کد خبر: 43572
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 فروردين 1400 - 10:46

داخلی

»

گزارش

کارگاه «لزوم بهره‌گیری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای در عصر اطلاعات» برگزار شد

منبع : لیزنا
واحد معاونت پژوهش دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، کارگاهی با موضوع «لزوم بهره‌گیری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای در عصر اطلاعات» برگزار کرد.
کارگاه «لزوم بهره‌گیری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای در عصر اطلاعات» برگزار شد

به گزارش لیزنا، واحد معاونت پژوهش دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، کارگاهی با موضوع «لزوم بهره‌گیری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای در عصر اطلاعات» در روز دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 13:30 الی 15 با تدریس دکتر مریم صابری، عضو هیأت علمی گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، در فضای ادوب‌کانکت واحد پژوهش دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار کرد.

در ابتدای کارگاه، دکتر صابری ضمن ارائه توضیحات دربارۀ اهمیت سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای از اهداف برگزاری این کارگاه پرداخت و گفت: لزوم برخورداری از سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای در جامعه‌ی کنونی بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که اطلاعات و داده روز به روز در حال افزایش هستند.

در ادامه کارگاه دکتر مریم صابری به بررسی مراحل کسب سواد رسانه‌ای و ویژگی‌های افراد دارای سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: افرادی که از سواد رسانه‌ای برخوردارند، دارای مشخصات خاصی از جمله داشتن تفکر انتقادی و قدرت تحلیل اخبار و اطلاعات هستند.

در ادامه وی به سرعنوان‌های موضوعی مرتبط، همچون: چرخه سواد اطلاعاتی، ویژگی افراد دارای مهارت سواد اطلاعاتی، کاربرد سواد اطلاعاتی در زندگی واقعی، ارتباط بین سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای، مفهوم سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و لزوم استفاده از مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در عصر اطلاعات، پرداخت.

در بخش پایانی، دکتر مریم صابری، مدیر گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، ضمن ارائه خلاصه‌ای از مطالب کارگاه، به فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از فناوری‌های ارتباطی اشاره‌ای کرد و گفت: با داشتن مهارت‌های سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی در پایان افزود: با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، جامعه‌ی علمی نباید صرفاً به سرفصل‌های تدریسی در دانشگاه اکتفا کنیم و به منظور کسب مهارت بیش‌تر می‌بایستی میزان مطالعه خارج از مباحث مطرح‌شده در دانشگاه را افزایش دهیم.

 

گزارش: یاسین اسدی جمنانی، دانشجوی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدیشهر