لزوم بازنگري در معيارهاي ارزيابي محققان و مراکز تحقيقاتي کشور

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایرنا، " نسرين سلطان‌خواه" با اشاره به افزايش4 برابري بودجه دانشگاه‌ها در دولت نهم گفت: به همين نسبت نيز بودجه پژوهش در دانشگاه‌ها افزايش داشته است اما به ‌رغم اين سرمايه‌گذاري‌ها هنوز درعملکرد با نقطه مطلوب فاصله داريم.
وي افزود: با اين حجم از حمايت‌ها نه جامعه و نه خود دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي از بهره وري کار رضايت ندارند و نظيراين امر را در صنعت نيز شاهد هستيم.
سلطان‌خواه با بيان اينکه بايد اين مشکل از زواياي مختلف بررسي شود، گفت : در مراکز و مؤسسات تحقيقاتي هم تزريق منابع لازم را داريم، هم سرمايه‌هاي انساني ارزشمند و هم زيرساخت‌هاي قوي، ولي علت مشکلات موجود اين است که برخي کارها در مسير و ريلي که بايد قرار گيرد نيست.
وي گفت: محققان و اعضاي محترم هيات علمي در مراکز تحقيقاتي با تلاش و همت خود به دنبال تحقيقاتي هستند که نتيجه آن را بتوانند به صورت مقاله انتشار دهند زيرا ارتقاي آنها به مراتب علمي بالاتر از اين مسير تعريف شده است. معيار ارزيابي عملکرد م‍‍ؤسسات پژوهشي هم اين است که مثلاً اين تعداد مقاله منتشرکرده و يا اين تعداد از اعضاء هيأت علمي آن بورس شده يا ارتقاء يافته‌اند.
سلطانخواه تصريح کرد: وقتي در سياستگذاري‌ها ملاک‌ها و شاخص‌هاي ارزيابي را اين‌گونه قرار دهيم مجريان و محققان ما هم ناخواسته در اين چرخه مي‌افتند.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با تأکيد بر لزوم بازنگري در ملاک‌هاي ارزيابي مراکز و مؤسسات تحقيقاتي کشور گفت: بايد شاخص‌هاي ارزيابي بر اساس وظايف و مأموريت‌هاي موسسات پژوهشي و رفع نيازهاي جامعه بازتعريف شوند و معيار پيشرفت، رشد و تشويق و بودجه دهي بر اين اساس قرار گيرد.
وي افزود: بدنه تحقيقاتي کشور از پتانسيل بسيار بالايي برخوردار است و اين وظيفه مسوولان و سياستگذاران است که مسير حرکت را به درستي براي آنها تعريف کنند.
سلطانخواه گفت: اگر محققان در جايي از اهداف مورد نظر فاصله دارند، نبايد فکر کنيم که محققان نمي‌توانند بلکه آنها ثابت کرده اند با عشق به ايران و پيشرفت ايران از هيچ تلاشي براي تعالي کشور فروگذار نکرده‌اند و اگر سياستگذاران در اين عرصه جهت را درست بدهند با عشق و عطش و جوشش موجود در بدنه مراکز علمي و تحقيقاتي خواهيم توانست حداکثر بهره‌برداري را از امکانات و توانمندي‌هاي موجود داشته باشيم.
وي اظهار داشت: مراکز علمي و فناوري بايد با رويکرد مشتري مداري پيش بروند و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تلاش مي کند اين ارتباط بين متقاضيان با مراکز خدماتي را تسهيل بخشد.
معـاون علمي و فناوري رئيس جمهور تصريح کرد: اجراي طرح تحول اقتصادي و در گام اول آن طرح هدفمندسازي يارانه ها يک فرصت مناسب براي تحرک و اثرگذاري بيشتر و مؤثرتر مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي کشور را فراهم خواهد کرد و آنها بايد خود را براي اين موفقيت جديد آماده کنند زيرا بعد از اجراي اين طرح، بخش هاي مختلف صنعتي و توليدي کشور به طور عيني ضرورت استفاده از دانش و فناوري روز براي ارتقاء توليد، کاهش هزينه‌هاي توليد و استفاده از فناوري براي باقي ماندن در عرصه توليد و کسب توانمندي براي رقابت در بازارهاي داخلي و بين‌المللي را به طور عيني درخواهند يافت و براي پاسخ به اين نياز به مراکز تحقيقاتي و دانشگاه‌ها روي خواهند آورد.
وي در ادامه با بيان اين که يکي از وظايف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري کاهش فاصله بين عرضه و تقاضا است، تاکيد کرد: اين معاونت در صدد است که توانمندي‌هايي را که براي پاسخگويي به نيازها وجود دارد در کنار کساني که متقاضي استفاده از توانمندي‌ها هستند، قرار دهد.