شمار نسخ خطی وچاپ سنگی آستان قدس از مرز120هزار نسخه گذشت

 

به‌گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بیان این مطلب گفت: تعداد 2313 نسخه کتاب شامل 2633عنوان کتاب درموضوعات مختلف نظیر قرآن، اسلام، تاریخ، فقه واصول، طب، ادبیات، حکمت و بیان بصورت خریداری جذب کتابخانه شده است.

سید محمد رضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: این مجموعه که درآن آثار کم نظیری وجود دارد پس از ثبت وفهرستنویسی دراختیارمحققان ونسخه شناسان قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه در این مجموعه کتب خطی ارزشمندی مانند قصاید فروغ حسینی درمناقب علوی، اثبات الامامه، جنة الامان الواقیه، شاهنامه مصور،جامع الفوائد، شرح عدة الاصول، خلاصة المنهج وصحیفه القدس وجود دارد که از نظر علمی تاریخی وهنری دارای اهمیت فراوان می باشند افزود: دراین مجموعه گنجینه ای ارزشمند از قرآن ها ونهج البلاغه های خطی دیده می شود که هم از نظر علمی وهم از نظرهنرهای کتاب آرایی نظیرخط تذهیب، تشعیر، مینیاتور، کاغذ وجلدسازی منحصر به فرد می باشند.

فاضل هاشمی با اشاره به اینکه شمارکتب خطی سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی از مرز85 هزارنسخه گذشته است گفت: دراین گنجینه تعداد44 هزارنسخه کتاب چاپ سنگی وجود دارد که ارزش برخی از آنها هم ردیف کتب خطی می باشند.

وی اضافه کرد:کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با توجه به سابقه دیرینه وپشتوانه عظیم فرهنگی ومعنوی مورد توجه بسیاري از علما، دانشمندان، نویسندگان وعلاقه‌مندان به بارگاه رضوی قرار دارد که براساس آن سالیانه تعداد فراوانی کتاب به این کتابخانه نیز اهدا می شود.

گفتني است سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي با 85 هزار نسخه كتاب خطي، 44 هزار نسخه كتاب چاپ سنگي و دو ميليون و هشت صد هزار جلد كتاب چاپي و مواد ديداري و شنيداري به عنوان يكي از پايگاههاي علمي و فكري جهان مي باشد كه روزانه بيش از شش هزار نفر از محققان,مؤلفان، دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني از اين مجموعه استفاده مي‌كنند.