انتشار گزارش نهایی الگوی ملزومات کارکردی برای داده های مستند موضوعی (FRSAD)

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، گزارش نهایی الگوی ملزومات کارکردی برای داده های مستند موضوعی (FRSAD)، که توسط کمیته دائمی بخش نمایه سازی و رده­بندی ایفلا تأیید شده است، در ژوئن 2010 منتشر گردید. سرپرست این گروه Marcia Lei Zeng است.

متن کامل این گزارش با فرمت پی. دی. اف. در دسترس است. همچنین فصل های مختلف این گزارش شامل ضمیمه ها: درباره الگوی ملزومات کارکردی برای داده های مستند موضوعی (فرساد)/ رابطه میان الگوی ملزومات کارکردی برای داده های مستند موضوعی (FRSAD)، الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی (FRBR) و الگوی ملزومات کارکردی داده های مستند (FRAD)/ الگوی ملزومات کارکردی برای داده های مستند موضوعی (FRSAD) و دیگر الگوها/ و مثال هایی از نظام های مستند موضوعی به صورت مجزا قابل دستیابی است.

اهداف این گزارش:  ایجاد یک مدل مفهومی از موجودیت های گروه سوم اف. آر. بی. آر. که مرتبط با چیستی اثر هستند (موجودیت های گروه اول و دوم که می توانند به عنوان موضوع آثار در نظر گرفته شوند اما بیشتر شامل نتایج کارگروه فرانار می شود)، تهیه یک مدل و چارچوب تعریف شده مشخص و ساختاریافته از نظام ارجاع ها برای ایجاد ارتباط میان داده های ثبت شده در پیشینه های مستند موضوعی به منظور پاسخگویی به نیازهای کاربران و در نهایت ایجاد پتانسیل اشتراک بین المللی داده های مستند موضوعی در کتابخانه ها و فراتر ازآنها است.

گفتنی است پیش نویس این گزارش در تابستان سال  2009 منتشر شده بود.

جهت دریافت متن کامل گزارش نهایی الگوی ملزومات کارکردی برای داده های مستند موضوعی (FRSAD) اینجا کلیک نمایید.