انتخاب 6 کتاب کانون به عنوان آثار برگزیده جشنواره‌ی کتاب سال قصه‌های قرآنی

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی کانون، در آیینی که شامگاه روز 22 تیر در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با حضور دکترعلی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، 16 نویسنده و صاحب اثر برگزیده در 3 بخش داستان و رمان بزرگسال، کودک و نوجوان و پژوهش از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه مورد تجلیل قرار گرفتند.
این در حالی است که به گفته حسین فتاحی دبیر علمی جشنواره در بخش رمان و داستان بزرگسال 87 عنوان، در بخش کودک و نوجوان 200 عنوان و در پژوهش نیز 15 عنوان کتاب یا مجموعه کتاب به دبیرخانه ارسال شده بود که در نهایت از میان این آثار طی چند مرحله 16 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.
بر اساس این گزارش در بخش رمان نوجوان، کتاب "اعترافات غلامان"، نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به علت نوآوری و انتخاب زاویه دید مناسب در روایت ماجراها، استفاده از زبان داستانی مناسب و جذابیت رتبه اول این بخش را از آن خود کرد و این رتبه در بخش داستان نوجوان نیز به کتاب "سفر به سوی خدا"، نوشته سوسن طاقدیس، از انتشارات کانون به خاطر روایت داستانی مناسب نوجوان از معراج پیامبر اسلام اختصاص یافت.
در همین حال در بخش داستان نوجوان، کتاب "یک سبد خاطره"، نوشته محسن هجری به خاطر روایت داستانی مناسب از حادثه‌ای از زندگی پیامبر حایز رتبه دوم این بخش شد.
همچنین کتاب "نخل‌ها قد می‌کشند"، نوشته محمدحسین فکور از انتشارات کانون، به خاطر روایت داستانی جذاب از یک حادثه تاریخی، دامنه پژوهش مناسب و قابل توجه، انتخاب زاویه دید مناسب در روایت داستانی و داستان‌گویی مناسب سن مخاطب عنوان سوم بخش رمان نوجوان را به دست آورد.
از کتاب‌های "تشنه لبان"، نوشته حمید گروگان در بخش داستان و رمان بزرگ‌سال به خاطر روایت داستانی در مقتل نگاری، دامنه پ‍ژوهش مناسب، انتخاب مناسب شخصیت‌ها، کتاب‌سازی، گرافیک و تصویرسازی جذاب و مجموعه‌ی "کتاب اندیشه"، نوشته سعید روح‌افزا، از انتشارات کانون در بخش ویژه آموزش قرآنی، به خاطر استفاده کاربردی و هنری از قصه‌های قرآنی در آموزش مفاهیم دینی، براساس روش قصه‌های قرآنی، تمثیل‌های راهگشا در کنار استدلال‌های اقناعی و انتخاب موضوعات مورد نیاز و مناسب نوجوانان تقدیر شد.
حسین فتاحی دبیر علمی سومین جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال قصه‌های قرآنی ـ که همزمان با برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقه بین‌المللی قرآن کریم و به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد ـ در عین حال توضیح داد که گروه‌های داوری معیارهای مختلفی مانند رعایت اصول داستان‌نویسی، ارتباط تاریخی موضوع با داستان، اعتبار استنادی، فضاسازی‌های مناسب و کیفیت پرداخت‌ شخصیت‌ها را برای انتخاب این آثار در نظر گرفتند.
بر اساس این گزارش در بخش بزرگسال محمدرضا بایرامی، مهدی کاموس و سیدعلی کاشفی، در بخش کودک و نوجوان مصطفی رحماندوست، مهدی پاشا و حسین فتاحی و در بخش پژوهش، علی‌محمد رفیعی و حسینجانی داوری جشنواره کتاب سال داستان‌های قرآنی را بر عهده داشتند.
تیر ماه امسال دو جایزه دیگر نیز از دوازدهمین دوره جشنواره کتاب فصل ـ مربوط به کتاب‌های منتشر شده در فصل زمستان گذشته ـ به کتاب‌های کانون اختصاص یافت.
بر این اساس کتاب "تشنه‌لبان"، نوشته حمید گروگان در آن جشنواره نیز به عنوان اثر برگزیده بخش تالیف دینی و کتاب "سیاه دل"، نوشته کورنلیا فونکه با ترجمه شقایق قندهاری به عنوان اثر برگزیده بخش داستان ترجمه در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان معرفی شدند.