبیرخانه دائمی این اجلاس و همچنین دبیرخانه اتحادیه ناشران مسلمان انتخاب شد.

دكتر قرباني یکی از دستاوردهای اجلاس دوم را تصویب اساسنامه اتحادیه جهانی ناشران مسلمان و همچنین انتخاب شورای اجرایی این اتحادیه عنوان کرد.

وي همچنين با اشاره به اهمیت و نقش خطیر ناشران مسلمان در مقابله با اسلام‌هراسی افزود: ما اعتقاد داریم بسیاری از چالش‌های مسلمانان در جهان و بحث‌هایی نظیر ترویج اسلام‌هراسی یا نسبت دادن تروریسم به مسلمانان به راحتی و با تحرک بیشتر از سوی مسلمانان قابل رفع است و در این زمینه تأسیس اتحادیه جهانی ناشران مسلمان کاملا راهگشا خواهد بود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در خصوص وظایف ناشران مسلمان در دوره‌ای که هجمه‌ها به دین مقدس اسلام به حداکثر خود رسیده است، اظهار داشت: آنها باید این حقیقت را که اسلام دین رحمت، اعتدال و تعالی است، در آثار خود برای همگان روشن کنند.

دكتر قرباني بسیاری از معضل‌های فرهنگی و نگاه منفی به اسلام و بحث‌هایی نظیر اسلام‌هراسی را ناشي از فقدان ارائه تصویری مناسب از اسلام دانست وگفت:  این نقیصه با تلاش و همدلی ناشران مسلمان قابل حل است.

وي با بيان اينكه نقش اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در ارتقای فرهنگ نشر متون اسلامي مؤثر مي باشد افزود: ناشران ما ناگزیرند خود را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنند تا بتوانند در این زمینه مدعی باشند .

دبیر کمیته بین‌الملل دومین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام، مهم‌ترین هدف برگزاری این اجلاس را نهادینه کردن همکاری‌های حرفه‌ای و صنفی ناشران مسلمان عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار بود که چنین اجتماع بزرگی از ناشران مسلمان صورت گرفت و هم‌افزایی‌های حاصل از برگزاری این اجلاس، نتایج ملموس و قابل توجهی در ارتقای صنعت نشر اسلامی خواهد داشت.

گفتني است ارائه مقالات و سخنرانی، برگزاری نشست‌های تخصصی در پنج موضوع نشر قرآن کریم و معارف قرآنی، حقوق مؤلفان، مترجمان و ناشران، نشر الکترونیک سیستم توزیع و اقتصاد نشر و نیازسنجی فکری، فرهنگی و حرفه‌ای حوزه نشر در جهان اسلام از برنامه های دیگر این اجلاس بود.