کد خبر: 43488
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 اسفند 1399 - 13:16

داخلی

»

گزارش

كارگاه آموزشی استراتژی‌های جستجو و مهارت‌های سواد اطلاعاتی برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین نشست استراتژی‌های جستجو و مهارت‌های سواد اطلاعاتی در وب توسط  كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه سمنان و با همکاری  انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان برگزار شد.
كارگاه آموزشی استراتژی‌های جستجو و مهارت‌های سواد اطلاعاتی برگزار شد

به گزارش لیزنا، اولین نشست استراتژی‌هاي جستجو و مهارت‌هاي سواد اطلاعاتی در وب توسط محمد زمانی دانشجوي دکتری رشته علم و اطلاعات با گرايش ذخيره و بازيابي، كارشناس مسئول كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه سمنان در تاریخ 24 اسفند ماه 1399 و در بستر سامانه مجازي ادوب کانکت كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه سمنان با همكاري انجمن علمي علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه سمنان در ساعت۱۱:۳۰ الی۱۳برگزار شد.

مدرس این کارگاه، محمد زمانی در ابتداي كارگاه مجازي خود با یک ضرب المثل معروف در باب آموزش شروع کرد و گفت:  اگر می‌خواهید فردي را یک روز سیر کنید به او يك ماهی بدهید و اگر می خواهید برای همیشه او غذا داشته باشد به او ماهي‌گیری آموزش بدهید.

محمد زمانی ضمن تاكيد به دريافت اطلاعات معتبر گفت:  برای دسترسی به اطلاعات معتبر باید به پايگاه اطلاعاتي معتبر مراجعه کرد.

وی در ادامه در مورد نحوه جستجو در پایگاه اطلاعاتی و موتور کاوش گوگل در این كارگاه به‌طور مفصل توضيحاتی را ارائه كرد. يكي از مباحث اين كارگاه "ساختار موتور كاوش گوگل" بود كه وی بطور كامل توضيحاتي مفيدي را ارائه کرد و سئوالي را از شركت‌كنندگان اين كارگاه مجازي پرسید عنوان اين پرسش "تفاوت موتورهای كاوش يا جستجو با پایگاه اطلاعاتی در چیست؟" پاسخ يكي از شركت كنندگان در اين رابطه اين بود كه كاربران براي دستيابي به منابع علمي در پایگاه اطلاعاتی فقط قادر به دسترسي به همان منابع علمي خود پايگاه اطلاعاتي مي‌باشند. اما در موتورهای كاوش بازيابي اطلاعات توسط موتور كاوش از بين تمامي وب‌سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاعات و هر چه در سطح وب قابليت جستجو داشته باشد. وی با دريافت اين پاسخ جواب را تاييد کرد و براي توضيحات بيشتر چند مثال ساده در همين رابطه به شركت كنندگان اين جلسه ارائه کرد.

 وی همچنین عناوين پایگاه‌هاي اطلاعاتی موجود در دانشگاه سمنان به همراه آدرس اينترنتي آنها را به شركت‌كنندگان معرفی کرد و روش صحيح استفاده از آن پایگاه‌هاي اطلاعاتي را بصورت عملي آموزش داد.

وی در ادامه پايگاه‌هاي اطلاعاتي موجود در دانشگاه سمنان  از جمله پايگاه‌هاي اطلاعاتي فارسي از قبيل (مقالات نشريات فارسي مگیران)، (مقالات نشريات فارسي نورمگز و (مقالات كنفرانس‌هاي داخلي سیویلیکا ) را معرفی کرد و گفت: دسترسي اين پايگاه‌هاي اطلاعاتي بصورت  VPN هستندكه كاربران مي توانند از طريق دانلود كانكشن مربوطه منابع علمي موجود را از خارج دانشگاه دسترسي داشته باشند.

در ادامه مدرس كارگاه تعدادي از پايگاه هاي اطلاعاتي انگليسي را براي شركت كنندگان معرفي کرد كه دسترسي اين پايگاه‌هاي اطلاعاتي نيز بصورت  VPN Externalهستند.

وی  در خصوص معرفي پایگاه‌هاي عمومی مانندSciencedirect, Emerald, Speringer, taylor & Fransis, Ebsco, Jstor, Sage و تعدادي از پايگاه هاي اطلاعاتي اختصاصي از قبيل IEEE, ASCE,ICE,IOP,ACS,CABI,ONEPETRO,NATURE,ACM, SIAM  و همچنين تعدادي از پايگاه‌هاي استنادي از قبيل SCOPUS, WEB OF  KNOWLEDGE, JCR  را معرفي و توضيحاتي را در مورد آنها ارائه کرد.

 

گزارش: زینب ذوالفقاری، دانشجوی علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه سمنان